Foreldrepenger/foreldrestipend

Nå er det noen år siden jeg fikk nummer 2 og da var jeg student. Da fikk jeg ikke foreldrepenger fra nav men støtte fra Lånekassen. Far fikk heller ikke permisjon fordi jeg var student. Så jeg tror ikke du kan få av begge altså.

Jeg fikk engangsstønad fra nav. Og støtte fra lånekassa . Når jeg var fikk førstemann. Min mann fikk ikke rett på permisjon

Du finner alt inne på lånekassen sine sider om fødsel og adopsjon. Det riktige svaret er altså at ja, du kan få fra nav og lånekasse samtidig.

"Du kan ha permisjon fra utdanningen din og fortsatt få foreldrestipend. Får du foreldrepenger fra Nav samtidig som du får foreldrestipendet, spiller ikke det noen rolle. Det er likevel noen regler du bør kjenne til.

Du får ikke foreldrestipend når ektefellen din får foreldrepenger fra Nav.
Hvis ektefellen eller samboeren din får foreldrepenger fra Nav, kan det påvirke hvor mye foreldrestipend du kan få. Har ektefellen/samboeren 100 prosent foreldrepenger, får du ikke foreldrestipend i samme periode.

Det er unntak hvis ektefellen har gradert uttak av foreldrepenger. Er uttaket mellom 50 og 99 prosent, får du 50 prosent foreldrestipend. Er ektefellens foreldrepenger under 50 prosent, har det ikke noen innvirkning på foreldrestipendet ditt."

https://ny.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/

Back
Topp