Foreldrepenger, igjen...

2 Stjerner

Betatt av forumet
Jeg er så usikker på når jeg burde sende inn søknaden om pengene. Tar ut permisjon 14. mai, så da blir siste arbeidsdag 11. mai. Jeg har lyst til og vente til min neste lønn (27'ende mars) for å registrere en litt bedre mnd. lønn. Fikk ped.leder lønn fra januar av, så greit og hempe inn de pengene man kan tenker jeg :-)  Men nå blir det jo påske og noen fridager, så vet ikke hvor lang tid det tar og behandle en søknad?!
Er det noen som husker fra tidligere? Kan ikke helt huske selv når jeg leverte sist :-/

Jeg har ingen erfaring md det fra før, men ville begynt å søke! Og som regel tar de utg.punkt i siste lønning!

Det skal ikke ha noe å si for når du sender de inn. De regner ut et gjennomsnitt fra de 10 siste mnd før du går ut i permisjon. Er slik jeg har forstått det. Hvis jeg var deg ville jeg fått unna de papirene så fort som mulig. Jeg gikk nemlig 2 mnd uten penger ved sist permisjon og jeg leverte inn papirene når jeg var 29 uker på vei.. Så de har noen ganger rimelig lang behandligstid. 

Tror det varierer veldig hvor lang tid det tar å få svar. Sist gang leverte jeg og fikk et brev i posten om at det kunne ta opp til 2 måneder før søknaden ble behandlet. Men etter ei lita uke fikk jeg nytt brev om at søknaden var innvilget!
Sist gang var jeg innom kontoret selv med søknaden og snakket med ei bak skranken bare for å forsikre meg om at de hadde alt de trengte, kommer vel til å gjøre det denne gangen også, mangler det noe kan det fort gå mye ekstra tid.
Som jeg husker tok de kun utgangspunkt i den siste lønnsslippen min, jeg hadde tilfeldigvis ekstra høy lønn på den og den fikk jeg med meg på foreldrepengene..

Dette er også noe jeg må ordne snart ja... har litt for god tid for tiden tror jeg, er blitt skikelig ineffektiv:(

Oi, stinehj... Det var vel lang behandlingstid :-/
Jeg har heldigvis begynt med papirene da, så det er vel bare og gjøre de ferdig. Men også ettersom jeg ikke har fastlønn så har jeg ikke samme lønn hver mnd. (noen lapper her og noen lapper der) Nei, jeg får vel bare sett i gang igjen da. Må si det er litt styr med NAV-papirer. Ønsker meg en regnskapsfører, sekretær og rådgiver

De sier at d kan ta helt opp til 3 mnd... jeg har sendt inn min og jeg går ut i permisjon 22 mai. De sa rundt 3 mnd med den første her å... men da gikk d bare et par uker... men er greit å få d unna i god tid,så du brått ikke får penger på en stund..:)

Dette NAV styret er et mareritt..!

Så forresten at det sto inne på siden der at:
Termindato skal bekreftes av lege eller jordmor, og må være datert etter 26 svangerskapsuke. 

w00t??

Må jeg ha en NY bekreftelse etter uke 26 (som er nå på fredag) om at - joda, terminen er fortsatt den samme..???????????????????????????

Noen som vet???????

Her er jeg blitt fortalt at de tar gjennomsnittet av de tre siste årene faktisk, men nå hadde jeg rimelig stabil lønn i hele fjor, som regnskapskontoret her i Bergen har vært så snill å regne ut gjennomsnittet av for sjefen min (jeg har byttet butikk, men ikke kjede og har derfor bare jobbet 2.5 mnd der jeg er nå, men tilsammen 1 år og 9 mnd i kjeden).

Har og blitt fortalt at vanlig behandlingstid i Bergen er tre mnd, og det er tre mnd og en uke fra vi kan få terminbekreftelsen til vi skal poppe. Det er helt på tryne. Jeg har heldigvis alt ferdig bortsett fra terminbekreftelsen, og den får jeg på onsdag når jeg er hos jordmor.

Men jeg hijacker tråden bittelitt, er sikkert fler som trenger å få svar på dette her og. Nav er jo ikke til å bli kloke på eller få tak i med mindre man fysisk bestiller en time for en måned siden eller setter seg i (sorry, men) innvandrer- og trygdesnylterkøen og kaster bort hele dagen på det.

Ved gradert uttak av permisjon, må de ha papirene på det med en gang, eller kan det vente? Nav kan jo ikke forvente at en butikk f eks har laget timelister for et helt år. Oppsigelser og nyansettelser må jo regnes med, økt eller redusert bemanning må regnes med, konkurs må regnes med, veldig mye vi ikke vet må regnes med egentlig. Noen som vet? Det eneste jeg mangler på søknaden om gradert uttak er sjefen sin underskrift, men hverken hennes eller jeg synes at vi kan forholde oss til den søknaden allerede nå, når det graderte uttaket ikke skal i sving før februar neste år?

Ikke nødvendigvis lang kø på NAV. Var innom i forrige uke for å stille noen spørsmål som jeg lurte på og fikk prate med en dame som kunne svare meg på alt. Trakk kølapp, ventet i 2 minutter og var ute igjen 5 minutter senere.

Jeg er heldig og får lønnen utbetalt av arbeidsplassen som vanlig uansett, så kommer bare til å levere inn søknaden så fort som mulig nå.

MaryLou skrev:
Dette NAV styret er et mareritt..!

Så forresten at det sto inne på siden der at:
Termindato skal bekreftes av lege eller jordmor, og må være datert etter 26 svangerskapsuke. 

w00t??

Må jeg ha en NY bekreftelse etter uke 26 (som er nå på fredag) om at - joda, terminen er fortsatt den samme..???????????????????????????

Noen som vet???????

Ja,du må ha ny bekreftelse fra lege. Så jeg var og ordnet dette på fredagen. 
Et evig papirarbeid,det skal virkelig ikke være mulig.. 

Ang bekreftelse på termin - så fikk jeg beskjed fra NAV faktisk, at det var bare å kopiere helsekortet og legge ved søknaden.
Jeg slipper også stresset med å sende med x antall lønnslipper, da NAV fortalte meg at jeg bare kunne be arbeidsgiveren min skrive en inntektsopplysning. Så da skulle regnskapsfruen ordne det til meg. Det er noen uker siden hun skulle gjøre det, så får purre på. Er jo uke 30 på fredag! :-O Så nå begynner jeg å stresse litt.

husker bare at det tok enda lenger tid enn de sa det skulle ta. Sist fikk jeg ikke penger direkte fra arbeidsgiver så jeg ble gående uten lønn i to mnd. Har ikke så mye å si for man får det etterbetalt

dizzo skrev:
Ang bekreftelse på termin - så fikk jeg beskjed fra NAV faktisk, at det var bare å kopiere helsekortet og legge ved søknaden.
Jeg slipper også stresset med å sende med x antall lønnslipper, da NAV fortalte meg at jeg bare kunne be arbeidsgiveren min skrive en inntektsopplysning. Så da skulle regnskapsfruen ordne det til meg. Det er noen uker siden hun skulle gjøre det, så får purre på. Er jo uke 30 på fredag! :-O Så nå begynner jeg å stresse litt.

Angående bekreftelse av termin; det er ulik praksis rundt på nav-kontorene om de godkjenner kopi av helsekortet eller ikke. Her funker det ikke, og jeg har fått eget skriv fra jm med terminbekreftelse.

Back
Topp