Foreldrepenger i sverige

Sangasar 79

Betatt av forumet
JEG TENKER Å FLYTTE TIL SVERIGE ETTER FØDSELEN OG JOBBE I nORGE ETTER PERMISJONEN. MEN ER USIKKER PÅ OM JEG KAN BEHOLDE BARNETRYGD OG FORELDREPENGER HVIS JEG FOLKEREGISTRERER MEG I SVERIGE. jEG ER NORSK STATSBORGER OG HAR JOBBET I NORGE frem til jeg ble sykemeldt i svangerskapet.

Vi viser til folketrygdlovens kapittel 2 om medlemskap.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon under opphold i utlandet
Kravet om at man må være medlem i trygden for å få rett ytelser etter kapittel 14 innebærer at man har rett til å få ytelsen utbetalt også under midlertidig opphold i utlandet. Det er i kapittel 14 ikke gitt noen bestemmelser som hindrer utbetaling til utlandet så lenge man fortsatt regnes som medlem av trygden i Norge.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon ved flytting til annet land
Hvis et medlem flytter til et annet land, opphører som hovedregel medlemskapet, jf. bestemmelsene i kapittel 2. En eventuell rett til ytelser etter kapittel 14 opphører dermed samtidig. EØS-avtalen innebærer imidlertid et viktig unntak fra denne hovedregelen, se nedenfor.

Særlig om EØS-avtalen og andre trygdeavtaler
I medhold av folketrygdloven § 1?3 er det inngått gjensidig avtale om sosial trygghet mellom Norge og en rekke andre land.

Slik jeg tolker det kan det være at du kan beholde forelderpengene du har opptjent i Norge, men barnetrygd får du ikke..
"Hvis du skal få barnetrygd, må barnet ditt være bosatt i Norge." Det finnes såvidt jeg vet en tilsvarende ordning i Sverige som du kan søke om å få...

Du må nok uansett kontakte NAV for å få svar på disse spørsmålene, og det beste er å be om å få snakke med en saksbehandler som kan noe om dette... Jeg kan tenke meg til at dette er noe en "vanlig" nav ansatt kan lite om....

Ta kontakt med nav internasjonal, tipper de kan svare deg greit på dette. Du finner sikkert tlf på nav.no

ORIGINAL: Pearl

Vi viser til folketrygdlovens kapittel 2 om medlemskap.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon under opphold i utlandet
Kravet om at man må være medlem i trygden for å få rett ytelser etter kapittel 14 innebærer at man har rett til å få ytelsen utbetalt også under midlertidig opphold i utlandet. Det er i kapittel 14 ikke gitt noen bestemmelser som hindrer utbetaling til utlandet så lenge man fortsatt regnes som medlem av trygden i Norge.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon ved flytting til annet land
Hvis et medlem flytter til et annet land, opphører som hovedregel medlemskapet, jf. bestemmelsene i kapittel 2. En eventuell rett til ytelser etter kapittel 14 opphører dermed samtidig. EØS-avtalen innebærer imidlertid et viktig unntak fra denne hovedregelen, se nedenfor.

Særlig om EØS-avtalen og andre trygdeavtaler
I medhold av folketrygdloven § 1?3 er det inngått gjensidig avtale om sosial trygghet mellom Norge og en rekke andre land.

Slik jeg tolker det kan det være at du kan beholde forelderpengene du har opptjent i Norge, men barnetrygd får du ikke..
"Hvis du skal få barnetrygd, må barnet ditt være bosatt i Norge." Det finnes såvidt jeg vet en tilsvarende ordning i Sverige som du kan søke om å få...

Du må nok uansett kontakte NAV for å få svar på disse spørsmålene, og det beste er å be om å få snakke med en saksbehandler som kan noe om dette... Jeg kan tenke meg til at dette er noe en "vanlig" nav ansatt kan lite om....

Tusen takk, blir også glad for hvis noen har erfaringer å dele med meg angående dette temaet.

Hei. Har planer om det samme som deg.
Så har lest litt om dette. 

Eksempel mor opptjent rett til foreldrepenger i Norge:   Mor er bosatt i Danmark, men har arbeidet og opptjent seg rett til foreldrepenger fra Norge. Far er bosatt og arbeider i Danmark. Mor kan etter å ha opptjent seg rett få foreldrepengene utbetalt til seg i Danmark, forutsatt at hun ikke tar seg arbeid i Danmark. Da far ikke har opptjent rett til foreldrepenger i Norge, vil mor også få fedrekvoteukene tillagt stønadsperioden. Dette gjelder uavhengig av hva eventuelt Danmark utbetaler til far i foreldrepenger. NAV må informere Danmark om at det utbetales foreldrepenger til mor fra Norge.

En person som "etter å ha fått rett til" (sitat fra artikkel 22) foreldrepenger etter folketrygdloven, flytter til et annet EØS-land, har rett til å få foreldrepengene utbetalt fra folketrygden i det EØS-land vedkommende flytter til dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

Det som imidlertid kan fremstå som et problem er å avgjøre fra hvilket tidspunkt medlemmet har fått rett tilforeldrepenger. Det kan her tenkes flere alternative tidspunkt:

fra det tidspunktet rettigheten er opptjent etter § 14 6

fra utbetaling av foreldrepenger finner sted

fra det tidspunktet fødselen eller omsorgsovertakelsen finner sted.

Norge har valgt den tolkningen at medlemmet får rett til foreldrepenger fra Norge fra det tidspunktet retten tilforeldrepenger etter folketrygdloven § 14 6 er opptjent. Selv om medlemmet flytter fra Norge før utbetaling eller fødselen eller omsorgsovertakelsen har funnet sted, har vedkommende rett til foreldrepenger fra Norge. Dette forutsetter imidlertid at vedkommende ikke tar arbeid i tilflytningslandet før fødselen eller omsorgs­overtakelsen. I så fall vil vedkommende ha rett til foreldrepenger etter tilflytningslandets lovgivning jf. sammenlegningsbestemmelsen i artikkel 18. Norge er ikke lenger kompetent stat. Det kan her tenkes at andre land velger andre alternativer for utløsning av rett til foreldrepenger.

For at opptjente foreldrepenger skal kunne utbetales til et annet EØS-land må vedkommende først søke NAV Internasjonalt om tillatelse til å flytte, jf. Artikkel 22 nr. 1 bokstav b ii, jf. nr. 2 (1408/71). Slik tillatelse kan bare nektes dersom reisen kan forverre helsetilstanden eller forringe den medisinske behandling. Avslag er derfor neppe aktuelt når det gjelder foreldrepenger. I slike saker er det NAV Internasjonalt som har vedtaksmyndighet og utbetaler foreldrepengene. Så lenge mottakeren har rett til foreldrepenger fortsetter Norge å være kompetent land også i forhold til andre trygdeytelser. Tilflyttingslandet må gjøres oppmerksom på at vedkommende person mottar ytelser fra folketrygden. Slik melding gis på blankett E 117.

Barnetrygd og kontantstøtte er i EØS-avtalen definert som familieytelser og er derfor omfattet av EØS- avtalens trygdedel.

Dette innebærer at inntektsgivende arbeid og trygdemedlemskap i Norge utløser rett til barnetrygd og kontantstøtte for EØS-borgere.

Det er selve arbeidsforholdet som utløser rettighetene, og det er da uten betydning om barnet og den andre av foreldrene bor i Norge eller i et annet EØS-land.

I tilfeller der Norge er kompetent land for utbetaling av foreldrepenger til en person som er bosatt og oppholder seg i et annet EØS-land, skal utbetalingen foretas av NAV Internasjonalt

Back
Topp