Fordeling av permisjon - noen som har begynt å tenke på det?

Eg begynte etter 4 mnd i 50% med ammefri (så reellt sett mindre enn 50), og det gjekk veldig fint :) Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men det tok lang tid før ho spiste noko særlig. Eg pumpa og pappaen gav morsmelk på flaske, MME likte ho aldri. Begynte å pumpe opp eit lager tidlig så vi hadde ein del i frysen. Pumpa ikkje på jobb, men amma før og etter jobb. Amma til ho var 14 mnd :)
Høres lurt ut.Jeg hadde svært mye melk sist, men plagdes med pumping. Mulig det finnes bedre pumper på markedet, vi hadde avent.

Kanskje vi vurderer en sånn løsning.
 
Høres lurt ut.Jeg hadde svært mye melk sist, men plagdes med pumping. Mulig det finnes bedre pumper på markedet, vi hadde avent.

Kanskje vi vurderer en sånn løsning.
Eg syntes det var godt å komme tilbake i arbeid, og eg trur det var veldig bra for tilknyttinga til pappaen at han fekk vere aleine med ho fra ganske tidlig av :) Eg hadde og Avent, og syns ikkje den var supergod nei, men funka greit for meg. Det er lettere å pumpe tidligere når du har meir melk, men pass på at du ikkje stimulerer til overproduksjon og brystspreng. Eit triks som funka bra for meg var å bruke ein melkeoppsamler på det andre brystet mens eg amma, da rant det ut ein god skvett som eg kunne putte i frysen :)
 
Eg syntes det var godt å komme tilbake i arbeid, og eg trur det var veldig bra for tilknyttinga til pappaen at han fekk vere aleine med ho fra ganske tidlig av :) Eg hadde og Avent, og syns ikkje den var supergod nei, men funka greit for meg. Det er lettere å pumpe tidligere når du har meir melk, men pass på at du ikkje stimulerer til overproduksjon og brystspreng. Eit triks som funka bra for meg var å bruke ein melkeoppsamler på det andre brystet mens eg amma, da rant det ut ein god skvett som eg kunne putte i frysen :)
Ja, jeg tror også det kan være godt å komme tilbake i jobb tidlig og heller jobbe redusert lenge. Pappen er veldig omsorgsfull og flink, så jeg tenker det blir å gå veldig greit:)
Det var et godt råd. Jeg får forsøke det.
Jeg plagdes med for mye melk sist, men kan såklart ha noe med at jeg plagdes med pumping når jeg forsøkte det.
 
Jeg kommer til å ta hele fellesperioden. Min mann synes ikke det var så stas å gå hjemme etterhvert (jeg var nok litt flinkere enn ham til å fylle dagene). Så det at fedrekvoten har økt er ikke så positivt for oss, da mannen synes 10 uker pluss ferie var mer enn nok.
 
Er det noen som har begynt å tenke på hvordan de skal fordele permisjonen enda? Sist var det liksom så "oversiktlig og greit" med fødsel i april, for da passet det bra at han begynte i bhg i august året etter (1 år og 4 mnd). Vi hadde da 100% + ulønnet perm + ferie. Nå blir jo august neste år for tidlig for vår del i alle fall.

Hvordan er reglene for barnehageplass nå? Er det sånn at man er sikret bhgplass fra august 2020 så lenge man føder i august, september eller oktober 2019? Hva om man ønsker å begynne senere på året? Må man som regel da betale på plassen så lenge? Jeg ser vel egentlig for meg å være hjemme ca 1 år før far tar sine uker, men det blir jo litt lenge igjen til august 2021 :p Så jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse det.. :bored: Hva planlegger dere?

Sniker litt :)
Dere har rett på bhg den 1. dagen den mnd barnet blir 1 år. Dette gjelder for barn født sept-nov. I kommunale bhg er det vanlig å begynne å betale fra oppstart. I private tar de gjerne betalt fra august.
 
Hvis jeg tar helle fellesperioden da det må brukes før far starter med hans 15uker?
 
Takk for mange svar :)

Det er ingen tvil om at jeg tar hele fellesperioden i alle fall. Vi velger nok 100% + minst 10 uker ulønnet (siden dette lønner seg siden jeg tjener mindre enn far) + noe ferie. Og så tar far sine 15 uker. Så får vi se hvor lang ulønnet perm og ferie jeg ender opp med litt avhengig av hvor lenge vi vil ha h*n hjemme. Termin er helt i slutten av september, så for meg høres det litt tidlig ut med bhgstart 1. september :bag: Vi kan jo håpe h*n kommer tidlig i oktober sånn sett i steden :p Jeg tenker at 1 år og et par måneder hadde vært en fin alder, så vi får se hvordan vi lapper det sammen :)

Dessuten vil jeg også ha litt perm på sommeren denne gangen. Far fikk 2018-sommeren med perm liksom mens jeg jobba hele sommeren. Var gaaanske misunnelig :p
 
Takk for mange svar :)

Det er ingen tvil om at jeg tar hele fellesperioden i alle fall. Vi velger nok 100% + minst 10 uker ulønnet (siden dette lønner seg siden jeg tjener mindre enn far) + noe ferie. Og så tar far sine 15 uker. Så får vi se hvor lang ulønnet perm og ferie jeg ender opp med litt avhengig av hvor lenge vi vil ha h*n hjemme. Termin er helt i slutten av september, så for meg høres det litt tidlig ut med bhgstart 1. september :bag: Vi kan jo håpe h*n kommer tidlig i oktober sånn sett i steden :p Jeg tenker at 1 år og et par måneder hadde vært en fin alder, så vi får se hvordan vi lapper det sammen :)

Dessuten vil jeg også ha litt perm på sommeren denne gangen. Far fikk 2018-sommeren med perm liksom mens jeg jobba hele sommeren. Var gaaanske misunnelig :p
Ser den! Her fikk far hele den harde vinteren i 2018 og jeg sommeren, så nå er det hans tur til å få den gode årstiden:p
 
Jeg skal være hjemme i 3 mnd, så tar jeg 1 mnd ferie (overfører årets ferie) så deler vi 50/50 på resten. For oss er det en selvfølge st vi skal ha likt. Litt usikker ennå på om jeg begynner å jobbe gradert eller tar alt sammenhengende. Hatt gradert permisjon med de de to første og var veldig fornøyd med det. Samboer er litt usikker på om han har lysr på sammenhengende permisjon denne gangen.
 
Jeg skal være hjemme i 3 mnd, så tar jeg 1 mnd ferie (overfører årets ferie) så deler vi 50/50 på resten. For oss er det en selvfølge st vi skal ha likt. Litt usikker ennå på om jeg begynner å jobbe gradert eller tar alt sammenhengende. Hatt gradert permisjon med de de to første og var veldig fornøyd med det. Samboer er litt usikker på om han har lysr på sammenhengende permisjon denne gangen.
For oss er det og sjølvsagt å dele permisjonen, det er jo både ei glede som vi begge bør få del av, og ei byrde. For det er tross slt ganske slitsomt å gå heime, og det kan bli litt einsomt ;) Vi og synes det var fint å ta gradert, i alle fall i ein overgangsperiode :) Men det er jo litt meir styrete å finne ut av kven som skal jobbe når og sånn, så litt usikker på kor lang periode vi skal ha gradert denne gangen før pappaen går ut i 100%. Eg trur i alle fall deg er bra for han å ha nokre mnd 100% for å finne meir roen.
 
Jeg har mødrekvoten + fellesperioden, far har farskvoten. Da har jeg ferie tilgode som jeg benytter så vi kan være litt hjemme samtidig på sommeren
 
Jeg er veldig usikker her. Mannen min er bonde og har nettopp bygd ut og tatt over stor fjøs med melkekyr . Han kan ikke bare ta permisjon i 15 uker fra den.. Så det er en vanskelig floke å løse opp i. Barnet skal ikke begynne i bhg når det er 7 mnd men jeg har ikke råd å ta ulønnet permisjon..
 
Jeg er veldig usikker her. Mannen min er bonde og har nettopp bygd ut og tatt over stor fjøs med melkekyr . Han kan ikke bare ta permisjon i 15 uker fra den.. Så det er en vanskelig floke å løse opp i. Barnet skal ikke begynne i bhg når det er 7 mnd men jeg har ikke råd å ta ulønnet permisjon..
Jeg er veldig usikker her. Mannen min er bonde og har nettopp bygd ut og tatt over stor fjøs med melkekyr . Han kan ikke bare ta permisjon i 15 uker fra den.. Så det er en vanskelig floke å løse opp i. Barnet skal ikke begynne i bhg når det er 7 mnd men jeg har ikke råd å ta ulønnet permisjon..
Finnes det ikkje mulighet for å leige inn avløyser? Eg veit i alle fall at som sjølvstendig næringsdrivende så får du foreldrepenger fra NAV basert på inntekta di dei siste tre åra.
 
Takk for mange svar :)

Det er ingen tvil om at jeg tar hele fellesperioden i alle fall. Vi velger nok 100% + minst 10 uker ulønnet (siden dette lønner seg siden jeg tjener mindre enn far) + noe ferie. Og så tar far sine 15 uker. Så får vi se hvor lang ulønnet perm og ferie jeg ender opp med litt avhengig av hvor lenge vi vil ha h*n hjemme. Termin er helt i slutten av september, så for meg høres det litt tidlig ut med bhgstart 1. september :bag: Vi kan jo håpe h*n kommer tidlig i oktober sånn sett i steden :p Jeg tenker at 1 år og et par måneder hadde vært en fin alder, så vi får se hvordan vi lapper det sammen :)

Dessuten vil jeg også ha litt perm på sommeren denne gangen. Far fikk 2018-sommeren med perm liksom mens jeg jobba hele sommeren. Var gaaanske misunnelig :p

Samme her. Jeg gikk tilbake i jobb 1. juni. Skikkelig kjipt!
 
For oss er det og sjølvsagt å dele permisjonen, det er jo både ei glede som vi begge bør få del av, og ei byrde. For det er tross slt ganske slitsomt å gå heime, og det kan bli litt einsomt ;) Vi og synes det var fint å ta gradert, i alle fall i ein overgangsperiode :) Men det er jo litt meir styrete å finne ut av kven som skal jobbe når og sånn, så litt usikker på kor lang periode vi skal ha gradert denne gangen før pappaen går ut i 100%. Eg trur i alle fall deg er bra for han å ha nokre mnd 100% for å finne meir roen.

Godt å høre at flere tenker som oss. I diskusjoner om permisjonstid blir jeg ofte bombadert med negative kommentarer om hvor dårlig mamma jeg er som gir fra meg halve fellesperioden.
 
Godt å høre at flere tenker som oss. I diskusjoner om permisjonstid blir jeg ofte bombadert med negative kommentarer om hvor dårlig mamma jeg er som gir fra meg halve fellesperioden.
Så trist at du opplever det sånn. Synes selv at det er opp til hver enkelt familie å finne ut hva som er best for seg. Syns det er dumt at andre skal ha noen formening om det valget som blir tatt.
 
Finnes det ikkje mulighet for å leige inn avløyser? Eg veit i alle fall at som sjølvstendig næringsdrivende så får du foreldrepenger fra NAV basert på inntekta di dei siste tre åra.

Jeg tror ikke det for vi bor i en liten landbrukskommune. Det er nesten umulig å finne noen her som kan for de fleste driver egen fjøs.. Han hadde 10 uker sist permisjon og fikk betalt fra NAV men det var før han overtok driften så han hadde ikke overordnet ansvar.
 
Takk for mange svar :)

Det er ingen tvil om at jeg tar hele fellesperioden i alle fall. Vi velger nok 100% + minst 10 uker ulønnet (siden dette lønner seg siden jeg tjener mindre enn far) + noe ferie. Og så tar far sine 15 uker. Så får vi se hvor lang ulønnet perm og ferie jeg ender opp med litt avhengig av hvor lenge vi vil ha h*n hjemme. Termin er helt i slutten av september, så for meg høres det litt tidlig ut med bhgstart 1. september :bag: Vi kan jo håpe h*n kommer tidlig i oktober sånn sett i steden :p Jeg tenker at 1 år og et par måneder hadde vært en fin alder, så vi får se hvordan vi lapper det sammen :)

Dessuten vil jeg også ha litt perm på sommeren denne gangen. Far fikk 2018-sommeren med perm liksom mens jeg jobba hele sommeren. Var gaaanske misunnelig :p

Sniker her. Ville bare si at du kan velge oppstart i slutten september også. Det må ikke være 1. Bare det er i samme måned som barnet er født når det er snakk om august t.o.m. november :)
 
Sniker her. Ville bare si at du kan velge oppstart i slutten september også. Det må ikke være 1. Bare det er i samme måned som barnet er født når det er snakk om august t.o.m. november :)
Ah, takk for tipset! Det hjelper litt, det :D
 
Ah, takk for tipset! Det hjelper litt, det :D

Jeg skulle ønske jeg visste det med min 2 åring født i september som vi valgte oppstart 1 september til. :rolleyes:

Hvis denne spiren blir værende får vi termin i begynnelsen av november. Skal lett søke oppstart i slutten av november da :D
 
Back
Topp