Foreldre penger

Mammaine:)

Forelsket i forumet
Hei , kan noen hjelpe meg? Når man skal søke foreldrepenger , når er fristen til å søke ? Hvor lenge før termin? Mvh
 
Jeg tror ikke du kan søke før du er i uke 26. Jeg er i uke 27 og søkte akkurat. Det tar en evighet med svar. Jeg får svar tidligst 24. desember. Da sier det seg selv at jeg får svar på nyåret :p
Blir da 5-6 uker før fødsel, og et par uker før permisjon. Så pga jul og termin tidlig februar er det egentlig ikke mer tid en hva det bør være.

Far fikk ikke søkt. Det må han ta tidligst 6 uker før han skal ut i permisjon. Han får heller ikke lagt inn noen informasjon på nav før ungen er født.
 
Nav anbefaler å søke senest 4-6 uker før permisjonen skal starte.

Jeg har termin 16 Februar, og skal søke neste uke :) Da rekker jeg vel å få svar rundt jul..
 
Siste frist er vel tre måneder etter du skulle begynt å få foreldrepenger.
Tror ikke man kan søke før 23 uker
Arbeidsgiver skal sende inn inntektsgrunnlag seks uker før permisjonsstart tror jeg
 
Takk , noen sa jeg måtte søke 12 uker før termin . Men jeg mente det var mer likt det du skrev :)
Om du skal ha permisjon fra jobb i over ett år, så må du søke 12 uker før oppstart av permisjon. Lurer på om det er der misforståelsen ligger. Én ting er å søke foreldrepenger, men du må også søke om permisjon fra jobben, både foreldrepermisjon og eventuell ulønnet permisjon. Og der må du søke tidligere. I forhold til foreldrepenger mener jeg man kan søke etter at ungen er født til og med... så det er to helt ulike søknader og ulike frister.
 
Siste frist er vel tre måneder etter du skulle begynt å få foreldrepenger.
Tror ikke man kan søke før 23 uker
Arbeidsgiver skal sende inn inntektsgrunnlag seks uker før permisjonsstart tror jeg

Absolutt siste frist iht forvaltningsloven er vel inntil fire måneder etter uttaket begynner - altså foreldrepenger kan innvilges så langt tilbake som tre måneder før den måneden kravet settes frem.

NAV anbefaler 4-6 uker som nevnt over her, men du kan søke før dette også. Slik det er nå skal arbeidsgiver sende inn elektronisk inntektsmelding og dette får de tidligst mulighet til 4 uker før uttaket begynner. Så selv om du søker tidligere vil ikke saken behandles fordi NAV ikke har opplysninger om inntekt.
 
Back
Topp