Foreldrepenger diskusjon

• Trådstarter Trådstarter sjæfsTRØLLET
  • Opprettet Opprettet
S

sjæfsTRØLLET

Guest
Kjempebra at Norge betaler 10 eller 12 mnd med foreldrepenger når man får barn[:)] HEIA NORGE!

MEN... det irriterer meg at de skal stille krav til at man må fordele dem sånn og sånn!

Jeg personlig mener at det bør foreldrene klare å bli enig seg i mellom hva som er best for dem[:)] Det er jo bare vi som vet hva som er best får vårt barn!

Hvis far ikke kan ta sine 6 uker så mister man dem jo...SKIKKELIG BARNETS BESTE[:@]

Skal de dele permisjonen i tre. Mor og far må ta hver sin del og kan selv bestemme hvem som skal ta den siste så må vi vurdere om vi i det hele tatt har råd til å ha flere barn[8|].

Hvis vi velger 10 mnd permisjon med 100% utbetaling så må jo barnet i barnehage da det 7mnd pga far ikke kan være hjemme i 3 mnd[:o](Noen uker kan han jo men ikke 3 mnd[:@]) Og hvis jeg skal amme til barnet er 12 mnd[&:] 

Huff for et styr! Er dette liksom barnets beste![&:]

hvis det blir innført sånnat far får en tredjedel så har han jo krav på de tre mnd da.....fra arbeidsgiver mener jeg

ORIGINAL: Sanka

ORIGINAL: tottelimotta

hvis det blir innført sånnat far får en tredjedel så har han jo krav på de tre mnd da.....fra arbeidsgiver mener jeg
Er mange som er selvstendignæringsdrivende å, og da byr det på mer problemer. Min mann hadde så vidt tid til sine 5 uker han [&:]

Hadde man hatt en helt vanlig 8-16 jobb og vært ansatt en plass og tjent under 6G i året så hadde det jo vært greit[;)].

Men veldig mange tjener over maxbeløpet i året og hvis man er selvstendig næringsdrivende attpåtil så er det jo helt dustete system...[&:]

"Bedrifta" hadde gått dukken hvis sambo skulle vært hjemme i 3 mnd[&:]

Tredeling blir det nok ikke snakk om nå, ettersom AP har gått imot det. Mannspanelet foreslår en firedeling. Jeg har mer tro på den modellen. Aller helst vil jeg at far skal få tre måneder etter mors 10-12 måneder. Altså pappaperm i tillegg. så vil jeg at man fjerner den elendige kontantstøtten og bruker pengene til bedre permisjonsordninger. Sånn kommer pengene alle småbarneforeldre til gode.

Når det gjelder amming, så ser jeg ikke for meg at det er mange menneskene som fullammer sitt 10-12 måneder gamle barn. De fleste har nok bare morgenamming eller kveldsamming hvis de i det hele tatt ammer. Derfor synes jeg det argumentet faller fullstendig igjennom. Ammefri har vi også rett til, om vi mot formodning ammer barnet på dagtid. Jeg tror få barn på 10-12 måneder er avhengig av å få pupp midt på dagen. Man kan jo tross alt pumpe seg og gi flaske dersom morsmelken er så livsnødvendig for barnet!

ORIGINAL: Fru Riskorn

Tredeling blir det nok ikke snakk om nå, ettersom AP har gått imot det. Mannspanelet foreslår en firedeling. Jeg har mer tro på den modellen. Aller helst vil jeg at far skal få tre måneder etter mors 10-12 måneder. Altså pappaperm i tillegg. så vil jeg at man fjerner den elendige kontantstøtten og bruker pengene til bedre permisjonsordninger. Sånn kommer pengene alle småbarneforeldre til gode.

Når det gjelder amming, så ser jeg ikke for meg at det er mange menneskene som fullammer sitt 10-12 måneder gamle barn. De fleste har nok bare morgenamming eller kveldsamming hvis de i det hele tatt ammer. Derfor synes jeg det argumentet faller fullstendig igjennom. Ammefri har vi også rett til, om vi mot formodning ammer barnet på dagtid. Jeg tror få barn på 10-12 måneder er avhengig av å få pupp midt på dagen. Man kan jo tross alt pumpe seg og gi flaske dersom morsmelken er så livsnødvendig for barnet!

Snuppa mi fikk oftere enn morgen og kveld da hun var 7 mnd... fullammet til hun var 6mnd[;)] de siste mnd var det bare 2 ganger!

Enig med deg at de kan bruke kontantstøtta til permisjonspenger istedet[;)] Den blir jo snart borte uansett[:)] Men vi bør vel ikke klage[8D] I USA er det 6 uker betalt permisjon[:D]

Jeg er også veldig imot tredeling.
Det gjør det veldig vanskelig for alle som er selvstendige. Akkurat den biten med om mannen tjener over 6G påvirker ikke akkurat oss...[8D] Men han er selvstendig, og kan ikke bare ta fri fra jobb i 3 mnd..[8|]

Men i motsetning til enkelte her, så synes jeg kontantsstøtta er en bra ting. JEg skjønner ikke hvorfor alle som ikke bruker den, på død og liv vil ha den vekk...[:'(] Det er den som har gjort det mulig for oss å være hjemme med barna lenger enn 1 år.

Og jeg fullammet min første (OG andre) til de var 7 (og 6) mnd, og begge ble ammet 4-5 ganger om dagen frem til de var ca 11 mnd. SÅ å jobbe for meg hadde vært kroken på døra for ammingen sin del, for begge har sluttet i løpet av uker når jeg har gått over til bare morgen og kveldsamming. [&o]

ORIGINAL: UPS

Jeg er også veldig imot tredeling.
Det gjør det veldig vanskelig for alle som er selvstendige. Akkurat den biten med om mannen tjener over 6G påvirker ikke akkurat oss...[8D] Men han er selvstendig, og kan ikke bare ta fri fra jobb i 3 mnd..[8|]

Men i motsetning til enkelte her, så synes jeg kontantsstøtta er en bra ting. JEg skjønner ikke hvorfor alle som ikke bruker den, på død og liv vil ha den vekk...[:'(] Det er den som har gjort det mulig for oss å være hjemme med barna lenger enn 1 år.

Og jeg fullammet min første (OG andre) til de var 7 (og 6) mnd, og begge ble ammet 4-5 ganger om dagen frem til de var ca 11 mnd. SÅ å jobbe for meg hadde vært kroken på døra for ammingen sin del, for begge har sluttet i løpet av uker når jeg har gått over til bare morgen og kveldsamming. [&o]

Samme hadde skjedd med amminga her[;)]

Kontantstøtta er jo her for å være et alternativ pga lite barnehageplasser. Men hadde de bakt kontantstøtte pengene inn i permisjonspengene så hadde det jo blitt lengre permisjoner for alle! Er mange som ønsker å være hjemme, men foreldrepengene er ikke nok[;)] Så istedet for at noen har kntantstøtte i 2 år, så hadde det vært5 f.eks bedre at alle hadde fått 3-6mnd lenger permisjon(.....eller noe i den dur[8D])

Skal de dele permisjonen i tre. Mor og far må ta hver sin del og kan selv bestemme hvem som skal ta den siste så må vi vurdere om vi i det hele tatt har råd til å ha flere barn.

Hvorfor må dere vurdere om dere har råd til flere barn?

ORIGINAL: reimaTURBOtec

ORIGINAL: Fru Riskorn

Snuppa mi fikk oftere enn morgen og kveld da hun var 7 mnd... fullammet til hun var 6mnd[;)] de siste mnd var det bare 2 ganger!

Enig med deg at de kan bruke kontantstøtta til permisjonspenger istedet[;)] Den blir jo snart borte uansett[:)] Men vi bør vel ikke klage[8D] I USA er det 6 uker betalt permisjon[:D]

Ja men vi har jo et helt annet skattesystem så det går jo ikke å sammenlikne.
Der borte er du jo nødt til å ha sykeforsikring også for å komme deg inn på sykehus.

ORIGINAL: Puffen

Skal de dele permisjonen i tre. Mor og far må ta hver sin del og kan selv bestemme hvem som skal ta den siste så må vi vurdere om vi i det hele tatt har råd til å ha flere barn.

Hvorfor må dere vurdere om dere har råd til flere barn?

hehe....dumt forklart kanskje... mente vel heller at skal vi ha flere så er det jo barnets beste å få være hjemme til det er nærmere 1 år hvertfall...men da må faren ta ut permisjonenen sin... det har vi ikke råd til hvis den nye ordningen kommer(minst 3 mnd til far). Selvstendig da vet du[&:]

Syns man kunne valgt litt selv der ja.. De kunne fått en ordning sånn at de selvstendig næringsdrivende kunne fått tid hjemme de også.. Vet ikke jeg, det var greit for oss sånn som det er [:D]

Back
Topp