Foreldrepenger/foreldrestipend..

StineH

Elsker forumet
Slik som jeg har skjønt det kan man kun motta ENTEN foreldrepenger fra NAV eller foreldrestipend fra lånekassen. Men om man velger foreldrestipend, så kan man motta engangsstønaden fra NAV på 30 000 (something, something)..
Noen som har erfaringer med dette og hva som lønner seg i lengden osv?

Sendte inn søknad om foreldrepenger til NAV for 2 uker siden angående foreldrepenger. Søkte da om stønad fra og med 1. Desember da det var dette som viste seg å være det mest kunstige for oss. Er det noen av dere som har fått svar på foreldrepengersøknaden til NAV og som kan si noe om hvor lang tid de bruker?..

Nav vet ikke hva de snakker om , jeg gikk andre året på sykepleien da jeg gikk gravid med jenten min. Fikk avtalt et møte med NAV der de fortalte at jeg måtte velge mellom foreldrepenger fra dem, (jobbet i hjemmesykepleien ved siden av studiet) eller foreldrestipend fra lånekassen. Jeg vurderte da å ta pause fra studiet slik at jeg kunne jobbe opp mer foreldrepenger, men så fikk jeg høre at jeg hadde krav på begge deler, og ringte til lånekassen, som bekreftet dette.

Så da kunne jeg forsette på skolen og få 8000 kr i stipend hver mnd fra permisjonen startet til permisjonen sluttet. I tillegg fikk jeg også betalt i sommerferien fra dem.

Og så fikk jeg rundt 8000 fra  NAV i foreldrepenger.

Så tilsammen fikk jeg litt over 17000 kr utbetalt i mnd .

Ring til lånekassen og snakk med dem, de har nemlig innført denne ordningen slik at om man får barn under studiet, håper de at man forsetter selv om.

Det er heller ingen krav til å stå på eksamen for å få det omregnet til stipend :)

huff....ble litt rotete, men  om du lurer på noe, så bare spør meg :)

Siljon skrev:
Er det noen av dere som har fått svar på foreldrepengersøknaden til NAV og som kan si noe om hvor lang tid de bruker?..

De har to-tre mnd. behandlingstid. Så de kan bruke litt forskjellig tid, da jeg var gravid sist brukte de tre mnd. og jeg fikk søknaden innvilget ti dager etter at permisjonen hadde startet, denne gangen brukte de 11 dager.

Jeg snakket med en kjempekoselig dame fra nav som sa at jeg kunne søke permisjon fra 1. Desember og på den måten fortsatt få foreldrepenger derfra selv om jeg har jobbet for lite. (jobbet fullt frem til slutten av August, så begynte jeg å studere og vært for dårlig til å ta meg noen deltidsjobb =/ )
Fikk for noen dager siden svar fra NAV om at jeg IKKE får foreldrepenger fra dem fordi jeg mangler så utrolig masse som 8 dager for å kvalifisere. Så TAKK for den jævla NAV. Og de sa også at jeg ikke kunne søke om permisjon fra før 1. Januar...

Så da blir det å klare seg på kun foreldrestipend fra lånekassen. Såklart supplert med engangsstønaden fra NAV og barnetrygd, men det blir man jo ikke rik av i lengden, og jeg må jo spare masse av engangsstønaden for å ha penger i Juni og Juli.. =/

8 dager sier jeg bare..
Og jeg har jobbet hver eneste dag de siste to årene (med unntak av de siste mnd) og hatt helgejobb/ferie/kveldsjobb i TRE år før det igjen.. Men det teller jo ikke for noe..

Du trenger ikke bekymre deg for å fordele engangsstønaden på sommermånedene, da får du penger av Lånekassen. Jeg får engagsstønad av NAV og foreldrestipend av Lånekassen, men vi er så heldige at vi har ikke stort lån eller store utgifter så med engangsstønaden som tillegg til det vi vanligvis har(med mannens lønn inkludert da) så skal vi nok få det greit.
Håper det løser seg for deg, snakk heller med andre på NAV for det kan virke som forskjellige personer sier forskjellig så hold på til du finner den som sier det du vil høre :)

Du kan starte permisjonen så lenge som tolv uker før terminen, så hvis du mangler åtte dager på å ha jobbet seks av de siste ti månedene før du går ut i permisjon, så kan du gå enda åtte dager før ut i permisjon hvis det hjelper :-)

Tusen takk for supre svar!
Snakket nettopp med NAV igjen, og nå har de ombestemt seg. Så nå har jeg plutselig rett på foreldrepenger! 
Da blir det bare å hive seg rundt og få tak i de siste papirene de trengte, og sende inn en søknad på nytt..

Krysser fingrene for at jeg da får både foreldrepenger og foreldrestipend. Det hadde gjort livet det neste året mye lettere å leve.

Back
Topp