Fordeler - ulemper *smokk*

siljegulli

Forumet er livet
VIP
Jeg er så i tvil på om jeg vil at Ronja skal bruke smokk.... Jeg heller mer imot enn for, men alle andre er så opphengt i at hun skal bruke smokk. Bla. sambo....
Hva synes dere? Fordeler og ulemper?
Har også prøvd å smokke henne (ikke jeg da....), men hun tar den ikke. Hadde den vel i ett par min igår under tvang[&:]

Heller smokk enn tommel.
Snuppa her har bestemt seg for tommelen, og jeg gruer meg til den skal avvennes [&:]

Dessuten kan smokken skaffe litt ekstra tid i stuasjoner hvor ting krever det.
Men vil hun ikke ha smokken, så vil hun ikke.
Eneste jeg veit dere kan prøve, er og ta litt sukkervann på til hun tar den selv

Min sønn tar ikke smokken, men jeg skulle virkelig ønske han gjorde det. De få gangene han vil ha smok (har kanskje skjedd 2-3 ganger, og han er 4 mnd) sovner han mye lettere om kvelden!

Ingen som forresten vet om der finnes noen "triks" fo å få han til å ta smokken? (a)

Hmh.... [8|] Må jeg virkelig bare bøye av for resten? hehe[:)]

Jeg bare vet at jeg brukte aldri smokk, heller ikke tommel. Det samme gjelder småsøsknene mine....
Så, det er jo håp... Men hvor lenge skal man klamre seg til det[&:]

Ulemper:
De mister den og må ha hjelp til å ha den inn. Dermed må man opp 20 ganger hver natt.
De mister den i bakken og det er ganske uhygienisk
Hvis man glemmer den hjemme, har man et barn som sliter med å sovne.

Du trenger jo bare å gi den når det virkelig er behov, så er det ikke vanskelig å
slutte senere.. min gutt sluttet helt selv for ett par mnd siden!! [:)][:)]

Jeg er så enig med deg. Jeg ville heller ikke at gutten min skulle bruke smokk. Verken jeg eller mine 2 yngre søsken hadde smokk. (Lillebroren min startet med smokk ca 1 år gammel, fordi vi støresøstrene leikte baby, å babyen måtte jo ha smokk.)
Men vi fikk beskjed på sykehuset om å få han til å starte med smokk, fordi han hadde et enormt sugebehov og han tok tommeln bare et par dager gammel.
Ammingen gikk bra fra første dag, så da mente de det ikke var noe problem. Men vi puttet den inn ørten ganger pr dag, og det tok oss nesten 2 uker før han godtok den. Nå er han 9mnd og fremdeles ikke så veldig gla i smokken, men den fungerer en stund om vi kjører bil eller han skal sovne. Når han legger seg på kvelden får han smokka, men tar den ut før han sovner.

Du kan evt venne på helt fra starten av at smokken ligger i senga/korga/vogna, å at den blir liggende der når ongen våkner og skal opp...

ORIGINAL: Fru Riskorn

Ulemper:
De mister den og må ha hjelp til å ha den inn. Dermed må man opp 20 ganger hver natt.

Denne bekymrer meg mest.... Er den største grunnen til at jeg ikke vil hun skal begynne.

Sønnen min startet med smukk når han var noen dager gammel- i gjengjeld fikk jeg harmonisk og rolig unge, som en lege kalte det : lyd-demper[:D] Den reddet meg nok fra mange krise situasjoner- MEN en ulempe har det blitt, og det har jeg sett i ettertid , Arda fyller 4 år i april og han er ennå "avhengig" av smokk og vil ikke sove uten! om dagen går det bra han er ikke avhengig av smokk , men om natten da kan helvete bryte løs om vi ikke "finner" smukken[&:]...

Vet ikke om jeg skl "venne" 2. mann også til smukk . har litt mine tvil om han også bliiir like avhengig som store bror.. Men de snart 4 årene har jeg hatt en rolig og fornlyd unge med smukk[:D]

Jeg synes smokken var veldig grei å ha. Men jeg tok avvenningda de var ca året, kjempelett! Aron protesterte ikke i det heletatt og Mia ble litt fornærmet i ca 5-10min de to første nettene. Synes det er deilig å tenke på å slippe det når de blir tre år. Og fordelen med at de hadde den det første året er at de tar heller ikke tomelen[:D]

ORIGINAL: siljegulli

Ulemper:

Denne bekymrer meg mest.... Er den største grunnen til at jeg ikke vil hun skal begynne.

Tull!!!
Her tok ikke snuppa smokk før hun var 5 mnd, men jeg har aldri vært oppe om natta og dytta i smukken altså[:)] Så man MÅ ikke det.. Dumt skrevet, syns jeg det var!!

Her har smokken bare komt godt med: ) Men syns ikkje dokke skal tvinge ho til å ta den da akkurat, her ville ikkje han ha den i bynnelsen uansett om han hang i puppen 4-5 tima om kvelden[:@] Men han bynnte ta den etterverdt, men kunna aldri holdt den inni munnen med tvang.

Jenta mi brukte aldri smokk så vet ikke fordelene med den jeg..

ORIGINAL: FrøkenLøken

Ulemper:

Tull!!!
Her tok ikke snuppa smokk før hun var 5 mnd, men jeg har aldri vært oppe om natta og dytta i smukken altså[:)] Så man MÅ ikke det.. Dumt skrevet, syns jeg det var!!

Javel.... Har hørt det liksom. Sikkert tull.

ORIGINAL: Elises

Jeg tenkte akkurat det samme som deg!

Men når snuppa var rundt 2 uker, og ammingen gikk bra, så klarte jeg ikke å være smokk lenger, så da fikk hun den. Det er forskjell på smokketypene! Prøvd forskjellige typer? Vi opplevde MAM sine som veldig bra, de er små også så lett å suge på for sånne småjenter og gutter.

Vi har begrenset det til KUN seng og vogn, altså soving, men det erikke alltid hun vil ha den, hun kan ha den i munnen bare for å kose de første 10 minuttene, men når hun skal sove så tar hun den ut selv.. Veldig greit.

Har troen på at det blir lett å avvenne. Vi har aldri sutt synlig i stua eller andre plasser, så da tenker hun jo aldri på det.

Lurt[:)] Vil ikke ha en unge som går rundt med smukk og det er umulig å skjønne hva ungen sier[:D]

Har bare prøvd en type, avent sine. Får se om vi kjøper en annen type kanskje.

ORIGINAL: FrøkenLøken

Ulemper:

Tull!!!

Javel.... Har hørt det liksom. Sikkert tull.

Det er vel forskjellig?[:)] Noen må, andre slipper! Det spørs jo hvor avhengig barnet er av smokken det[:)] Og det kan de voksne styre ganske lett[;)]

Syns du skal prøve jeg[:)] Prøv med litt maltekstrakt på smokken[:)]

Jeg selv hadde tommelen, og hadde det ikke vært for at jeg brakk armen som 9-åring hadde jeg vel suttet enda... Tror smokken er lettere å avvenne, for den kan man fysisk fjerne - selv om det kan bli et rent helvete en stund.
Sønnen vår hadde (og har til tider) ekstremt sugebehov, så han begynte med smokk da han var nyfødt (dag 2).

Jeg prøvde og prøvde å få snuppa til å ta smokk, men hun ville ikke ha den... og jeg har egentlig aldri savnet den så vet ikke hvorfor jeg var så opphengt i den smokken... Her har det i hvert fall gått kjempe bra uten[:D]

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1321650

http://www.lub.no/id/F0C861204607B5A4C1257689005046E6

Her er et par linker til sider an dette med at smokk kan redusere faren for krybbedød.

Jeg har en smokke-gutt!! Han fikk dytta inn en smokk på nyfødtintensiven med engang han kom over dit og de skulle ta div blodprøver av han[8|] Teit av sykehuset og en av faktorene til at amminga gikk heller dårlig tror jeg....skulle gjerne fått igang amminga først.

MEN, jeg synes det har vært helt greit at han finner trøst i smokken nå - han har hatt et enormt suttebehov helt fra starten. Nå er sutten kun til soving og en redning dersom handleturen blir litt for lang og han er trøtt og sliten etter lang dag i barnehagen[;)] Men han gir den til meg dersom jeg spør om å få den og godtar at den skal ligge i senga/vogna til han skal sove igjen!! Heller venne han av sutten om et års tid enn å måtte venne han av tommelen!!

Back
Topp