Fordeler - ulemper *smokk*

Ulemper jeg har hørt med smokk er at de former munnen + noe med tennene som kommer. Vet ikke om det stemmer.

Men jeg ville ikke at snuppa mi skulle ta smokk, men angrer ikke da sykehuset ga henne pga sugebehov. Hun slutter med smokk da hun var ca 18 mnd og brukte bare smokken på natta. Kommer til å prøve smokk på nestemann også.

ORIGINAL: FrøkenLøken

ORIGINAL: siljegulli

ORIGINAL: Fru Riskorn

Ulemper:
De mister den og må ha hjelp til å ha den inn. Dermed må man opp 20 ganger hver natt.
De mister den i bakken og det er ganske uhygienisk
Hvis man glemmer den hjemme, har man et barn som sliter med å sovne.

Denne bekymrer meg mest.... Er den største grunnen til at jeg ikke vil hun skal begynne.

Tull!!!
Her tok ikke snuppa smokk før hun var 5 mnd, men jeg har aldri vært oppe om natta og dytta i smukken altså[:)] Så man MÅ ikke det.. Dumt skrevet, syns jeg det var!!

Det er jo ikke akkurat tull. Har hørt mange klage over det samme.

Når det gjelder forebygging av krybbedød er det litt omstridt. En del forskningsartikler mener det forebygger krybbedød og andre kan ikke konkludere med det. På den andre siden er smokkeindustrien big business, og det er selvfølgelig en fordel for de at det blir konkludert med at det forebygger krybbedød, noen mener at visse artikler er kjøpt og betalt av industrien.

Nå er ikke jeg imot smokk, overhodet ikke. Jeg hadde et barn som ikke tok smokk uansett hvor mye jeg prøvde. Tror nok at en smokk hadde vært en fin "barnevakt" i visse situasjoner. Men når hun først ikke tok den har hun lært seg å sove og roe seg på egenhånd, så til slutt var det en fordel. Men ved neste barn vil jeg nok prøve å gi smokk igjen ja fordi jeg ser fordelen med det.

Ulemper:
De mister den og må ha hjelp til å ha den inn. Dermed må man opp 20 ganger hver natt.

det stemmer ikke, trenger litt hjelp i startn, men senee klarer de selv å finne m lukket øyne og halv sovnet uten problemer,,,de klarer å lukte hvor den befinner seg, hehe[:D]

Ulemper:

Denne bekymrer meg mest.... Er den største grunnen til at jeg ikke vil hun skal begynne.

Tull!!!
Her tok ikke snuppa smokk før hun var 5 mnd, men jeg har aldri vært oppe om natta og dytta i smukken altså[:)] Så man MÅ ikke det.. Dumt skrevet, syns jeg det var!!

Jeg har heller aldri stått opp om natta for å gi barna mine sutt... Men det varierer jo fra barn til barn det da!
Jeg har hatt 2 suttebarn, og syns det bare er positivt!

ORIGINAL: Emmeline

ORIGINAL: tesemor

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1321650

http://www.lub.no/id/F0C861204607B5A4C1257689005046E6

Her er et par linker til sider an dette med at smokk kan redusere faren for krybbedød.

Jeg har en smokke-gutt!! Han fikk dytta inn en smokk på nyfødtintensiven med engang han kom over dit og de skulle ta div blodprøver av han[8|] Teit av sykehuset og en av faktorene til at amminga gikk heller dårlig tror jeg....skulle gjerne fått igang amminga først.

MEN, jeg synes det har vært helt greit at han finner trøst i smokken nå - han har hatt et enormt suttebehov helt fra starten. Nå er sutten kun til soving og en redning dersom handleturen blir litt for lang og han er trøtt og sliten etter lang dag i barnehagen[;)] Men han gir den til meg dersom jeg spør om å få den og godtar at den skal ligge i senga/vogna til han skal sove igjen!! Heller venne han av sutten om et års tid enn å måtte venne han av tommelen!!

Vel de gjør jo det for en grunn da, og ikke fordi de skal slippe at han hyler, men at en smokk virker beroligende på nyfødte, og at de da ikke får like vondt når de tar blodprøven[;)] 

Ja, jeg skjønner det og er glad for at babyen min fikk noe som gjorde at han ikke hadde vondt...men har hørt at de vanligvis gir sukkervann i de situasjonene, og at et mor-barn-vennlig sykehus ikke la opp til at barnet skulle få sutt før amminga kom igang..bare det jeg reagerte på i ettertid!

Vi hadde smokk til første men ikke til andre. Var mye lettere å stappe smokken inn når han ble trøtt å grinete. Verre med han andre. Er mye sutring i løpet av dagen. men slipper å venne han av det da. Han bruker kosebamse som kos når han legger seg.
han elste brukte ikke lang tid på å venne det av seg heller så tror med denne tredje nå, så blir det smokk.

Ulemper:

Tull!!!

Jenten min begynte med smokk da hun var seks uker, så da har jeg noen måneders mer erfaring enn deg da vet du[;)]

ORIGINAL: Starlight Girl

Jenta mi brukte aldri smokk så vet ikke fordelene med den jeg..

ORIGINAL: lnie

Ulemper:

Tull!!!

Jenten min begynte med smokk da hun var seks uker, så da har jeg noen måneders mer erfaring enn deg da vet du[;)]

Gutten min er ikke 3 uker en gang men smokken brukes ofte allerede - og vi må dytte inn smokken flere ganger fordi han mister den[:)] Men kan hende det ikke er like ille når ungen er 5 mnd:p

Jeg synes jeg holdt på til hun var nærmere året før hun fant den i sengen og puttet den inn selv. Men, det kan være et resultat av selektiv hukommelse- naturligvis[:)]

Jeg er så i tvil på om jeg vil at Ronja skal bruke smokk.... Jeg heller mer imot enn for, men alle andre er så opphengt i at hun skal bruke smokk. Bla. sambo....
Hva synes dere? Fordeler og ulemper?
Har også prøvd å smokke henne (ikke jeg da....), men hun tar den ikke. Hadde den vel i ett par min igår under tvang[&:]

Om JEG vil?? Er det ikke bare å se på behovet hennes det da.. [8|]
Om hun ikke har sugebehov, hvorfor skal du tvinge på henne smokk da?

Back
Topp