Foreldrepenger/engangsstønad

Babynummertre

Blir kjent med forumet
Hva er det som egentlig lønner seg å velge av foreldrepenger og engangsstønad? Straks er jo tiden for å søke. Jeg går på AAP og har gjort det i noen år med unntak av jobb fra juli 2022 til Januar 2023. Det er jo så vidt jeg og mine to barn overlever i mnd på AAP, må søke supplerende sosial hjelp de verste månedene. Så hvordan skal jeg få dette til å dekke alt til nyfødt? Jeg har egentlig ingenting til nyfødt

Jeg er ganske så sikker på at du har måtte jobbet en god stund for å kunne søke svangerskapspenger, men jeg husker bare ikke hvor lenge. Ellers så må du søke engangsstønad, som skal dekke alt av kostnader til baby. Men ring nav og spør, så hjelper dem nok deg med å finne riktig løsning. :)

Jeg er ganske så sikker på at du har måtte jobbet en god stund for å kunne søke svangerskapspenger, men jeg husker bare ikke hvor lenge. Ellers så må du søke engangsstønad, som skal dekke alt av kostnader til baby. Men ring nav og spør, så hjelper dem nok deg med å finne riktig løsning. :)
Foreldrepenger kan man få selv om man går på AAP, var i allefall slik med min 2017 baby og 2020 baby. Så regner med at de ikke har gjort om på det nå

Foreldrepenger kan man få selv om man går på AAP, var i allefall slik med min 2017 baby og 2020 baby. Så regner med at de ikke har gjort om på det nå
Åjaaaa....det var jeg ikke klar over. For jeg har ingen erfaring sjøl..bare vet at ei venninne av meg måtte få engangsstønad pga hu ikke var i jobb, men fikk fra nav. Men det er mange år siden da. Men da vet jeg det å...:D

Jeg vet ikke hva som lønner seg for deg, men ville forhørt meg med NAV hva de anbefaler deg å gjøre!❤️

Med 2021-bebisen min valgte jeg foreldrepenger for å ikke ha noen "forpliktelser" til nav i tiden etter fødsel. Ville ikke risikere å miste tid med mini ❤️ Samtidig fikk jeg da forskyvd aap-perioden. Jeg har aap fortsatt og hadde søkt foreldrepenger denne gangen også.

Med 2021-bebisen min valgte jeg foreldrepenger for å ikke ha noen "forpliktelser" til nav i tiden etter fødsel. Ville ikke risikere å miste tid med mini ❤️ Samtidig fikk jeg da forskyvd aap-perioden. Jeg har aap fortsatt og hadde søkt foreldrepenger denne gangen også.
Jeg tok foreldrepenger med 2017 og 2020 barnet, men husker ikke hvorfor. Har virkelig glemt hvordan alt fungerer og er. Har man virkelig mye forpliktelser når man går hjemme pga sykdom og allerede følger aktivitetsplanen etter man får baby? Jeg er jo også en god del alene med baby da jeg ikke bor med barnefar og vi heller ikke blir å flytte sammen. Så det er jo egentlig bare jeg som må bli værende hjemme med baby til barnehagestart uansett. AAP blir vel midlertidig stoppet når man går over på foreldrepenger, og blir satt i gang igjen etter endt tid? Men man blir jo da å få det samme i måneden som man fikk på AAP? Hvordan skal dette dekke ting til baby når det så vidt dekker all husleie, strøm, mobil, barnehage, skole/sfo og mat fra før av. For jeg må ofte søke supplerende sosial hjelp ved siden av for at vi skal klare oss. Så skjønner ikke hvordan jeg skal få kjøpt inn noe som helst til baby med det samme utbetalt i måneden. Og engangsstønad, hvor lenge regner de med at stønaden skal vare? For man får vel ikke noe mere enn engangsstønaden om man velger det? Da skal det også dekke det daglige som husleie osv? Beklager mange spørsmål, men er virkelig helt blank og husker ingenting :laughing002

Vet man kan finne mye fint til en billig penge eller noe gratis, men sjeldent man f.eks finner en vogn eller bilstol gratis. Med mindre det ikke er en gammel vogn med en del skavanker og feil. Så vil man jo gjerne kjøpe noe nytt også
Bilstol ville jeg vært skeptisk til, men vogn kan man få mange fine gratis eller til ett par hundrelapper. Har selv kjøpt vogn til 600kr denne gangen- fordi jeg ønsket meg en som ikke lenger selges ny. Synes selv den ser kjempefin ut og pent brukt☺️ har kjøpt det mest nytt til de to jeg har fra før, men denne gangen har jeg nesten kun kjøpt brukt.

Jeg tok foreldrepenger med 2017 og 2020 barnet, men husker ikke hvorfor. Har virkelig glemt hvordan alt fungerer og er. Har man virkelig mye forpliktelser når man går hjemme pga sykdom og allerede følger aktivitetsplanen etter man får baby? Jeg er jo også en god del alene med baby da jeg ikke bor med barnefar og vi heller ikke blir å flytte sammen. Så det er jo egentlig bare jeg som må bli værende hjemme med baby til barnehagestart uansett. AAP blir vel midlertidig stoppet når man går over på foreldrepenger, og blir satt i gang igjen etter endt tid? Men man blir jo da å få det samme i måneden som man fikk på AAP? Hvordan skal dette dekke ting til baby når det så vidt dekker all husleie, strøm, mobil, barnehage, skole/sfo og mat fra før av. For jeg må ofte søke supplerende sosial hjelp ved siden av for at vi skal klare oss. Så skjønner ikke hvordan jeg skal få kjøpt inn noe som helst til baby med det samme utbetalt i måneden. Og engangsstønad, hvor lenge regner de med at stønaden skal vare? For man får vel ikke noe mere enn engangsstønaden om man velger det? Da skal det også dekke det daglige som husleie osv? Beklager mange spørsmål, men er virkelig helt blank og husker ingenting :laughing002
Engangsstønad skal dekke alle de vanlige utgiftene dine pluss ting til babyen som jeg har forstått det når du går på aap, bare at du da får hele summen på en gang istedetfor hver mnd som om du velger foreldrepenger. Men anbefaler å spørre inne på denne siden til nav: https://m.facebook.com/profile.php/?id=100064754554236
Eventuelt inne på chatfunksjonen på dems nettside.

NAV kan vel i utgangspunktet tvinge deg ut i aktivitet 6 uker etter fødsel, det være seg jobb, utdanning, behandling etc., det kommer an på hva din aktivitet var før fødsel. I tillegg må du vel søke aap på nytt etter fødsel, for å få med barnetillegget på enda et barn. Resten kan jeg dessverre ikke svare på, da jeg ikke sitter på de samme erfaringene der - vi har to inntekter å lene oss på. Utrolig vondt å høre at du sliter så mye med å få det til å gå rundt ❤️ AAP er absolutt ingen luksus, ikke mange kronene man får til å klare seg med. Håper noen andre i gruppa kan svare deg på de resterende spørsmålene ❤️

Sniker litt her :)
Om du tar ut foreldrepenger vil AAP perioden din kunne utsettes, men du vil ikkje få noko meir i mnd. Eg hadde utvilsomt tatt ut eingangsstønad og stått på AAP. Nav hadde ikkje tvunge deg ut i arbeid, og du veit vell sjølv om du er på vei mot uføre eller om du følger ein gitt plan for tilbake i arbeidslivet :)

Foruten dette vil du få utbetalt utvida barnetrygd som er over 2500kr i mnd for barnet du føder, og sjølvsagt må barnefar betale barnebidrag! Og er du veldig lur mtp innkjøp, kjøper brukt, arver, handler på tilbud etc så er det ikkje kjempe masse ekstra utgifter med baby. Tenker også at barnefar fint kan komme på banen å være med å spleise på utstyr.

Eg har ikkje dårlig råd, men har eit veldig hjerte for å spare penger og gjenbruk. Så her i hus bruker alle barna arveklær (kjøper brukte klespakker på finn.no). Når eg fekk ein liten etterpåklatt i slutten av 2021 så spurte eg på facebook om nokon hadde klær han kunne arve, og fekk dermed napp hos nokre venner som er ferdig med barn, og han arver ALT etter sistemann i begge heimar, og har dermed i overflod! Både ytterklær og vanlige, får leveranser på døra sånn ein gang i halvåret, som er 1-2str større enn han er. Beste ideene eg har fått trur eg :hilarious: og det var fleire enn disse som meldte seg altså, som eg takka fint nei til ❤️ folk er ofte veldig villige å gi. Eg fekk også bilsete, vognposer og slike ting, men det er jo nære venner, som hater å selge brukte ting, så litt "flaks".

Venter du jente eller gutt? Eg har nylig gått gjennom alt, og har aaalt for mykje til gutt. Har satt meg ei grense på 20 plagg per del per str pr kjønn. Kan godt sende ein del klær til deg om du vil ha, ta i tilfelle kontakt på PM :happy:

• Omsorg
Reactions: HCS
Back
Topp