Foreldrepenger lærling

M.L.

Flørter med forumet
Er det noen som har peiling og kan gi meg svar på dette?[emoji15]
Jeg går mot slutten av lærlingtiden min, dvs jeg er ferdig i november i år. Har ikke fortalt det til sjefen ennå, men snakket såvidt med kontaktpersonen min i opplæringskontoret. Han sa at han kunne mest sannsynlig fikse så jeg fikk ta fagprøven min før jeg går ut i permisjon. Men har det noe så for foreldrepengene mine? Blir de endret hvis lærlingtiden min er over når jeg går ut i permisjon? Og ikke har videre stilling? Eller får jeg det samme utbetalt om jeg hadde ventet med fagprøve til etter permisjon?

Beklager rotete innlegg[emoji85]

Jeg går mot slutten av lærlingtiden min, dvs jeg er ferdig i november i år. Har ikke fortalt det til sjefen ennå, men snakket såvidt med kontaktpersonen min i opplæringskontoret. Han sa at han kunne mest sannsynlig fikse så jeg fikk ta fagprøven min før jeg går ut i permisjon. Men har det noe så for foreldrepengene mine? Blir de endret hvis lærlingtiden min er over når jeg går ut i permisjon? Og ikke har videre stilling? Eller får jeg det samme utbetalt om jeg hadde ventet med fagprøve til etter permisjon?

Usikker men trodde du fikk gjennomsnitt for de 10 siste mnd eller noe?
Jeg har ikke trengt å stresse med papirer og slikt med mine andre 2, da det gikk automatisk. Denne gang må jeg sette meg inn i alt.... [emoji85]

Du kan jo høre med NAV hvordan de regner?

Nav regner ut ett gjennomsnitt av de ti siste mnd du har jobbet [emoji5] Har ingen ting å si når du er ferdig som lærling [emoji5] Du har krav på foreldrepenger så lenge du har vært i jobb 6 mnd av graviditeten.
Var hvertfall sånn for to år siden når jeg var lærling.

Takk for svar!
Ja jeg også trodde at det bare vare de mnd FØR permisjon som hadde noe å si. Men så var det noen som sa at hvis du ikke har videre jobb etter vikariat eller lærling så får du ikke like mye?[emoji15] får det ikke til å stemme.. men får ta en tlf til nav å høre..:)

Nei det stemmer overhode ikke [emoji5] Har en venninne som går ut i permisjon nå i Mars. Hun har ikke vidre jobb etter april, men det har ikke gått utover beregning av permisjonspengene [emoji5]

Så bra! Da er det sikkert den andre her som har misforstått[emoji28]
Hva ville dere gjort, tatt fagprøven å bli ferdig, eller vente til etter permisjon med hååp om at de har noe ledig til meg da?[emoji849] skummelt å ikke ha noe å gå til etter permisjon mtp huslån osv som skal dekkes..

Jeg satt min lærling tid på vent frem til etter permisjon. Jeg var ikke i god nok form til å fullføre akkurat da. Kom tilbake etter 8 mnd i permisjon å besto fagprøven med glans. [emoji5] Er vanskelig å si hva som er best for deg å gjøre, det må du nesten føle deg frem til selv [emoji5] hvis du velger å ta fagprøven nå kan du alltids søke jobb i permisjon tiden. Eventuelt snakk med Nav å hør om de har noen forslag. Masse lykke til :D

Hva tok du fagbrev i? :)
Jaa, jeg får prøve å finne ut hva som blir best for oss :) Frister litt å bli ferdig med utdanningen så jeg slipper å tenke på den i permisjonen[emoji5]

Helsefagarbeider [emoji5] Ja det skjønner jeg. Du klarer det nok uansett når du måtte velge å ta fagprøven [emoji5]

Hei,

På det du skriver over så høres det ut som om du tenker at lærlingetiden din er over når du tar fagprøven. Det tror jeg ikke er tilfelle. Lærlingetiden er over når kontrakten sier den er over. Selv tok jeg fagbrev i slutten av juni for å kunne søke høyere utdanning fra høsten av. Men selve læretiden gikk til midten av september, hvor jeg da hadde vært lærling i to år. Man får ikke forkortet læretiden på to år selv om man tar fagprøven 2-3 måneder før.

Siden du går ut i november er det nok veldig gode muligheter for deg å ta fagprøven før du går i permisjon, om du er i form til det og orker. Hør med opplæringskontoret om du da må ta igjen evt siste tiden som da kanskje er halvannen måned eller noe, etter at du er tilbake fra permisjon.

For å få foreldrepenger må du har vært i lønnet arbeid minst seks av de siste ti månedene før permisjon. Det har du jo vært, uavhengig av om du tar fagprøven før eller etter. Skulle du bli sykmeldt i denne perioden teller det også inn under å ha vært i lønnet arbeid siden sykepenger likestilles med inntektsgivende arbeid.

Ang fagprøven er det kanskje lurt å ta den før? Kan være litt vanskelig å "koble seg på" og ta en god fagprøve når en har vært borte en god stund i permisjon..

Lykke til i alle fall, blir spennende å høre hvordan det går med fagprøven :)

Svigerinna mi skulle ta fagbrev ei uke før termin med andremann (salg&service), der kom første to uker etter termin da, kanskje derfor de tenkte det skulle gå bra?
Han kom tre uker før termin, så fagbrev ble utsatt 3 mnd tror eg det var.
Du kan jo prøve å få tatt før fødsel, kan jo være greit å bli ferdig med? Og så er de forhåpentligvis fleksible nok til å ordne en plan b om det ikke skulle gå bra? :)

Ja på en måte veldig greit å bli ferdig med det, men da får jeg ikke stipend i permisjonstiden, det er minuset[emoji28] skal snakke litt med opplæringskontoret tror jeg..

Jeg er lærling selv og skal ikke ta fagprøven før i feb 2018, men ble plutselig gravid og er nå i uke 8+1. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det? Jeg må jo fortelle det til veilederen min å sjefen etterhvert, men er redd for å miste lærlingplassen min da. Har bare jobbet der 3 uker enda.

Jeg er lærling selv og skal ikke ta fagprøven før i feb 2018, men ble plutselig gravid og er nå i uke 8+1. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det? Jeg må jo fortelle det til veilederen min å sjefen etterhvert, men er redd for å miste lærlingplassen min da. Har bare jobbet der 3 uker enda.

Snakk med kontaktpersonen din i opplæringskontoret først, de har jo taushetsplikt og har sikkert noen regler og gode råd ang det :)

Back
Topp