Foreldrepenger! 80 eller 100% dekning

Desember2014barn

Andre møte med forumet
Hei!

Det haster veldig med og søke til NAV om foreldrepenger osv. I den anledning må vi velge 80% eller 100% dekning.
Jeg vil jo selvfølgelig ha lengst tid med babyen hjemme da jeg ikke vil sette en 9-10 mnd baby i barnehage. Da jeg selv jobber i barnehage og vet at noen steder så er det store avdelinger med små barn. Dette Er helt sinnsykt syntes jeg . De fleste barn er rundt 1 år. Men også under. Disse trenger ekstra oppfølging og omsorg. Derfor vil jeg helst ikke sette barnet mitt i barnehage før det er rundt 1 år.

Så spørsmålet mitt er hvordan skal jeg klarer å regne ut hvor mye tapet økonomisk blir når jeg velger 80% dekning i steden for 100%?? Jeg er forbredt på tap for å få ekstra tid med barnet mitt. Men vil helst vite dette i forkant da jeg også må betjene litt gjeld.

Hvis jeg tjener 18000 netto med 100 % og 15000 i mnd med 80% og ganger det med 12 månender. Blir jo differansen 36 000 kroner. Vil det si at jeg taper 36000 kroner da? I tillegg kommer jo far sin permisjon med 80% av lønnen sin så blir jo et tap der også på ca 15000 kroner.

Er det bedre å ta 100 % dekning da? Og heller spare opp så man klarer seg i de 10 ekstra ukene med ulønnet permisjon?

Det lønner seg faktisk å ta 100% og ulønnet permisjon de resterende ukene;) ikke mange som tenker over det :)

TuMmY LoVe

Det lønner seg faktisk å ta 100% og ulønnet permisjon de resterende ukene;) ikke mange som tenker over det :)

TuMmY LoVe
Problemet da er at man mister mange rettigheter som arbeidstaker.

Vi tjener på å ta ut lang perm med 80% dekning fan vi ut.
Både økonomisk og tidsmessig.
Det blir sånn for oss så lenge mannen tjener mest og kun tar ut pappaperm.

Så mitt råd er at den som tjener minst bør ta ut mest perm.
Da har dere fortsatt inntekten til den som er økonomisk sterkest i mellomtiden :)

Problemet da er at man mister mange rettigheter som arbeidstaker.
Man mister rettigheter, men her har vi valgt det slik... Her blir det 4-5mnd ulønnet, og vurderte det slik at sjansen for at jeg blir så syk at jeg får bruk for eks sykemld de første ukene på jobb er så liten at det er en sjanse jeg tar. :) taper i utgangspunktet mye på å få 100%lønn (som ikke tilsvarer full lønn) så det å få bare 80% vaf uaktuelt her i hus.

Man mister rettigheter, men her har vi valgt det slik... Her blir det 4-5mnd ulønnet, og vurderte det slik at sjansen for at jeg blir så syk at jeg får bruk for eks sykemld de første ukene på jobb er så liten at det er en sjanse jeg tar. :) taper i utgangspunktet mye på å få 100%lønn (som ikke tilsvarer full lønn) så det å få bare 80% vaf uaktuelt her i hus.
Det beste er jo at det funker for dere :)

Jeg søkte på svangerskapspenger kalkulator eller noe, kjempe greit la inn min inntekt bf sin inntekt og hvor mye permisjon hver av oss skulle ha også så jeg differansen.... de fleste taper på 80% utbetaling.

Valgte 100 prosent- satte inn 4 uker ferie i tillegg så blir det ca 1 år. kan jo ta ulønnet permisjon en eller to mnd, får se. Det er jo kun sykepenger man taper - og sykepenger skal jo erstatte lønn så det er greit - jeg avstår jo fra lønn da likevel. Ja og litt pensjonspoeng, men det er så lite :-)
Planlegger to tette , sa ønsker da å få grunnlaget til neste permisjon høy så slipper det å bli 80%av 80%

Back
Topp