Fordeling av permisjon når far jobber rotasjon?

Siiviiren

Flørter med forumet
Hei!

Vi venter vår første med termin 31.12.20 og har en utfordring når det gjelder fordeling av permisjon. Siden vi er førstegangs, så er alt nytt for oss.

Vi har ikke rett på barnehageplass før august 2022. Det vil si at vi har rundt 8 mnd +- vi må finne ut hvordan vi skal løse. Vi har hverken lyst eller råd til at en av oss skal gå ulønnet så lenge. Far jobber i en 14/28 rotasjon offshore, så han har mye fri - så det er heller strengt tatt ikke nødvendig at jeg må ta ulønnet hele denne perioden siden far er så mye hjemme. Kan far ta permisjon 14 dager om gangen - deretter 28 dager avspasering - så 14 dager til med permisjon osv, eller må de 15 ukene være sammenhengende? Om han bare kan ta de ukene han skulle vært offshore, så får vi nemlig forlenget permisjonen ganske langt, men det er mye synsing rundtom om dette er mulig.

Jeg skal selvsagt snakke med NAV også, men lurer på om noen av dere har erfaring og gode forslag til hvordan vi kan løse dette? Tips og råd tas i mot! :)
 
Han kan dele opp permisjonen sin, og gjøre slik som du beskriver det. HVIS arbeidsgiver er villig til å gi han avspasering når han ikke har jobbet? Permisjonen gir ikke lik rett til avspasering som hvis han hadde vært på jobb. Veldig få arbeidsgivere vil betale en avspasering i slikt tilfelle..
 
Kanskje det greieste i deres tilfelle er at du tar permisjon fra din jobb de 14 dagene far er på jobb? Også jobber du som normalt når far har avspasering? Han kan ta permisjon når han er hjemme på fri, og dermed få lønn fra arbeidsgiver OG foreldrepenger fra nav samtidig. Dette kan jo da dekke opp dine økonomiske tap ved ulønnet permisjon når han er på jobb?
 
Han har vel ikke rett på 28 dager avspasering om han ikke har jobbet de 14 dagene offshore, så sånn sett tror jeg ikke det er mulig.
Men man kan dele opp permisjonen sin ellers
 
Ja pappaen kan dele opp permisjonen. Spørsmålet er nok mer om han får avspasering når han ikke jobber, da har han jo egentlig ikke noe å avspasere fra. Har dere sjekket dette ut med arbeidsgiver?
 
Eventuelt kan far ta permisjon mens han er hjemme (f. Eks 14 av 28 dagene) og dermed få "dobbel" lønn. Dette kan dere spare og bruke til å dekke inn ulønnet permisjon.

Det løser ikke problemet med at dere ikke vil ha ulønnet permisjon da, men det kan kanskje løse poblemet med å ha råd til det.
 
Der ser dere - det med om han får avspasering eller ei har ikke min gravid-hjerne tenkt på en gang :wideyed: Nettopp av sånne grunner jeg ville høre litt hva folk tenker. Jeg har nok ikke mulighet til å ta permisjon/fri de ukene han jobber, da det blir vanskelig å legge til rette for. Enten full jobb eller ingen jobb må nok bli alternativet. Vi skal begge selvsagt snakka med hver vår arbeidsgiver - og en løsning finner vi nok, men helt sikkert flere gode løsninger der ute :happy:
 
Eventuelt kan far ta permisjon mens han er hjemme (f. Eks 14 av 28 dagene) og dermed få "dobbel" lønn. Dette kan dere spare og bruke til å dekke inn ulønnet permisjon.

Det løser ikke problemet med at dere ikke vil ha ulønnet permisjon da, men det kan kanskje løse poblemet med å ha råd til det.
Dette hørtes slett ikke dumt ut :)
 
Her tok pappaen ut kvoten sin de ukene han hadde avspasering. (2/4 turnus) jeg hadde ikke jobb i et halvt år så det hjalp økonomisk
 
Her tok mannen også ut permisjon i de 4 ukene han var hjemme mellom turene sine, fikk da penger av nav som jeg «fikk» av han igjen for å være hjemme ulønnet.
 
Kjenner mange som velger at far som jobber offshore har perm de 2 ukene han er hjemme, å så har mor da ulønnet perm men blir betalt av far fordi han da mottar dobbelt opp, altså både lønn og permisjonspenger det blir altså 7,5 friperioder forlengelse
 
Kjenner mange som velger at far som jobber offshore har perm de 2 ukene han er hjemme, å så har mor da ulønnet perm men blir betalt av far fordi han da mottar dobbelt opp, altså både lønn og permisjonspenger det blir altså 7,5 friperioder forlengelse

har man rett på dobbelt opp, trodde man måtte velge enten eller?
 
Ja, har et par Veninner som har gjort det sånn :) da betaler han henne for å være hjemme i ulønna.

da lærte jeg noe nytt. Trodde nemlig at nav var strenge på at man ikke kunne motta lønn og foreldrepenger samtidig i og meg at man får foreldrepenger som erstatning for lønn.
 
da lærte jeg noe nytt. Trodde nemlig at nav var strenge på at man ikke kunne motta lønn og foreldrepenger samtidig i og meg at man får foreldrepenger som erstatning for lønn.
De får jo ikke lønn de ukene de er hjemme :)
 
da lærte jeg noe nytt. Trodde nemlig at nav var strenge på at man ikke kunne motta lønn og foreldrepenger samtidig i og meg at man får foreldrepenger som erstatning for lønn.
Får ikke samtidig, de får lønn av det de jobber, så får de foreldrepenger når de ikke er på jobb.
 
Da skjønner jeg hva du mener. Men hvis de ikke jobber, men har foreldrepenger har man da rett på avspasering/fri periode? Ikke for å være vanskelig her, men prøver bare å forstå regelverket :)
Man kan ta ut permisjonen sin delvis. Det vil si en uke her og en uke der. Når man jobber på havet så har man x antall uker på jobb, og x antall uker avspasering hjemme. Tar man ut permisjon de ukene man har avspasering hjemme, så får man lønn for de ukene man jobber pluss avspasering, og permisjonspenger for de ukene man er hjemme. De ukene hadde man vært hjemme uansett, så han mister ingen jobb dager.
De får ikke rett til avspasering om de velger permisjon de ukene de skal være på havet. Så de må velge permisjon de ukene de uansett har avspasering
 
Back
Topp