Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Leser dette på nav sine sider. Slik jeg leser det har far krav på penger kun hvis du er i aktivitet?
‘Når du mottar engangsstønad, har ikke den andre forelderen rett til fedre-/medmorkvote. Men far/medmor kan ha rett til foreldrepenger. Når far/medmor søker om foreldrepenger som ikke er kvote, er det krav til din aktivitet. Du kan lese mer om det under «Bare far har rett» her: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hvem-kan-fa-foreldrepenger
Synes de skriver så innviklet. Jeg ville ha ringt nav. Jeg har lest at det skal bli gjort om det med ‘krav til aktivitet’ på foreldrepermisjon.
Du skal søke engangsstønad, og far har rett på fedrekvoten. Står på Nav sine sider det også, om du finner riktig side.
Jeg er uføre og venter baby i januar, så har sjekket opp i det, snakket med nav på telefon, og fått engangsstønaden.
Jeg sniker fra juni. Jeg satte meg grundig inn i regelverket til NAV i 2020 da vi fikk barn som studenter og det er kronglete med mange smutthull. I utgangspunktet får ikke du foreldrepenger som du skriver, og far kan få 15 uker med 100% dekning siden du er uføretrygdet. Men! Om du hadde studert fulltid så ville far fått 40 uker med 100% foreldrepenger. Har du studiekompetanse? Så vidt jeg vet er det ikke noe i veien for å melde seg til studie mens du er uføretrygdet. Det vil si at om du melder deg opp til et studie fra august av, så er du teknisk sett fulltidsstudent fra august, og far kan få 40 uker i stedet for 15.Jeg er ufør og mannen er i jobb. Forstår det slik at jeg da kan søke på engangsstønad, men går litt i surr med all info på nett. Er det slik at far ikke får krav på foreldrepenger ved permisjon dersom jeg får utbetalt engangsstønad? Noen som har peiling på dette ?

Jeg sniker fra juni. Jeg satte meg grundig inn i regelverket til NAV i 2020 da vi fikk barn som studenter og det er kronglete med mange smutthull. I utgangspunktet får ikke du foreldrepenger som du skriver, og far kan få 15 uker med 100% dekning siden du er uføretrygdet. Men! Om du hadde studert fulltid så ville far fått 40 uker med 100% foreldrepenger. Har du studiekompetanse? Så vidt jeg vet er det ikke noe i veien for å melde seg til studie mens du er uføretrygdet. Det vil si at om du melder deg opp til et studie fra august av, så er du teknisk sett fulltidsstudent fra august, og far kan få 40 uker i stedet for 15.
Som eksempel: Du føder 01.mai. De første 6 ukene etter fødsel kan ikke far få foreldrepenger, så da er vi ute i midten av juni. Far har så krav på 15 uker foreldrepenger uten noe aktivitetskrav til deg. Når de 15 ukene har gått ut, så er jo du på papiret fulltidsstudent og oppfyller aktivitetskravet, som gjør at far får 25 ekstra uker. Av dokumentasjon krever NAV en bekreftelse på at du er registrert som fulltidsstudent fra studiested, men det er ikke noe krav om å bestå eksamener... Litt utnyttelse av velferdssystemet er det jo, men du kan jo eventuelt melde deg opp til noe lett som du er interessert i og kunne studert litt med baby![]()
Det skjønner jeg! Som sagt så er det ingen krav til å bestå eksamen, så du kunne jo eventuelt meldt deg opp til 3.året og bare sett hvor mye du får lest - så får dere uansett en mye lenger foreldrepengeperiode. Jeg fortsatte på studiene i 2020 da vi fikk junibarn, og det gikk overraskende greit - men kommer helt klart an på både hvilket studie og hvordan babyen er de første månedeneÅ, så genialtEr ikke noe i veien for å studere når man er ufør. fullførte år 2 av 3årig bachelor nå i vår, men mistet en liten i juni og siden vi bestemte oss for å prøve på nytt orket jeg ikke studere dette året da jeg heller ønsket å fokusere på familieforøkelse.
![]()

Jeg snakker ikke om støtte fra Lånekassen, men foreldrepenger til far fra NAVDet er et krav om å måtte ha vært i en utdanning som gir rett til støtte fra Lånekassen i minst fire måneder før fødselen, men om du kan melde deg opp til fag fra januar nå så vil det jo gjelde.
https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/barn-og-fodsel/fodsel-og-adopsjon/
Å da misforsto jegJeg snakker ikke om støtte fra Lånekassen, men foreldrepenger til far fra NAV![]()