Foreldrepenger og engangsstønad?

ChicaMe

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Noen som har fått begge deler ved en "feil"? F.eks - du visste ikke du hadde krav på foreldrepenger, du visste ikke at foreldrepengene gikk bort om du søkte om engangsstønaden? Evt fått engangsstønad + redusert foreldrepenger?

Noen som har fått begge deler ved en "feil"? F.eks - du visste ikke du hadde krav på foreldrepenger, du visste ikke at foreldrepengene gikk bort om du søkte om engangsstønaden? Evt fått engangsstønad + redusert foreldrepenger?
Hvordan kan man ikke vite at man har krav på foreldrepenger? Trodde uansett ikke at det gikk an å få begge deler ved en "feil". Begge deler må jo søkes på...

Det er nok ikke mulig å få til. Og om det mot all formodning skulle skje vil man helt sikkert få beskjed om å tilbakebetale engangsstønaden.

Det skal ikke være mulig å få begge deler og har man fått det kommer det krav i etterkant om tilbakebetaling. Det kan ta lang tid før kravet kommer, men at det kommer er helt sikkert. Selve tilbakebetalingen kan i verste fall ta et par år (har opplevd det selv, ikke med disse stønadene selvsagt, men gjaldt kontantstøtte som jeg hadde gitt beskjed om to ganger at skulle opphøre. Jeg fikk likevel utbetalt for to mnd ekstra. Kravet kom og jeg hadde selvfølgelig satt pengene til side).

Jeg regner forøvrig med at NAV har bedre rutiner for innkreving av feilutbetalte stønader enn for seks år siden, den gangen det var aktuelt for meg. Håper prosessen ikke tar så lang tid i dag. Kravet kommer, det er helt sikkert, for utbetalingene samordnes innad i systemet. Håper du finner ut av det dersom det er deg det gjelder, ts!

Nei man må jo søke om foreldrepenger og engangsstønad, så det skal godt gjøres å få begge deler ved en "feiltakelse".. :p

Jeg fikk begge deller.

fikk beskjed på nav at siden jeg da gikk på aap hadde jeg ikke rett på foreldrepenger!
fikk rett før fødsel beskjed om at å jo du har jo krav på det!

så fikk begge men de tok foreldrepengene tilsvarende engangsstønaden de første mnd.

Jeg fikk begge deller.

fikk beskjed på nav at siden jeg da gikk på aap hadde jeg ikke rett på foreldrepenger!
fikk rett før fødsel beskjed om at å jo du har jo krav på det!

så fikk begge men de tok foreldrepengene tilsvarende engangsstønaden de første mnd.

Der kom svaret jeg var ute etter - lurte pga det samme skjedde med en venninne som ikke var klar over at AAP var foreldrepengegrunnøag, før jeg fortalte dette lenge etter at hun fikk ES, å da gikk rett ned på nav å klaga, fikk da foreldrepenger i tillegg men redusert utifra det hun hadde fått på ES.

Fikk guttungen min 1 mnd før tili førr å kunne fått foreldrepenger :(
Så fikk bare engangsstøtten. Hadde e hatt termin etter 1.mars 2010 så hadde e fått foreldrepenger.

NAV har nån rare regler, som man må være ekspert på å tyde!

Der kom svaret jeg var ute etter - lurte pga det samme skjedde med en venninne som ikke var klar over at AAP var foreldrepengegrunnøag, før jeg fortalte dette lenge etter at hun fikk ES, å da gikk rett ned på nav å klaga, fikk da foreldrepenger i tillegg men redusert utifra det hun hadde fått på ES.
Men da ordnet det seg jo :)

ja dessverre fult mulig :(
skulle tro nav viste bedre for slike ting spør man jo gjerne om.
men heldigvis ordner det seg som regel da ;)
var veldig glad jeg kunne få foreldrepenger istedenfor siden vi da bodde i utlandet i 6 mnd ;)

Da har hun jo på en måte ikke fått begge deler...hun har jo da bare fått foreldrepenger.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har hørt om flere slike tilfeller selv. :/

Back
Topp