Foreldreansvar - daglig omsorg?

W1ke

Elsker forumet
Hva er forskjellen?

Kan f.eks mor ha 100% foreldreansvar, mens far har 100% daglig omsorg?

det hørtes litt rart ut.....

da tror jeg at faren har enten 100% på begge eller at dere har delt foreldreansvar...

Hvis man har 100% foreldreansvar så har man barnet hos seg.. (si at det er mor da..) Men far kan uansett ha samvær...

for foreldreansvar og samvær har ingenting med hverandre å gjøre...

men å ha 100% foreldreansvar og ikke ha barnet, går ikke..

Hovedomsorg uten foreldreansvar lar seg nok vanskelig gjøre - tricky å ikke kunne ta avgjørelser på vegne av barnet når man har den daglige omsorgen, liksom. [8D]

Men det er vanlig både med delt omsorg når bare den ene parten har omsorgen, og samværsforeldre som ikke har foreldreansvar; det er ingen automatisk sammenheng mellom dem.

Dytter opp denne igjen, da det er lenge siden jeg har vært innom.

Men saken er slik:

Mor mener hun har 100% foreldrerett til sønnen på 17år, mens far har 100% daglig omsorg, fordi gutten bor hos far og selv nekter mer enn sporadiske besøk hos mor.

Far mener han må ha 100% foreldrerett, FORDI han har den daglige omsorgen.

Hvem har rett? (om noen av dem)

ORIGINAL: Odin*s Mamma

Dytter opp denne igjen, da det er lenge siden jeg har vært innom.

Men saken er slik:

Mor mener hun har 100% foreldrerett til sønnen på 17år, mens far har 100% daglig omsorg, fordi gutten bor hos far og selv nekter mer enn sporadiske besøk hos mor.

Far mener han må ha 100% foreldrerett, FORDI han har den daglige omsorgen.

Hvem har rett? (om noen av dem)

Bodde de sammen da barnet ble født?

Om de ikke bodde sammen og barnet bodde hos mor som liten så kan det stemme at mor i utgangspunktet fikk foreldreansvaret alene. Også har far etter hvert overtatt den daglige omsorgen.

Her har jeg alt!!! Han jobber mye.

Nei, barnet kan ikke bo hos noen som ikke har foreldreansvar.. I de fleste tilfeller lønner det seg å ha delt ansvar, i andre - ikke...

Den som har foreldreansvaret er den som må signere papir barnet har. Om det så har med religion å gjer, oprasjoner, åpning av bank kontoer, pass ect. Altså er det den foreldren som gir samtykke og generelt bestemmer ting angående barnet. Har ein ikkje foreldreansvar og barnet skulle havne på sjukehus så kan ikkje ansatte ved sjukehuset gi ut informasjon til foreldren uten foreldreansvar, vertfall ikkje uten samtykke fra den som har det. Dette gjelder forøvri skoler ect også.

Ein annen ting er at om ein personen har 100% foreldreansvar og dør, så er det ingenting som tilseier at barnet skal få bo hos den andre foreldren, så lenge det ikkje er delt foreldreansvar inni bildet.

Så i mine øyner er det naturli at den som har daglig omsorg også har delt foreldreansvar om ikkje 100% foreldreansvar.

Sjølv har eg 100% foreldreansvar for min sønn, i sterk strid med faren.

Back
Topp