Forebygge bekkenløsning

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Er de mulig? Jeg slet veldig med bekkenløsning fra ca 12 uker sist svangerskap og ønsker å gjøre det jeg kan for å hindre/ utsette det! Er det bien som har noen tips? Pga eksamen har mat- og godteriinntaket gått drastisk til værs, mens treningsmengden har gått ned. Må ta meg selv i nakken før det er for sent! Typisk meg å unne meg det meste når man har eksamensnerver:p ganske idiotisk i grunn...
 
Jeg fikk beskjed av manuellterapauten min at jeg må trene opp core muskelaturen, dvs. gjøre litt rygg- og mageøvelser (gjerne hver dag første måneden, så trappe ned til 3 ganger i uken). Det jeg slet med i forrige svangerskap var smerter i korsryggen som spredte seg nedover hofter, lår og tilslutt helt ned til foten. Kanskje ikke typisk bekkenløsning, men hjelper vel uansett med en sterk kjerne :)
 
Denne tråden følger jeg! Hadde veldig bekkenløsning sist. Jeg er ti kilo lettere idag enn ved sist svagerskap så skal prøve ikke ta av med spising (lett si nå). Jeg tenkte også begynne ta øvelser. Så skal jeg rett og slett gi meg tidlig med aktiviteter som jrg kjenner gjør vondt.
 
Øvelser for kjernemuskulaturen høres bra ut! Så da krysser jeg fingrene for at det ikke er hormonelt betinget... Hadde vært så godt å kunne fungert normalt hele veien:)
 
Jeg fikk bekkenlåsning tidlig sist. Å ha god kjernemuskulatur er uansett ingen ulempe, og kan minske tilleggsplager og gjøre det lettere å komme i form igjen selv om bekkenproblemene er hormonelt betinget. Ønsker meg PT-timer og medlemsskap i treningssenter av mannen til jul, vil prøve å få til 2 økter i uka for å forebygge og styrke kroppen så mye som mulig. Sist gikk jeg til kiropraktor, som løste opp (superdeilig der og da, etter få dager var det like ille igjen), og bassengtrening for gravide, med fysioterapeut.

Til tross for over 30 kg pluss ble faktisk smertene mine mindre fra ca 30 uker og utover, var nesten helt fin rundt termin. Det var nok fordi han sank ned med hodet og festa seg, så det stabiliserte bekkenet. Smertene i uke 9 da det starta var skikkelig ille, mista følelsen i mesteparten av det ene beinet for en stund.
 
Mine varte faktisk til gutten var ute... Det letta med en gang fødselen var over. Ble sykemeldt i sjuende måned og ventetida ble så himla lang. Vil mye heller jobbe denne tida. Men det skal sies at jeg hadde en ganske håpløs lege som ikke ville gi meg noen form for behandling. Om jeg hadde fått det så kunne jeg kanskje jobba lenger. Jeg klarte knapt gå i perioder... Men nå er jeg mer obs selv og står nok sterkere på krava :)
 
Forrige svangerskap fikk jeg hormonelt betinget bekkenløsning fra ule 6. Jeg var veldig godt trent trente 6-10 ganger i uken (jobbet som Pt og instruktør) ble sengeliggende en stund, og klarte stort sett ikke gå noe ila dagen, ble litt bedre når jeg var halvveis. Det ga seg etter fødsel, men kjenner fortsatt en del smerter i bekkenet/halebeinet nå 11mnd etter fødselen. Skal/skulle på rehabilitering og håper og krysser alt jeg har for at jeg ikke får bekkenløsning denne gangen
 
Back
Topp