Foreldrepenger eller foreldrestipendet?

martho

Første møte med forumet
Hei!

Jeg har lest litt på nav og sånt, men forstår ikke helt det som står.
Jeg er en 21 år gammel jente som er blitt gravid, jeg er ferdig med utdanningen min og hadde akkurat begynt å søke jobb da jeg fant ut jeg var gravid selv om jeg brukte prevensjon.
Jeg har jobbet litt her og der som vikar og kassehjelp, men aldri i en fast stilling på en måte.
Har jeg rett til foreldrepenger fra nav?

Og mannen til barnet(samboeren min) hadde tenkt å gå på skole til høsten - så da har han rett på foreldrestipendet.

Kan vi få både foreldrepenger fra nav, og foreldrestipend fra lånekassen?
Og har jeg rett på foreldrepenger?

Hvor mye kan man eventluelt få i foreldrestipend?
Og hvor mye kan man få i foreldrepenger fra nav?

Om man kan bare få en av de, hvilken er da lurest å velge?

Takk for hjelp!!!!

ORIGINAL: martho

Hei!

Jeg har lest litt på nav og sånt, men forstår ikke helt det som står.
Jeg er en 21 år gammel jente som er blitt gravid, jeg er ferdig med utdanningen min og hadde akkurat begynt å søke jobb da jeg fant ut jeg var gravid selv om jeg brukte prevensjon.
Jeg har jobbet litt her og der som vikar og kassehjelp, men aldri i en fast stilling på en måte.
Har jeg rett til foreldrepenger fra nav?
Et år tjente jeg over 100 000, og i fjor da jeg var på folkehøyskole tjente jeg 56 000. Jeg har skattet i 3 år.

Og mannen til barnet(samboeren min) hadde tenkt å gå på skole til høsten - så da har han rett på foreldrestipendet.

Kan vi få både foreldrepenger fra nav, og foreldrestipend fra lånekassen?
Og har jeg rett på foreldrepenger?

Hvor mye kan man eventluelt få i foreldrestipend?
Og hvor mye kan man få i foreldrepenger fra nav?

Om man kan bare få en av de, hvilken er da lurest å velge?

Takk for hjelp!!!!

For at du skal ha rett på foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin) og ha tjent minst 35 000. Om du jobber bare ekstravakter kan det ikke gå mer enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode og teller ikke med i opptjeningen til foreldrepengene..

Du må nesten sette deg ned med en kalender og telle 10 mnd tilbake fra permisjonsstart og se om du oppfyller kravet med jobb.. Har du ikke rett på foreldrepenger kan du søke engangsstønaden på 35 000 kr.

For at pappaen skal ha rett på fødselsstipend må han ha hatt rett på stipend/lån i 6 mnd før fødsel, så om du f.eks har termin til høsten og han begynner å studere da har han ikke rett på fødselsstipend. Han kan ikke ta ut fødselsstipend om du har foreldrepenger fra nav, dere får ikke begge deler med andre ord.. Forsørgerstipend som er ca en 1000 lapp ekstra i mnd vil han uansett ha rett på slik jeg har skjønt det..

Hva som er lurest å velge kommer jo an på hvem som skal være hjemme i permisjon, og om dere har opptjent rett til foreldrepenger eller fødselsstipend..

Så vist jeg har termin i november, så kan jeg tjene 35 000 i juni og juli, og ha rett til foreldrepenger?
Så om jeg tjener ca 50 000 i sommer da, så er jeg på en måte sikret foreldrepenger?

Men da må jeg altså ikke ha mer enn 14 dager imellom hver gang jeg jobber? Men om det skulle gå over lengre tid, så nå jeg begynner jeg helt på nytt?

Og hvor mye foreldrepenger har jeg rett på da i måneden om jeg skulle ha tjent 35 000 innenfor disse månedene.
Eller 60 000 innen disse månedene? Eller får jeg det samme uansett?

Du får foreldrepenger ut fra hva du har tjent, så selvsagt vil du tjene på å jobbe mest mulig for å opparbeide deg rett..
Om du bare har tjent rett over 35 000 kr vil det lønne seg å velge engangsstønaden ettersom du ikke må skatte av denne, du får da en engangssum på 35 000 kr som du selv må fordele utover.. (den summen er ment å dekke innkjøp til babyen og ditt livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter du MÅ ta ut permisjon)

Når det gjelder det med opptjening :
la oss si at du jobber 2 vakter i første uka i mnd, men så jobber du ikke igjen før siste uka i mnd.. Da har det gått mer enn 14 dager mellom vaktene og den måneden teller derfor ikke med i opptjeningen til foreldrepengene.. Husk at det er minst 6 mnd du må ha jobbet (og ha jobbet nok i slik at det teller med i opptjeningen) for å kunne få foreldrepenger.. Det lureste du gjør er å få deg en jobb snarest og jobbe alt du klarer fram til permisjonen begynner..

Back
Topp