Fordeling av fødselpermisjonen

Fru+2

Forumet er livet
Har dere tenkt på hvordan dere skal dele fødselpermisjonen?

Vi har tenkt til at pappaen skal ha 8 uker og 4 av dem skal være 1 dag i uka i 20 uker og 4 uker sammenhegene.
Så skal jeg ha resten.

Vi håper at mannen min kan ha fra slutten av januar og til miden av juni ca, og så tar jeg resten... Vi har ikke lyst at han skal ta en dag i uka, for da blir det bare til at han sikkert regnes som fulltidsjobbende på kontoret og alle forventer at han skal gjøre sin egen jobb, bare på 4 dager i uka i stedet...  Dessuten vil jeg at han skal ha ansvaret helt - om jeg styrer 6 dager i uka, og han skulle være hjemme bare en dag tror jeg at jge fort ville gjort klart alt til den ene dagen - lagt frem klær, gjort klar mat, etc...

når vi må søke om sånt??? vet bare at jeg skal gå hjemme fram til januar (tenkte å begynne på skole da) svigermor skal være barnevakt.. men når må samboer søke om permisjon??

På det skjemaet du skal fylle inn til trygdekontoret står det når far skal ha sin permisjon...Og når dere skal ha ferie...Men vet ikke om far også må søke på jobben sin om permisjon??eller???

ORIGINAL: feliz

På det skjemaet du skal fylle inn til trygdekontoret står det når far skal ha sin permisjon...Og når dere skal ha ferie...Men vet ikke om far også må søke på jobben sin om permisjon??eller???

Far må nok søke på arbeidsplassen sin før dere fyller ut skjemaet til trygdekontoret...

jada, det er det samme her - jeg har ikke tjent opp nok til fødselspenger, men han skal fremdeles ha permisjon... da beregnes fødselspengene hans ut fra hans inntekt

Jeg har heller ikke opptjent rett til fødselspenger (er på attføringstiltak) og måtte dermed ringe trygdekontoret for å finne ut hvilke rettigheter far da har.
I følge rådgiveren på trygdekontoret har han da i utgangspunktet bare rett på de to ukene etter fødselen, som heldigvis arbeidsgiveren hans dekker lønna på.

MEN han kan fra seks uker etter fødselen, ta ut permisjon i 37 uker (43-6) med 100% lønn eller 47 uker (53-6) med 80 % lønn hvis vilkårene nedenfor er oppfylt: (klippet fra Trygdeetatens nettsider)

"Dersom far tar ut fødselspenger, må han ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor:
-arbeider helt eller delvis
-tar offentlig utdanning på heltid
-studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid
-på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet
-er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet"

Jeg kan ikke si at jeg er fornøyd med at far bare har rett på de to ukene, men hva kan man gjøre. Vi blir da nødt til å se ann hvor lenge vi har råd til at jeg er hjemme. Regner med jeg skal begynne å arbeide igjen etter ca. 4-5 mnd. Dvs ca. 20 uker. Da har han mulighet til å være hjemme med lønn de resterende 23 ukene, slik jeg har forstått dette. Er han hjemme med 80% lønn har han da rett på 33 uker.

Håper noe av dette var forståelig. [:)]

ORIGINAL: snuppå

Er livredd for at han skal være på jobb når jeg ligger der og føder. De bestiller jo ikke et helikopter kun pga at jeg føder [&:][&:][&:][&:] Men de burde jo gjort det [8D]

Det synes jeg også at de burde ha gjort!!! [:)] Bra hvis han får jobbet inn til noen uker fri før terminen da. Man har jo nok å bekymre seg for om ikke man i tillegg skal være redd for å måtte føde alene. Håper det ordner seg! [;)]

Jeg har sendt in søknaden av fødselspermisjon forrige uke jeg..
Men vi skrev ikke in dato når far ska ha sine 6 uker eller når vi ska ta ut ferien neste år, for å forlenge permisjonen..
Snakket med dem på trygdekontoret og da sa hun at man ikke trengte og bestemme dato for fedrekvoten og ferie nå,
uten at du må gi dem beskjed senest 4 uker før..

Vi har ihf planert at jeg er hjemme 48 uker, sen ferie og etter det tar far ut sine 6 uker [:D]

Back
Topp