Foreldrepenger og engangsstønad

BlackPearl85

Forelsket i forumet
Marsboerne 20 18
Hei.

Jeg lurer på om dere har litt mer peiling enn det jeg har?

Jeg har søkt engangsstønad. Er 60% ufør ellers, med en 17 % stilling.
Kan far søke foreldrepenger selv om jeg har søkt engangsstønad?

Far har jobbet i midlertidig stilling fulltid uten sluttdato i snart 3 år.

Jeg er 100% ufør. Da vi gikk gutten vår for 1 år siden, fikk far sine 10 uker pappaperm. Men han kunne ikke ta de før 6 uker etter fødsel. Og måtte ta de innen et år. Ikke slik som det er om begge har foreldre penger. Da er det innen 3 år.

Har ikke hørt noe om at en må være fast ansatt. Bare hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd.

Takk :)

Nå har det seg sånn at i hans jobb nå, så får ikke han sykepenger engang om han blir sykemeldt. Og han har ikke rett på lønnet farspermisjon heller, så er derfor jeg lurte på om han kan søke foreldrepenger selv om jeg får den engangsstønaden? For det fant jeg ingenting på nav sine sider om.
Bare at han kunne søke, og få foreldrepenger, i ti uker fra 6 uker etter fødselen, hvis mor er ufør eller ikke har rett til foreldre penger selv.

Føler oss litt lost her, for vi er så avhengig av at han får penger også. Jeg får ikke så mye i måneden. Så vi prøver å finne ut hvordan han kan få farspermisjon og få penger samtidig (uten å miste arbeidet sitt)

Takk :)

Nå har det seg sånn at i hans jobb nå, så får ikke han sykepenger engang om han blir sykemeldt. Og han har ikke rett på lønnet farspermisjon heller, så er derfor jeg lurte på om han kan søke foreldrepenger selv om jeg får den engangsstønaden? For det fant jeg ingenting på nav sine sider om.
Bare at han kunne søke, og få foreldrepenger, i ti uker fra 6 uker etter fødselen, hvis mor er ufør eller ikke har rett til foreldre penger selv.

Føler oss litt lost her, for vi er så avhengig av at han får penger også. Jeg får ikke så mye i måneden. Så vi prøver å finne ut hvordan han kan få farspermisjon og få penger samtidig (uten å miste arbeidet sitt)

Hør med nav, de kan gi et bedre svar, men jeg tror ikke at far har rett på foreldrepenger når mor mottar engangsstønad. Eller noe om at mor må være 70% eller mer sysselsatt når far får foreldrepenger. Men, det kan være spesielle regler ved ufør osv. Nav har en egen chat om foreldrepenger/engangsstønad :)

Chat med nav! De svarte meg dagen etter jeg stilte spørsmål. Lettere enn å skulle tolke regelverket sjæl :)

Far kan opparbeide seg en selvstendig rett til foreldrepenger selv om mor ikke har det. Altså at mor får engangsstønad og far får foreldrepenger. Far tar da ut hele fellesperioden. Men det stilles krav til mors aktivitet dersom far skal ta av fellesperioden. Du kan lese mer om vilkårene her:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter du barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656

Kravet til far er at han har jobbet 6 av de siste 10 månedene. Og han har krav på ulønnet permisjon fra jobb etter arbeidsmiljøloven. Så han skal ikke miste jobben med begrunnelse i permisjon.

Når det gjelder lengde vil det for fars del (dersom mor ikke har opptjent rett) snakk om 40/50 uker permisjon med utbetaling fra nav avhengig av uttaksmodell.

☺️

Back
Topp