Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg hadde det sånn, gikk ut i permisjon i juli og fikk ny lønn i juni(vedtaket for foreldrepenger var allerde gjort). Arbeidsgiver sendte inn ny inntektsmelding til nav med den nye lønnen og de gjorde en endring slik at jeg fikk det jeg skulle ha. Men tror det står på nav sine sider at det er gjennomsnittet av de tre siste lønningene som er utgangspunktet. Men jeg mener at dersom du har steget i lønn skal du ikke få mindre foreldrepenger bare fordi du ikke har hatt lønnen lenge nok. Og at foreldrepenger skal samsvare med den inntekten du ellers ville ha hatt dersom du ikke hadde vært i permisjon.
Gjennomsnitt regnes hvis man har variabel lønn. Har man fastlønn brukes den, selv om endringen er kort tid før slik som hun over skriver. Hvis du derimot har vært helt(usikker på delvis) sykemeldt i svangerskapet vil grunnlaget for sykepengene være grunnlaget for foreldrepenger. Og tjener du mer enn 6G har det ingenting å si, for det er maks dekningssats fra NAV.
Altså, ansatte på nav burde kunne regelverket eller i hvert fall slå opp på nav.no hvis det er et annet faghjelp.Takk for svar. Ringte nav nå og hun sa at de regnet gjennomsnittet av de tre siste mnd uansett. Syns dette hørtes veldig rart ut! Jeg stiger med 60 000,- i årslønn i mai. Viktig for meg å vite at jeg får med den lønnen hvis jeg skal ut i permisjon i juni. Hvis ikke må jeg vente med å bli gravid. :/
Vet du om du får lønn som normalt fra jobben mens du er i permisjon eller via nav?Talk for svar. Jeg er helt enig i det du skriver!
Ringte nav nå og hun sa at de regnet gjennomsnittet av de tre siste mnd uansett. Syns dette hørtes veldig rart ut! Jeg stiger med 60 000,- i årslønn i mai. Viktig for meg å vite at jeg får med den lønnen hvis jeg skal ut i permisjon i juni. Hvis ikke må jeg vente med å bli gravid. :/
Vet du om du får lønn som normalt fra jobben mens du er i permisjon eller via nav?
Jeg jobber i kommunen og får lønn som normalt fra kommunen og de får penger fra nav. Har økt i lønn nå mens jeg er i permisjon og får den økningen. Så blir det evt kommunen som taper på det![]()
Altså, ansatte på nav burde kunne regelverket eller i hvert fall slå opp på nav.no hvis det er et annet faghjelp.
https://www.nav.no/no/Bedrift/Tjenester og skjemaer/NAV- og Altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger-fra-2019
Hovedregelen sier 3mnd(før 4 uker), noen unntak, les nr2