Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Om du har barn i barnehage så ja, for de rapporterer automatisk, og dessuten teller foreldrepenger som inntekt
Jeg var kanskje litt utydelig. Jeg har ikke barn i barnehagen, men får foreldrepenger for tvillingene på 9 mnd siden jeg fortsatt er i permisjon. Om bestemor eller noen andre passer barna, får jeg dette på fradrag?Om du har barn i barnehge eller sfo så får du fradrag for brnepass ja, og en fiffig detalj;
Det en betaler er jo mer enn maxsummen.
Men har du to barn i bhg og betaler altså mer enn max fradrag, også får du et barn til, som enda er hjemme i perm med beviselig ingen utgifter til pass, så hr u altså 3 brn og derved max fradrg for 2 barn, uansett hvem av barna kostnadne kommer fra.
Jeg var kanskje litt utydelig. Jeg har ikke barn i barnehagen, men får foreldrepenger for tvillingene på 9 mnd siden jeg fortsatt er i permisjon. Om bestemor eller noen andre passer barna, får jeg dette på fradrag?
Blandt annet, også tante/onkel, bekjente. Slik jeg har forstått er det over 10.000 som må dokumenteres via bank? Under 10.000 er mulig kontant? Nå er det kontant vi har betalt, samt kjøpt handlevarer og slikt som betaling. Men spørsmålet var om det var mulig når man får foreldrepenger. Har jo også hatt ferie som har forlenget permisjonen, her har man vel vertfall rett på fradrag ved barnepass regner jeg med..Har du utgifter til barnepass? Altså betaler bestemor for å passe dem? Det er et grunnleggende krav at kostnadene kan dokumenteres om det etterspørres, og at beløp over 10000 i året er betalt via bank
Blandt annet, også tante/onkel, bekjente. Slik jeg har forstått er det over 10.000 som må dokumenteres via bank? Under 10.000 er mulig kontant? Nå er det kontant vi har betalt, samt kjøpt handlevarer og slikt som betaling. Men spørsmålet var om det var mulig når man får foreldrepenger. Har jo også hatt ferie som har forlenget permisjonen, her har man vel vertfall rett på fradrag ved barnepass regner jeg med..
Blandt annet, også tante/onkel, bekjente. Slik jeg har forstått er det over 10.000 som må dokumenteres via bank? Under 10.000 er mulig kontant? Nå er det kontant vi har betalt, samt kjøpt handlevarer og slikt som betaling. Men spørsmålet var om det var mulig når man får foreldrepenger. Har jo også hatt ferie som har forlenget permisjonen, her har man vel vertfall rett på fradrag ved barnepass regner jeg med..
Man kan ha ekstra inntekt på 6000 per år uten å måtte skatte av detHar du betalt kontant så er det vel svart og de har ikke betalt skatt av dette. Da hadde jeg nok ikke ført det opp.. du må kunne dokumentere utgiftene du har hatt
Man kan ha ekstra inntekt på 6000 per år uten å måtte skatte av det![]()
Hva er et originalbilag? For vi har levert inn navn og adresse til venninnen min da hun passet eldste vår endel gangerGreit nok det, man får bare prøve seg frem.
Men de krever dokumentasjon på dette.
Dokumentasjonskrav
Du trenger ikke sende oss dokumentasjon på dette, men du må kunne legge fram dokumentasjon hvis vi spør.
Hvis vi spør etter dokumentasjon, må du kunne dokumentere følgende:
- For kostnader til pass og stell som ikke er fylt ut i skattemeldingen må dette kunne dokumenteres med originalbilag der navn og adresse på mottakeren må oppgis.
- Ved krav om fradrag for pass og stell av barn 12 år eller eldre på grunn av særskilt omsorg og pleie, skal behov kunne dokumenteres ved attest fra lege, barnevern eller lignende.
- Det kreves at utgifter som overstiger 10 000 kroner på årsbasis, skal være betalt via bank eller ved trekk i lønn for å kunne få fradrag. Betaling må du kunne dokumentere ved bankutskrift eller lønnsslipp.
Lurer jeg også på hva betyr.. Navn og adresse er jo såklart ingen problem, men vi har ikke tenkt over dette før nå.Hva er et originalbilag? For vi har levert inn navn og adresse til venninnen min da hun passet eldste vår endel ganger
Det verste som skjer er at barnepasser leverer et skriv på at h*n har mottatt penger for å passe barnet![]()