Forebygging av strekkmerker

Lille Lykke

Forumet er livet
Himmelbarn
Det har vært tema her tidligere og nå leste jeg nettopp en artikkel om dette på appen "pregnancy +". Der står det at forskere mener anlegg for strekkmerker handler mer om genetikk (arv) enn hvor mye en legger på seg i svangerskapet. Men man kan redusere. Tipsene er å drikke godt med vann, få i seg nok A og E- vitamin, samt omega 3. I tillegg kan man smøre seg rikelig inn i naturlige oljer eller kremer.

Du skal være VELDIG forsiktig med å overskride daglig anbefalt dose A-vitamin i svangerskapet, så vær obs!

vet ikke hva i grunn som hjelper, tror i bunn å grunn at det går litt på hvor tøyelig hud man har. Jeg har nå smurt meg med krem og olje tidligere og har ikke fått strekkmerker i noen svangerskap.

I følge de som skal ha peiling på sånt så er det en kombinasjon av gener, hormoner og elastisiteten på huden, hvorav de genetiske og de hormonelle faktorene spiller størst rolle. Når huden sprekker opp gjør den det i de underste hudlagene der hvor kremer og oljer ikke trenger ned til. De fleste virker derfor enige om at det ikke har noen effekt å smøre seg. Jeg tenker at det skader vel ikke å smøre seg med en deilig krem/olje hver dag og selv om det er lite sannsynlig at det hjelper så skader det hvertfall ikke. Dessuten er det verdens beste unnskyldning for å skjemme seg bort litt med et produkt man vanligvis kanskje ikke ville unnet seg ;)

I følge de som skal ha peiling på sånt så er det en kombinasjon av gener, hormoner og elastisiteten på huden, hvorav de genetiske og de hormonelle faktorene spiller størst rolle. Når huden sprekker opp gjør den det i de underste hudlagene der hvor kremer og oljer ikke trenger ned til. De fleste virker derfor enige om at det ikke har noen effekt å smøre seg. Jeg tenker at det skader vel ikke å smøre seg med en deilig krem/olje hver dag og selv om det er lite sannsynlig at det hjelper så skader det hvertfall ikke. Dessuten er det verdens beste unnskyldning for å skjemme seg bort litt med et produkt man vanligvis kanskje ikke ville unnet seg ;)
Ja, det tenker i grunn jeg også (det med kremer). Jeg har aldri smurt meg og har ingen strekkmerker fra mine to tidligere svangerskap. Men jeg syns det var greit å dele denne informasjonen i og med at det står på bloggen til en av de mest brukte svangerskapsappene :)

Sniker fra des16. Jeg gjorde ALT i forrige sv.skap for å unngå strekkmerker. Jordmor sa tilogmed at hun ikke trodde jeg kom til å få strekkmerker fordi jeg hadde så fin hud. Men BANG, 2 uker kom strekkmerkene over natten. Veldig ekkelt for jeg kunne kjenne at huden stakk seg. Mamma har også masse strekkmerker så tror det ligger i genene ;)

Back
Topp