Foreldrepenger -grunnlag for utregning..

Lille_mocca

Forelsket i forumet
Vi er noen her som sitter og diskuterer hvordan foreldrepenger utregnes.
Sett at man får lønn i 6 mnd av graviditeten. Arb.forholdet avsluttes ca 2 mnd før permisjonstart.

Man får foreldrepenger om man har inntekt 6 av de siste 10 mnd.
Blir det da utregnet fra de 6 mnd, altså ingen inntektstap, eller blir det regnet i snitt på 10 mnd, så de mnd UTEN inntekt drar ned foreldrepengegrunnlaget?

Blir ikke helt enige her..

Det virker litt som om det kommer ann på behandler du får hos nav..
Hørt om noen som bare regner de beste 6 mnd, mens hos meg første gangen så regna de gjennomsnittet de siste 10 mnd

Det blir regnet utfra den/di mnd du har tjent mest penger ila dem 10 siste mnd. Iallefall gjorde dem det her.

Det blir regnet utfra den/di mnd du har tjent mest penger ila dem 10 siste mnd. Iallefall gjorde dem det her.

Mener å ha lest at det skal være snittet fra 6 av de 10 siste mnd?
Har ikke noen erfaring selv enda...

Fant denne:

" Foreldrepenger for arbeidstakere

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene."

https://www.nav.no/no/Person/Famili...masjon/Beregning+av+foreldrepenger.346418.cms

Hos meg sendte arb.giver inn snittet av de siste 6 mnd.

Hos meg ble det tatt utgangspunkt i lønna jeg hadde når jeg gikk ut i permisjon.. Og den var lavest på slutten:/ hadde vikariater og fikk lavere stilling senere i graviditeten, noe jeg ikke valgte selv

Så utrolig mange forskjellige måter å gjøre det på.. Dette er jo ikke bra..
Rart det ikke er EN måte å gjøre det på.
Her fikk jeg årslønna mi og gjennomsnitt av den første gang. Spent på hva jeg får denne gangen...

Jeg vet ikke hvordan de regnet det ut hos meg, men jeg fikk ikke gjennomsnitt av årsinntekten min siste året, i alle fall, fikk 6000kr mindre i måneden enn jeg selv hadde regnet ut at jeg skulle ha, og de stod på at det var riktig.

Merkelig at det skal være så stor forskjell på hvordan det praktiseres :confused:
De har jo klare rettninglinjer for hvordan dette skal gjøres...

her tok de snitt av de 3 siste mnd (var det arb.giver sendte inn). utrulig kjipt, for hadde jeg kunne brukt de siste 6mnd hadde jeg fått et mye bedre grunnlag.

Jeg ringte rett og slett NAV, og hun sa at det blir regnet ut fra de siste lønningene, altså de mnd uten lønning IKKE teller med.
Håpløst at det er så forskjell i praksis.

Trodde de gjorde forskjellig fordi de gjør det som lønner seg for hver enkelt.
Jeg fikk ikke noe gjennomsnitt, jeg fikk den summen jeg hadde hatt fast i en helgejobb, fordi det var en fast jobb da selvom kontrakten gikk ut rundt fødsel.

Vi er noen her som sitter og diskuterer hvordan foreldrepenger utregnes.
Sett at man får lønn i 6 mnd av graviditeten. Arb.forholdet avsluttes ca 2 mnd før permisjonstart.

Man får foreldrepenger om man har inntekt 6 av de siste 10 mnd.
Blir det da utregnet fra de 6 mnd, altså ingen inntektstap, eller blir det regnet i snitt på 10 mnd, så de mnd UTEN inntekt drar ned foreldrepengegrunnlaget?

Blir ikke helt enige her..

Jeg går på dagpenger pga jobben ble avsluttet og får derfor 6 beste av de ti siste men gjelder kun hvis jeg har dagpenger...

her tok de snitt av de 3 siste mnd (var det arb.giver sendte inn). utrulig kjipt, for hadde jeg kunne brukt de siste 6mnd hadde jeg fått et mye bedre grunnlag.

Hvis du har byttet jobb kan du be tidligere arbeidsgiver å sende inn inntektsskjema også? Evt kopi av lønnsslippene ble oppfordret av NAV å sende kopi av lønnslipper

Det er jo ikke håpløst at de gjør forskjellige ting, for det handler jo faktisk om å utvise skjønn. Ville du heller at de skulle tatt det du tjente og regnet på gjennomsnittet? Slik de har gjort det for deg, så får du faktisk mer utbetalt. For meg regnet de kun snittet av de siste mnd før perm, fordi jeg hadde vært student halve året.

Back
Topp