Foreldrepenge søknad over tlf?!

Molly76

Blir kjent med forumet
Jeg lurer bare.. Snakket med Nav igår for å få en samtale ang søknad om foreldrepenger, da sir de at det gjør de kun over tlf. Hæ? Over tlf?! Men jeg har jo ikke anelse om hva jeg skal gjøre og har hundre-og-ørten spørsmål. Hadde følt meg tryggere å få vite det jeg trenger på en samtale, ikke over tlf. Er det slik over det hele, eller kun hos meg her på Nøtterøy?

Tror ikke du kan ordne et møte nei, må vel bare møte opp på navkontoret og trekke kølapp så hjelper dem deg :)

Kan selfølgeli prøve det..men jordmor sa æ måtte kontakte nav når det gjaldt søknad å veiledning, å der sa de at de gjorde ikke det der, å måtte ta det over tlf..ved å velge foreldrepenger på valgene.

Veit at de i mange kommuner jevnlig kjører slike foreldrepenge møter, kanskje de har det hos dere og?

Kan selfølgeli prøve det..men jordmor sa æ måtte kontakte nav når det gjaldt søknad å veiledning, å der sa de at de gjorde ikke det der, å måtte ta det over tlf..ved å velge foreldrepenger på valgene.

Høres veldig tungvindt ut å gjøre det over tlf :/

Jeg lurer bare.. Snakket med Nav igår for å få en samtale ang søknad om foreldrepenger, da sir de at det gjør de kun over tlf. Hæ? Over tlf?! Men jeg har jo ikke anelse om hva jeg skal gjøre og har hundre-og-ørten spørsmål. Hadde følt meg tryggere å få vite det jeg trenger på en samtale, ikke over tlf. Er det slik over det hele, eller kun hos meg her på Nøtterøy?
Jeg opplevde at damen på mitt lokale NAV kontor ikke kunne nok om foreldrepenger og reglene rundt det, og hun måtte ringe NAV forvaltning mens jeg var der for å kunne svare på mine spørsmål. Pappa jobber i NAV HK og han sa at det ofte er fordi de som jobber på lokalkontorene skal kunne litt om alt og at de da ikke sitter på nok kunnskap rett og slett. Litt sånn som fastlegen som må henvise videre ved større ting enn influensa. Det er jo godt mulig at det er derfor? Anbefaler deg å sette deg ned med søknaden for å fylle den ut, og så kan du notere ned alle de spørsmålene du har for så å ringe de. Da kan du jo få svar på alt med en gang :)

Det er vanlig, fordi de som jobber på selve nav kontoret har "litt kunnskap om alt", i stedet for kun én ting, mens de du snakker med på telefonen har egne felt liksom. Men du kan fortsatt gå på nav kontoret ditt, trekke kølapp og få snakke med en kundebehandler som både kan gi deg søknaden og svare på spørsmål så godt som det lar seg gjøre. Og hvis det da er noen spørsmål som kundebehandleren ikke kan svare på, ringer du nav og får snakke med en som er "ekspert" på foreldrepenger. Verre enn det er det ikke :)

her prøver de å hjelpe så godt de kan, men de kan bare litt om alt, så de henviser til at man skal ringe denne nav telefonen om man har spørsmål fordi der sitter ekspertene.
jeg kladda mitt skjema slik jeg trodde det skulle være og var innom nav og spurte. hadde noen andre spørsmål senere og da ringte jeg ene gangen denne nav telefonene, har chatta med dem en gang også sende jeg inn spørsmål via navsidene en gang senere. men når jeg sendte inn spørsmålet via nav sidene måtte man regne med par dager før man fikk svar. veldig greie å hjelpsomme per telefon og chat

Jeg fikk heller ikke møte, det er visst ikke vanlig. Men fikk masse god hjelp på telefon og Facebook

Har du FORSØKT å fylle ut søknadsskjemaene? De har ganske ryddig system hvor det lages en liste over vedlegg og så videre, så mye er jo selvforklarende når man krysser av for ulike valg ("Ja, jeg har jobbet") osv.
Om man har spesielle omstendigheter er det klart man sitter igjen med noen spørsmål, men en "vanlig" søknad er ikke SÅ hokus-pokus å fylle ut som man kanskje tror før man setter seg ned med den. :)

Håper det løser seg uansett om det blir telefon eller møte, i hvert fall! :)

Jeg tok det over tlf og fikk supergod hjelp. Hadde egentlig bare spm om 2 punkter, men den hyggelige dama i andre enden gikk gjennom hele skjemaet med meg sånn at jeg var sikker på at alt ble rett :D

Jeg var på nav kontoret å snakket om/skrev søknaden. Jeg skrev den ut selv fra nettet og fylte ut det som jeg viste selv så tok jeg papirene med meg å fylte ut resten på kontoret ☺

De gir ganske god hjelp over tlf faktisk:) Jeg snakket i alle fall med en veldig hyggelig dame da jeg ordnet med dette sist jeg var gravid.
Jeg skjønner igrunn at de ikke har ressurser til å avtale møter ang foreldrepenger.,.Du kan jo som noen sier trekke kølapp og stille deg i kø. Men med evt mange i kø etter deg ser jeg for meg at de har bedre tid over tlf, enn når de har en lang synlig kø bak skranken;) Lykke til! Det ordner seg:)

De du får snakke med på telefon er flinke, og kan svare på alt du lurer på! :-) Jeg fikk ikke hjelp i det hele tatt på mitt lokale NAV-kontor, men når jeg ringte hadde jeg fått svar på alt jeg trengte i løpet av 5 minutter :-)

Fikk all hjelp pr tlf på foreldrepenger;) på lokal kontoret ble jeg bare sur og frustrert;)

Takk for goe råd alle sammen :) Første gang jeg gjorde dette var da trygdekontoret fantes, og da hadde jeg samtale og veiledning og synes det er så mye bedre. Ivertfall når man ikke aner noe. Men blir da klokere ;)

Back
Topp