Fordeling mor/far

Her va det slik at far lagde middag. Og sørget for at det støtt og stadig var både varmt og kaldt vann tilgjengelig da det måtte lages mye hipp melk. Pappa handlet alt av matvarer.
Mamma tok seg av klesvask og generelt små husarbeid ting. Jeg brukte tid på ungen hele dagen.
Mannen tok jenta i sfo tidlig hver dag. Slik at mor fikk slappe av. Og da kunne mammaen få spisa og sova bittegrann med barnet. Mamma tok seg av nattevaktene.
Når vi spiste middag delte vi oss. Den ene spiste først. Og tok ungen. Så spiste den andre.

Pappaen lager middag og tar vel ansvar for nesten all oppvask. Han passer storesøkene, men jeg hjelper til med tannpuss og er sammen med de jeg også. Jeg tar all klesvask, det har alltid vært min greie. Annet husarbeid deler vi på, men han har nok tatt en del mer enn meg i det siste. Jeg fullammer, så jeg tar baby på natten. Han sover for tiden på eget rom så alle får sove bedre. Pappaen triller stort sett baby en gang om dagen, ellers er det jeg som tar han når han sover. Enten at han sover på meg etter amming, eller at jeg bærer han :) Vi gir hverandre pause når det er behov. Synest det har fungert veldig fint! Nå har mann og barn hatt ferie siden minste ble født, men i morgen er det hverdag igjen, og da blir ting kanskje litt annerleders. Vi får se:happy:

Her var planen å dele på det som vi alltid har gjort, men vi fikk/oppdaga vannlekkasje når baby var 4 dager gammel.
Så her har mannen måtte utføre alt arbeid som følgte med det og så har jeg ordna huset. Han har stort sett laga middag hver dag og bidratt der det trengs hvis det har vært behov. Våre eldste på 9 og 12 har også bidratt en del med det de kan. Nå er mannen på jobb igjen, så hverdagen er her så og si utenom skole for ungene.

Lillebror tar flaske, så de dagene det har vært lite søvn har jeg pumpa mellom amming og mannen gitt flaske på ettermiddag/kveld. Da sover jeg og de finner på noe, f.eks besøke oldemor eller handle.

Luksus ! Her er det jeg som lager middag og gjør generelt alt i huset samtidig som jeg har mini på 5 uker og storebror på 13 måneder.

Nå er far fortsatt hjemme etter fødsel, så fordelingen er ganske grei: jeg ammer, mens han stort sett skifter (jeg tar kanskje en bleie for hver tiende han tar). Andre oppgaver med baby deler vi. Han tar de fleste middagene og gulvvask, ellers deler vi oppgaver i leiligheten rundt 50/50. Når han er tilbake på jobb må jeg selvfølgelig ta det meste av skift også, inkludert på natta så han får sovet best mulig før jobb. Middagene kommer fortsatt stort sett han til å stå for.

I permisjonen har han tatt det meste av bleier, og vi har delt på å holde, roe ned osv ganske mye. Han har gjort handling og omtrent alle middager.
Jeg måtte ta keisersnitt og var dårlig så han gjorde ca alt første uka med baby, på sykehuset! Veldig flink, men herregud for en start han fikk.
Spent på hvordan det blir når han er på jobb igjen fra mandag..

Her tar jeg alt med barn og alt "innomhus" (husarb, mat, innkjøp..) samt hobby-dyr (høner, hester, hunder..) og hage. Men vi driver gård, så er litt annerledes enn dere som har 8 - 16 jobber ;) Men må si jeg misunner dere som har fedre som bidrar med både husarbeid og handling!

Her tar jeg alt med baby, mens han får kos og et par bleieskift en gang i blant. Og så har han tatt alle bad av lillebror til nå. Men i tillegg tar han så og si alt med storebror som nettopp ble 2. Jeg lager de fleste middager, og så tar vi begge husarbeid her og der, men jeg tror han tar litt mer enn meg. Neste uke begynner han på jobb, og da må jeg steppe opp mer. Kjenner jeg er veldig spent på hvordan det skal gå når jeg er alene med begge barna. Håper ikke jeg blir like låst til amminga da

Her tar jeg alt med barn og alt "innomhus" (husarb, mat, innkjøp..) samt hobby-dyr (høner, hester, hunder..) og hage. Men vi driver gård, så er litt annerledes enn dere som har 8 - 16 jobber ;) Men må si jeg misunner dere som har fedre som bidrar med både husarbeid og handling!
Samme her! Har samtidig bidratt med fôring i fjøset 2g/daglig når mini sover. Har hatt et helt crazy år med helt vilt mye snøbrøyting før lamminga, så giftemål på gården i sommer, og påfølgende «gjøre i stand gården»-arbeid, og deretter å prøve å hente inn det som ikke ble gjort når man jobba mot bryllupet Frøkna ble født i februar så jeg har så og si hatt alt med baby døgnet rundt, med noe hjelp i starten.

Ser nå at jeg ikke var i denne termingruppa men men

Back
Topp