Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Noen som har prøvd dette ved samlivsbrudd? Altså at barna blir boende og mor og far deler leilighet. Jeg skal ha hovedomsorg, så lurer litt på om dette bør spille inn på det økonomiske siden jeg vil betale nesten dobbelt så mye som han i hus.
Jeg tenker dere må dele boutgiftene på det hjemmet barna bor i ut fra hvor mye dere bor der (om du bor der 80% av tiden, betaler du 80% av utgiftene på huset, både lån og strøm og kommunale avgifter). Det samme med det hjemmet dere bor i uten barn, utgifter delt etter hvem som bor der hvor mye. Hvem som skal eie boligene og hvor mye, må dere også ta med.
Kjenner noen som gjorde det, hvor det fungerte veldig bra. De var der en uke hver. De leide en leilighet sammen som de bodde den uka de ikke hadde ungene.
Jeg tenker at dette kan fungere helt til den ene eller den andre finner seg en ny partner. Og så lenge man faktisk får det til å fungere, så tror jeg det er en veldig god løsning for ungenes del!
Min onkel og tante gjorde dette. De eide stort hus sammen opprinnelig (onkel kjøpte ut min tante ved bruddet) og leide i tillegg en bitteliten leilighet der de bodde vekselvis én uke hver. For barna var dette en glimrende løsning. For dem betydde det mye at de slapp å flytte frem og tilbake, barna beholdt alle sine vennskap, aktiviteter i nærområdet osv. Det stiller store krav til foreldrene, for det er ingen tvil om at det er slitsomt. Man får på mange måter aldri ett hjem som er ens eget fullt og helt, men som de sier i etterkant var det definitivt verdt det for barnas skyld.
Da mine foreldre skilte seg hadde de denne ordningen, og for å være helt ærlig så likte eg ikkje den, det blei rett og slett bare forvirrende, nå er jo alle barn forskjellige, men eg trivdes ikkje med en slik ordning...