Fordommer mot ulike yrkesgrupper?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Har dere det? Eller kanskje jeg skal kalle det forutinntatte oppfatninger? En ide om at noen som har et bestemt yrke er på en eller annen måte? Har dere noen gang blitt overrasket når fordommene ikke stemte?

Jeg oppdaget noen av mine fordommer her en dag, da det var like før jeg sa noe slikt som "Er du førskolelærer, men, men, men, du gir jo babyen din sjokomelk på tåteflaske?" Jeg greide å heller spørre høflig om hvilken barnehage hun har jobbet i heldigvis. Når jeg tenker på de andre førskolelærerene jeg har kjent, så er omsorgsfulle det første ordet jeg kommer på, men fornuftige er ord nummer 2. Jeg hadde tydeligvis dannet meg et bilde av førskolelærere som noen som har et tvers gjennom kjedelig og fornuftig kosthold, og smører tradisjonelle, fornuftige matpakker.

Der mannen min jobbet tidligere, var en av datateknikkerene en søt ung jente. Det var bittelitt overraksende for meg, som mest kjenner lubne unge menn i slike yrker. Det som derimot ga meg totalt sjokk, var at hun var aktiv idrettsutøver og trener på fritiden. Mine fordommer mot datanerder inkluderer at de er helt umulig å få opp av datastolen for trening.

Jeg har selv fått hørt noen ganger at jeg ikke ser ut som en jordmor. Jeg er visst for ung, for tynn, og så drikker jeg ikke en gang kaffe.

Noen andre som har fått hørt at dere ikke passer til jobben deres? Noen flere som har blitt overrasket når fordommene ikke stemte? 

Ja, selvfølgelig har jeg fordommer. Det har vel alle... og måten jeg tenker om en person avhenger en del av hvilket yrke han/hun sier hun har. Noen yrker beundrer jeg, andre beundrer jeg mindre.. Jeg har veldig fordommer mot BI-folk/økonomer, tenker at de er sossete og overfladiske (noe som selvfølgelig for det meste ikke stemmer), har beundring og respekt for psykologer, leger, advokater og samfunnsvitere. De som har studert mange år på universitetet, ser jeg automatisk på som opplyste og mindre overfladiske (noe som heller ikke trenger være tilfelle, de kan selvfølgelig også være minst like overfladiske som hvem som helst andre). Tenker også mye fint om lærere, førskolelærere, sosionomer, barnevernpedagoger, sykepleiere, jordmødre, helsesøstre. Men når jeg blir kjent med folk, er det jo personen i seg selv jeg beundrer eller liker, da spiller utdannelse eller yrke liten rolle.

Sukkertopp skrev:
Når jeg tenker på de andre førskolelærerene jeg har kjent, så er omsorgsfulle det første ordet jeg kommer på, men fornuftige er ord nummer 2. Jeg hadde tydeligvis dannet meg et bilde av førskolelærere som noen som har et tvers gjennom kjedelig og fornuftig kosthold, og smører tradisjonelle, fornuftige matpakker.

hehe.... er førskolelærer, så noe feil bilde har du kanskje.... :))  jeg elsker sjokolade og drikker øl!!  jeg er omsorgsfull og fornuftig (kjempefornuftig i mine egne øyner da... ) men rappkjefta og har en syk humor på si... hehe, en annen type førskolelærer enn det du tenkte?

Hehe, jeg vet at jeg har mye feil bilder, så jeg jobber med å få nyansert det litt. Du kan hjelpe meg. De førskolelærerene jeg kjenner og har kjent, de møter jeg bare sammen med barna deres. (Har ikke Felix i barnehage, og det er jo så veldig mange førskolelærere blant mødre som er hjemme med barn.) Ingen av dem har hatt med øl når vi har møttes på lekeplasser og i åpen barnehage. Rappkjeftet og syk humor kan jeg forestille meg i alle yrkesgrupper.

Back
Topp