Foreldrepenga!!

ladygugu

Flørter med forumet
Kossen funke detta foreldrepeng systemet??? Blir heilt gal av heile NAV!! I jobbe i bhg som assistent i ett vikariat som går ut  14.August. I fjor gjor jeg det samme. Hvordan blir det da med penger på meg?? Trudde i sku få det samme som i får i lønn i,men no gikk i inn på NAV å da måtte i skrive inn inntekta dem siste tre åra så regna dem utifra d. Men da får i jo MASSE mindre enn d i har i mnd no!!!!! ÅÅÅ,blir heilt forvirra av nav!!

Jeg jobber også i et vikariat, men mitt går ut nå den 21 april.
Jeg har like vel jobbet 6 av de 10 siste måneden før jeg skal ut i permisjon.
Snakket med nav, og de sa at de regnet foreldrepengene ut fra de 6 månedene du har tjent best i de 10 siste månedene.
Du må derfor få jobben til å fylle ut et sjema som du finner her: https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Vedleggsveileder?key=233580#back
Fyll ut postnummer nederst på siden, og trykk videre.
Så velger du den linken som heter : Inntekts- og skatteopplysninger – arbeidstaker som skal ha syke­penger, fødselspenger eller adopsjonspenger.
Om du har hatt variert inntekt i de forskjellige månedene så må du få dokumentert dette fra arbeidsgiver, for de regner ut foreldrepengene ut fra de 6 månedene du tjente best.

mener på foreldrepengene blir beregnet utifra gjennomsnittet av de 3 best betalte mnd av de siste 6.. var iallefall slik en venninne fikk utregnet sitt grunnlag da hun fikk for 3 år siden! hun jobbet som en helt siste halvåret for å få best mulig inntekt siden hun ikke hadde fast jobb..

Det hva det i trudde å. Kan ikke gå inn på na NAV sia,blir bare forvirra av det. Takk for svar å hjelp. Da satse i på at det e det som stemme:):)

Det har ikke noe med hva jobb du har eller ikke har etter permisjon. Har du jobbet deg opp til rett til permisjon nå, har pappaen også rett på permisjon. Når det gjelder det en får utbetalt i løpet av perm. er det vel gjennomsnittet fra de 4 best betalte lønningene i løpet av de 10 siste månedene... [:D] 

ORIGINAL: ladygugu

Ka skjer med pappa permen når i ikke har en jobb å gå til igjen??

Det viktigste er at du har jobba 50% eller mer før du går ut i permisjon, for det gir også far rett til pappaperm. Har du jobba mindre, mister han retten til de 10 ukene. Spiller ingen rolle om du har jobb å gå tilbake til etter permisjonen din eller ikke. Og far må også ha jobba minst 6 av de 10 siste mnd før hans permisjon for å få beregnet sine foreldrepenger.

er like forvirra.. NAV er nå dritt.. snakka med tre forskjellige personer, og ALLE tre sa forskjellige ting! at det går ann..!!

Men på sa foreldrepeng papira står det at i må fylle ut ka i ska gjør når pappan skal ha permisjon. For i må enten jobbe,studere etc. Å når i e i ett 1 års vikariat som går ut no 14 august så har i jo ingenting å gå til?? Å da får ikke han pappaperm??

Men det feltet skal bare fylles ut hvis far skal ha permisjon ut over de 10 ukene som er forbeholdt han, og da er det et krav at mor er i en eller annen aktivitet.

ORIGINAL: Anni81

Men det feltet skal bare fylles ut hvis far skal ha permisjon ut over de 10 ukene som er forbeholdt han, og da er det et krav at mor er i en eller annen aktivitet.

åå. så han får 10 uka pappaperm sjøl om i å e hjemme da:) men d betyr vel da at vi bare får ei inntekt?? for i skal velge 56 uka med 80% å da får i betalt 46 uka. så får han penga for dem 10 siste? så sånn økonomisk sett da burde i bare ha dem 56 ukan å han fortsette å jobbe? ell at i må finne nokka å gjør seff. men det e jo heller ingen garanti. sorry masse spm,men e skikkeli forvirra a

ORIGINAL: ladygugu

ORIGINAL: Anni81

åå. så han får 10 uka pappaperm sjøl om i å e hjemme da:) men d betyr vel da at vi bare får ei inntekt?? for i skal velge 56 uka med 80% å da får i betalt 46 uka. så får han penga for dem 10 siste? så sånn økonomisk sett da burde i bare ha dem 56 ukan å han fortsette å jobbe? ell at i må finne nokka å gjør seff. men det e jo heller ingen garanti. sorry masse spm,men e skikkeli forvirra a

De 10 ukene som er forbeholdt far kan ikke overtas av mor dessverre.. Så det blir max 46 uker på deg. Men hvis du ikke har noen jobb når han begynner på sin permisjon, kan du jo søke dagpenger. Foreldrepenger gir rett på det, så da vil det jo bli en og en halv inntekt. Men det vil jo være lurt å begynne å søke jobb når din permisjon nærmer seg slutten, sånn at du også kan ha ei hel inntekt når far tar sin permisjon, så slipper dere å tape noe på det.

Back
Topp