Foreldreansvar og samvær

Saro

Første møte med forumet
Hei.
Er det noen som har tips til meg???
Skal til megling nå fordi min eks kjæreste krever delt foreldreansvar og mer samvær.
Vi var sammen et knapt år og bodde aldri sammen, så jeg har det ansvaret automatisk alene i følge barneloven.
Barnefar har psykopatiske tendenser, men ønsker ikke å bruke dette mot han da det blir et "helvete" å samarbeide med han videre da. Ønsker jo at min datter på 4,5 måneder skal treffe han og hans familie, men jo mer han motarbeider, krangler etc etc så slipper medgjørelsen mer og mer.
Jeg tegnet opp avtale forslag for både samvær og for barnebidrag, men istedet for å ta tak i dette og si hva han vil, snakkes det rundt grøten istedet. Dette har tatt nå 2,5 måneder.... Og det bare fordi jeg har kommet med de og ikke han selv. Avtalene er ikke urimelige heller: Underholdsbidrag er regnet ut ifra NAVs beregningskalkulator og jeg har gått utifra barneloven angående samvær og lagt til 3 samvær i uken, 2-3 timer (ikke overnatting pga spedbarn) + ev. barnepass når dette trengs.
Han er alltid med på kontroller, babysvømming og bestemmelser som dåp etc så holder han ikke utenfor, bare ønsker ikke at han har fastsatt foreldreansvar, for da vil han kreve mer og mer ,også utover det urimelige.
(Da snakker jeg om bl.a å tvinge å ha samværet i mitt hjem fordi "det er til vår datters beste". Men etter mitt synspunkt en måte å kontrollere meg på).
Puh! Så nå lurer jeg på: hva kan han egentlig kreve utover det jeg gir han? Vil han nå igjennom om han går rettens vei?
Er livredd for at dette skal endte i retten, da jeg ikke har masse penger (dessverre over fri rettshjelp grensen) og er utmattet mentalt av denne mannen.

Takk om det kommer noen råd :)

Ingen tips, ville bare sende en klem og si lykke til. Utifra det du skriver så håper jeg du slipper dele foreldreansvaret.

Lnsker deg lykke til! Ettersom jeg har skjønt så har han nok krav på delt foreldreansvar.

Nei dette går nok bra, han kommer ingen vei med dette i retten. Av erfaring, ikke hold igjen noe om de psykopatiske tendensene hans nå, det blir værre hvis du ikke sier noe, og så smeller det senere når han har klart å få mer samvær.. Når han har oppført seg på en måte som du beskriver som psykopat, så tviler jeg på at han er veldig egnet til å ivareta barnet sitt, og barnet deres vil nok ha best av å ha samvær med han og bo fast hos deg.

Siden du har foreldreansvaret alene, og han virker ustabil, så beholder du den retten alene. Så setter dere opp en samværsavtale, slik at barnet får treffe far, som det har rett til. Det er jo faktisk ikke far som har den retten, men barnet.

Om barnet har 3 samvær i uken og er 4,5 mnd så syns jeg det er en generøs avtale fra din side, og om han ikke godtar den så kutter du ned til 2 pr uke. Om han går rettens vei blir det nok ikke mer enn det uansett, heller tvertimot.

Ønsker deg lykke til

Nei dette går nok bra, han kommer ingen vei med dette i retten. Av erfaring, ikke hold igjen noe om de psykopatiske tendensene hans nå, det blir værre hvis du ikke sier noe, og så smeller det senere når han har klart å få mer samvær.. Når han har oppført seg på en måte som du beskriver som psykopat, så tviler jeg på at han er veldig egnet til å ivareta barnet sitt, og barnet deres vil nok ha best av å ha samvær med han og bo fast hos deg.

Siden du har foreldreansvaret alene, og han virker ustabil, så beholder du den retten alene. Så setter dere opp en samværsavtale, slik at barnet får treffe far, som det har rett til. Det er jo faktisk ikke far som har den retten, men barnet.

Om barnet har 3 samvær i uken og er 4,5 mnd så syns jeg det er en generøs avtale fra din side, og om han ikke godtar den så kutter du ned til 2 pr uke. Om han går rettens vei blir det nok ikke mer enn det uansett, heller tvertimot.

Ønsker deg lykke til
Enig i alt over her, masse lykke til, føler med deg!

Tusen takk for støtte! Det varmer hjertet godt midt i søvnløshet,ammetåke og pappa-stress :)
Jeg skal høre på meklingen om man kan komme inn alene også med mekleren,så vil jeg lufte de ustabile sidene ved han.
Dessverre klarer jeg nok ikke det mens han sitter der i.o.m at han ikke vet om det selv og aldri kommer til å vedkjenne psykopati.
Høres ut som jeg unnskylder ham, men vil ikke fyre opp mer under ilden pga fremtidig samvær med datteren vår.

Godt forslag Zephyra om å kutte ned til 2 om han slår seg total vrang. Har lest på advokat side at 2 samvær i uken i 1-2 timer er det man betegner som hyppig samvær, så er ganske rolig akkurat på det utrolig nok,ha ha :D

Takk igjen for støtte og svar!

Klem

Tusen takk for støtte! Det varmer hjertet godt midt i søvnløshet,ammetåke og pappa-stress :)
Jeg skal høre på meklingen om man kan komme inn alene også med mekleren,så vil jeg lufte de ustabile sidene ved han.
Dessverre klarer jeg nok ikke det mens han sitter der i.o.m at han ikke vet om det selv og aldri kommer til å vedkjenne psykopati.
Høres ut som jeg unnskylder ham, men vil ikke fyre opp mer under ilden pga fremtidig samvær med datteren vår.

Godt forslag Zephyra om å kutte ned til 2 om han slår seg total vrang. Har lest på advokat side at 2 samvær i uken i 1-2 timer er det man betegner som hyppig samvær, så er ganske rolig akkurat på det utrolig nok,ha ha :D

Takk igjen for støtte og svar!

Klem
Jeg skjønner akkurat hva du går igjennom! Jeg turte heller ikke si noe om min eks på megling, ville ikke virke som en som skulle "sverte" barnefaren. Men etterhvert så megleren de sidene selv, og krevde å få en samtale med han alene etter jeg var gått, en dag han hadde vært ganske så stygg mot meg under meklingen. Husker jeg godtet meg litt når jeg gikk ut, føltes som om vi var på skolen og han fikk gjensitting :p

Har hatt samme tanker om at det ville være bensin på bålet og unngikk konfrontasjon. Men så en dag for ikke så lenge siden fikk jeg nok, og dumme meg som ikke gjorde det tidligere.. Men det er ikke over altså, bare mye bedre :)

Om du konfronterer han med noe, husk å alltid holde deg rolig og saklig, ha barnets beste i fokus, og pass på hva du sier! Om han går over streken på noen som helst måte, så skriver du det ned, og så krever du at all kommunikasjon skal skje skriftlig slik at du har bevis hvis han blir ufin.

Hvis du trenger noen å prate med, er det bare å skrive til meg på chat :)

Klem :)

Back
Topp