Foreldrepenger far..

Lene93

Elsker forumet
Julimammaer 2016
Oktoberfruene 2018
Lurte bare på når far kan tidligst søke, står på nett at han bør søke senest 6 uker før han skal ut i perm, men ikke noe tidligst. Kan han søke nå, med lønningslipper fra de siste 6-10mnd?
 
Jeg har fått beskjed om 8-10 uker før min perm er over.
 
Ham må søke når din permisjon nærmer seg slutten ja:). Mannen min fikk beskjed om 6 ukers behandlingstid da han søkte permisjon med førstemann og søkte ca 6-7 uker før min permisjon var over. Tror ikke nav behandler søknaden hans så veldig mye før den tid
 
Ham må søke når din permisjon nærmer seg slutten ja:). Mannen min fikk beskjed om 6 ukers behandlingstid da han søkte permisjon med førstemann og søkte ca 6-7 uker før min permisjon var over. Tror ikke nav behandler søknaden hans så veldig mye før den tid
Dersom jeg ikke skal ha permisjon (er student), når skal far søke da...? :)
 
Dersom jeg ikke skal ha permisjon (er student), når skal far søke da...? :)
Mor har vel krav på de 10(!?) første ukene. Etter det kan vel far ta over, om mor ikke kan.
 
Mor har vel krav på de 10(!?) første ukene. Etter det kan vel far ta over, om mor ikke kan.
Men når man liksom ikke har noe å ta permisjon fra....? Studiene er jo ferdige...Vet at tre uker før fødsel og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor,men jeg har jo ikke rett på foreldrepenger, så får engangsstønad. Far kan ikke ta ut foreldrepenger og jobbe i gradert stilling før 6 uker etter fødsel, men lurer på når han burde søke om dette...?
 
Har du prøvd å snakket med nav på chaten deres?
 
Ja:) Han bør søke dagen barnet blir født, for å være sikker på at papirene er i orden 6 uker etter fødsel... Alt blir mer komplisert når man blander lånekassen og nav, men vet hvordan vi kommer best økonomisk ut av det...!
 
Last edited:
Ja:) Han bør søke dagen barnet blir født, for å være sikker på at papirene er i orden 6 uker etter fødsel... Alt blir mer komplisert når man blander lånekassen og nav, men vet hvordan vi kommer best økonomisk ut av det...!
Må bare kommentere denne:p litt vittig at de vil man skal sette seg ned og søke når barnet er født, helst akkurat:D
 
Haha, i know!!! De sier mannen bør starte uttaket 6 uker etter fødsel - og at saksbehandlingen er ca 6 uker... For et system...:p

Det samme svaret har jeg fått, hehe! Helt teit ja, mannen burde også kunne søke etter uke 26 som oss kvinner. Er også student, mannen skal ha permisjon fra uke 7. Får bare krysse fingrene for at de behandler søknaden raskt og så får man bruke engangsstønaden i mellomtiden! :) man kan heldigvis fylle ut søknaden nå, og så bare legge ved fødselsattest når barnet er født :D
 
Det samme svaret har jeg fått, hehe! Helt teit ja, mannen burde også kunne søke etter uke 26 som oss kvinner. Er også student, mannen skal ha permisjon fra uke 7. Får bare krysse fingrene for at de behandler søknaden raskt og så får man bruke engangsstønaden i mellomtiden! :) man kan heldigvis fylle ut søknaden nå, og så bare legge ved fødselsattest når barnet er født :D
Du/dere søker ikke elektronisk,da..?
 
Du/dere søker ikke elektronisk,da..?

Søker elektronisk ja! Søknaden blir lagret midlertidig, altså uten at jeg trykker "send". Jeg begynte på engangsstønaden i uke 26 og lastet opp terminbekreftelse i uke 29 eller 30. Søknaden lå fortsatt inne, jeg hadde bare ikke sendt den inn :)
 
Søker elektronisk ja! Søknaden blir lagret midlertidig, altså uten at jeg trykker "send". Jeg begynte på engangsstønaden i uke 26 og lastet opp terminbekreftelse i uke 29 eller 30. Søknaden lå fortsatt inne, jeg hadde bare ikke sendt den inn :)
Ikke dumt! Jeg er i uke 31, så er kanskje på tide jeg også gjør det:) Må bare få scannet terminbekreftelsen først:)
 
Far har søkt om fellesperiode og farsperiode 40 uker fordi jeg skal gå på skole og hadde ingen rettigheter uten engangstøtte
 
Dersom jeg ikke skal ha permisjon (er student), når skal far søke da...? :)

Jeg var fulltidsstudent med forrige barn og hadde ikke opparbeidet meg noe grunnlag til permisjon/foreldrepenger. Dette var i 2010 vel og merke. Jeg måtte ha de 6 første ukene. De kan ikke far få. Ellers hadde mannen all den resterende. Det eneste tricky med den gang var at han måtte ha det de kalte gradert uttak for å få resten av permisjon. Det vil si at han måtte jobbe en viss prosent, tror min valgte å jobbet 10% som jobben betalte, og de resterende 90% dekket nav. Er litt usikker på hvordan praksisen er nå. Du må hvertfall ha de 6 første uken. Jeg hadde et rolig barn og hadde det med meg på universitetet fra hun var 3 uker, og de bedt 3 ukene, sov gjennom forelesninger.
 
Back
Topp