Foreldrepenger/engangsstønad når ...

KoalaD

Flørter med forumet
Novemberbarna 19
...mor er uføretrygdet, men far jobber fullt?

Jeg går for tiden på AAP, men har uføresøknad inne, og krysser alt jeg har for at den går gjennom på første forsøk. Skal få svar i mai.

Hvordan er det med foreldrepenger/engangsstønad? Jeg har ikke rett på foreldrepenger om jeg er ufør, men får uføretrygd + engangsstønad, slik jeg har forstått det. Men da mister kanskje far rett til foreldrepenger?

Noen som vet litt om dette?

Tror (uten å si det for sikkert) at far kan ta hele permisjonen om du ikke har rett. Men da får du altså ikke engangsstønaden.

Du kan jo skrive en melding til «nav foreldrepenger» på Facebook, der får du nok et sikkert svar iallefall!

Da lønner det seg at han jobber da, og jeg får engangsstønad? Rent økonomisk. :P

Jeg tror at om du får engangsstønad har han ikke rett på foreldrepenger. Men dobbeltsjekk med ovennevnte side :)

Jeg hadde som student ikke rett på foreldrepenger, men fikk engangsstønad. Mannen min jobbet og fikk foreldrepenger, så jeg tror ikke det ene utelukker det andre? Det blir jo litt som at mors foreldrepenger skulle utelukket fars..

Jeg hadde som student ikke rett på foreldrepenger, men fikk engangsstønad. Mannen min jobbet og fikk foreldrepenger, så jeg tror ikke det ene utelukker det andre? Det blir jo litt som at mors foreldrepenger skulle utelukket fars..

Da har det nok skjedd en god feil om man kan si det. Mor som student som mottar engangsstønad utelukker fars muligheter til å motta foreldrepenger. Du må fortsette minimum 70% studier fom 6 uker etter fødsel og far må ta all permisjon utenom de første 6 ukene.

Da har det nok skjedd en god feil om man kan si det. Mor som student som mottar engangsstønad utelukker fars muligheter til å motta foreldrepenger. Du må fortsette minimum 70% studier fom 6 uker etter fødsel og far må ta all permisjon utenom de første 6 ukene.
Da er det nok derfor - jeg tok nemlig ikke permisjon på papiret, men meldte meg bare av eksamen :) da er det nok et lite «smutthull» for studenter (men det skulle bare mangle, de får ikke noe særlig ekstra ved fødsel heller)

Da er det nok derfor - jeg tok nemlig ikke permisjon på papiret, men meldte meg bare av eksamen :) da er det nok et lite «smutthull» for studenter (men det skulle bare mangle, de får ikke noe særlig ekstra ved fødsel heller)

Ja, det smutthullet hadde ikke funka her. Er man ikke tatt permisjon må man møte opp i 80% av undervisningen... Men får uansett ett års støtte fra lånekassen om man har rett på det, det samme som man ville fått til vanlig bare alt som stipend i tillegg til engangsstønad som nå er på litt over 80 000 så det er en del støtte man får nå i forhold til tidligere :)

Ja, det smutthullet hadde ikke funka her. Er man ikke tatt permisjon må man møte opp i 80% av undervisningen... Men får uansett ett års støtte fra lånekassen om man har rett på det, det samme som man ville fått til vanlig bare alt som stipend i tillegg til engangsstønad som nå er på litt over 80 000 så det er en del støtte man får nå i forhold til tidligere :)

Det er fint å høre at det har blitt litt bedre :) men TS - viktig å påpeke at du har rett til engangsstønad! Et annet spørsmål er om far har rett til å ta ut permisjon når du er uføretrygdet - svaret her er at far har rett til å ta ut fedrekvoten selv om du er uføretrygdet.

Back
Topp