Fordeling av permisjon - noen som har begynt å tenke på det?

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Er det noen som har begynt å tenke på hvordan de skal fordele permisjonen enda? Sist var det liksom så "oversiktlig og greit" med fødsel i april, for da passet det bra at han begynte i bhg i august året etter (1 år og 4 mnd). Vi hadde da 100% + ulønnet perm + ferie. Nå blir jo august neste år for tidlig for vår del i alle fall.

Hvordan er reglene for barnehageplass nå? Er det sånn at man er sikret bhgplass fra august 2020 så lenge man føder i august, september eller oktober 2019? Hva om man ønsker å begynne senere på året? Må man som regel da betale på plassen så lenge? Jeg ser vel egentlig for meg å være hjemme ca 1 år før far tar sine uker, men det blir jo litt lenge igjen til august 2021 :p Så jeg vet ikke helt hvordan vi skal løse det.. :bored: Hva planlegger dere?
 
Tenkte berre å dele denne podcasten som omhandler permisjonfordeling :)
Kanskje den kan vere til nytte?
 
Jeg har dessverre ikke så mye å komme med her. Ikke vært borti dette før og reglene er jo forandret i tillegg. Så jeg er nok blankere enn deg, og kommer til å følg med på denne tråden :)

Lurer også på:
Jeg har god og fast inntekt (vikariat men fast lønn hver mnd), samboer har en mer variabel, og dårligere lønn. Vil det da være mer lønnsomt for oss at jeg tar hele fellesperioden? Eller er det ikke slik at permisjonspengene vi får da en basert på den personen som har permisjon? Vi
 
Jeg har dessverre ikke så mye å komme med her. Ikke vært borti dette før og reglene er jo forandret i tillegg. Så jeg er nok blankere enn deg, og kommer til å følg med på denne tråden :)

Lurer også på:
Jeg har god og fast inntekt (vikariat men fast lønn hver mnd), samboer har en mer variabel, og dårligere lønn. Vil det da være mer lønnsomt for oss at jeg tar hele fellesperioden? Eller er det ikke slik at permisjonspengene vi får da en basert på den personen som har permisjon? Vi

Om du tjener mest, vil det være mest lønnsomt om du tar hele fellesperioden. Og motsatt om han hadde tjent mest :)
 
Om du tjener mest, vil det være mest lønnsomt om du tar hele fellesperioden. Og motsatt om han hadde tjent mest :)

Tja, det kommer vel an på om det er arbeidsgiver eller NAV som betaler ut foreldrepengene! Nav har et tak på 6G, og dersom hun tjener mer enn det til vanlig så vil jo totalen bli mindre dersom hun tar mest av fellesperioden :happy: min arbeidsgiver betaler heldigvis over 6G, så jeg vil ikke tape noe penger på å være i permisjon. Mens, mannens jobb ikke forskuddsbetaler- så får han «bare» 6G. Dermed taper han litt på å være i permisjon.
 
Her kommer far til å ta fedrekvoten og jeg resten. Passer bra med barnehageoppstart september/oktober. Velger 100 prosent.
 
Tja, det kommer vel an på om det er arbeidsgiver eller NAV som betaler ut foreldrepengene! Nav har et tak på 6G, og dersom hun tjener mer enn det til vanlig så vil jo totalen bli mindre dersom hun tar mest av fellesperioden :happy: min arbeidsgiver betaler heldigvis over 6G, så jeg vil ikke tape noe penger på å være i permisjon. Mens, mannens jobb ikke forskuddsbetaler- så får han «bare» 6G. Dermed taper han litt på å være i permisjon.
Stemmer :) Det tenkte ikke jeg på, da jeg ikke tjener såpass ;p
 
Sist gang fordelte vi 50/50, eg tok 4 mnd fulltid, så hadde vi begge 50/50 jobb/permisjon i ca 4 mnd, og så hadde han fulltid permisjon i ca fire mbd. Eg hadde to timer betalt ammefri om dagen så eg kunne ha kortere dager så lenge eg amma (til ho var litt over året). Blir sikkert ei liknande løysing denne gangen, muligens med litt kortere periode med delt permisjon. Men det var fint å ha den perioden som ein overgang for oss alle! Jenta vår begynte i bhg når ho var 11 mnd og det gjekk superfint, så om nestemann er liknende blir det sikkert bhgstart i august.
 
Her kommer vi mest sannsynlig til å gjøre sånn at jeg tar mødrekvoten + fellesperioden, og at far tar fedrekvoten. 100%. Jeg går da til ca midt i april-starten av mai, og far resten. Med ferieukene får vi det til å gå opp at det blir litt felles ferie, og bhg-start 1.september. Akkurat fylt året da, mest sannsynlig. Det er absolutt litt tidligere enn hva som er optimalt (synes også at 1 år og 4 mnd var en god tid sist..). Men nå kjenner vi jo til den bhg vi får plass i mest sannsynlig, og håper at det skal gjøre det litt tryggere:)
 
Jeg skal ha hele fellesperioden, og ta ut mye ferie. Tror vi klarer å strekke det til slutten av juni, så tar pappaen over. Og så bhg start i august eller september 2020. :)
 
Da vi ikke har mulighet til noe annet så skal jeg ta mest og ulønnet etterpå da mannen ikke har mulighet å gå ut i permisjon.. har egentlig ikke råd men er eneste utvei, mitt barn skal ikke i bhg ved 7 mnd alder :)
 
Da vi ikke har mulighet til noe annet så skal jeg ta mest og ulønnet etterpå da mannen ikke har mulighet å gå ut i permisjon.. har egentlig ikke råd men er eneste utvei, mitt barn skal ikke i bhg ved 7 mnd alder :)
Kvifor kan ikkje mannen ta permisjon? Du kan jo bake inn feriene deres og, viss dere ikkje tar ferie samtidig har dere potensiellt 10 veker å ta av neste år i alle fall, og du kan bruke dine uker i år viss du ikkje tar ut ferie før du går ut i permisjon. Men det kjem jo an på ferie-politikken på jobben din :)
 
Så vidt jeg har klart å finne ut, har barn som er født i september rett til plass innen utløpet av september. Hvis man velger å vente mister man retten på plass og må satse på at noe er ledig, eller vente til neste opptak.

Hvorvidt det lønner seg økonomisk at far eller mor tar fellesperioden beror vel på om en ikke får full lønn i permisjonen, for eksempel fordi de tjener over 6G og ikke har egen ordning med jobb, eller de har bonusbasert inntekt/selvstendig næringsdrivende. For oss er begge ansatt og får full lønn i permisjonen så da spiller det ingen rolle økonomisk.

Vi kommer til å velge 100 % lønn, og at jeg tar hele fellesperioden og mannen pappakvoten. Også spe med ferie. Så får vi heller ta ulønnet perm hvis barnet ikke er modent for barnehagestart i september. I såfall bør nok jeg ta ulønnet perm siden jeg tjener minst...
 
Tja, det kommer vel an på om det er arbeidsgiver eller NAV som betaler ut foreldrepengene! Nav har et tak på 6G, og dersom hun tjener mer enn det til vanlig så vil jo totalen bli mindre dersom hun tar mest av fellesperioden :happy: min arbeidsgiver betaler heldigvis over 6G, så jeg vil ikke tape noe penger på å være i permisjon. Mens, mannens jobb ikke forskuddsbetaler- så får han «bare» 6G. Dermed taper han litt på å være i permisjon.
Jeg ligger like under 6g så det er ikke et problem :)
 
Kvifor kan ikkje mannen ta permisjon? Du kan jo bake inn feriene deres og, viss dere ikkje tar ferie samtidig har dere potensiellt 10 veker å ta av neste år i alle fall, og du kan bruke dine uker i år viss du ikkje tar ut ferie før du går ut i permisjon. Men det kjem jo an på ferie-politikken på jobben din :)
For han jobber i en liten familiebedrift hvor det ikke lar seg gjøre. Har vurdert det med ferie ja men må uansett ta ulønnet. Har jo ikke rett på bhg plass før ungen er 1.. Jeg jobber natt også så har ikke tenkt å begynne å jobbe før jeg kan, vil ikke tvinge ungen min til å slutte med natt amming om vi holder lenge på med det..
 
Vi har ikke kommen så langt i planleggingen. Jeg kunne egentlig tenkt meg å begynne å jobbe etter 3 mnd redusert, men blir nok ikke aktuelt pga. Amming.
 
Vi har ikke kommen så langt i planleggingen. Jeg kunne egentlig tenkt meg å begynne å jobbe etter 3 mnd redusert, men blir nok ikke aktuelt pga. Amming.
Eg begynte etter 4 mnd i 50% med ammefri (så reellt sett mindre enn 50), og det gjekk veldig fint :) Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men det tok lang tid før ho spiste noko særlig. Eg pumpa og pappaen gav morsmelk på flaske, MME likte ho aldri. Begynte å pumpe opp eit lager tidlig så vi hadde ein del i frysen. Pumpa ikkje på jobb, men amma før og etter jobb. Amma til ho var 14 mnd :)
 
Jeg tar nok hele fellesperioden og muligens noen uker ulønnet før far starter på sin del av permisjonen.
 
Her skal jeg ta hele fellesperioden. Mannen kun pappakvoten. Jeg tjener betraktelig mindre enn han, så er nok lite lønsomt økonomisk sett, men dette er siste barnet vårt og jeg vil bruke mest mulig til med han/henne.
 
Back
Topp