Fordeler og ulemper med termin i april

Morelltre

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Aprilspirene 2024❤️
Så det var opprettet en slik tråd i mars-gruppa og tenkte den kan være artig :)

Har to sensommer-/høstbarn fra før, og vært veldig fornøyd med det, så mine lister preges av det :P

Fordeler:
- Barnet vil mest sannsynlig være godt over året før det starter i barnehage
- Sommerferieukene kan brukes i forlengelse av permisjonen

Ulemper:
- Trenger stor vinterjakke som passer rundt magen
- Glatt og skummelt føre og stor mage/må gå med brodder over alt
- Kan fortsatt komme snøfall i løpet av natten rundt termin
- Liten baby på sommeren og sol og varme
- Vinteraktiviteter som slalåm, langrenn og aking sammen med barna er kanskje ikke helt innenfor HMS?
- sommerferieaktiviteter må tilrettelegges mer?

Fordel:
Slippe å være høygravid i sommervarmen :smiley-ashamed004

Ulempe:
Må trolig ha litt ulønnet permisjon pga at vi sikkert ikke får barnehageplass før august

Så det var opprettet en slik tråd i mars-gruppa og tenkte den kan være artig :)

Har to sensommer-/høstbarn fra før, og vært veldig fornøyd med det, så mine lister preges av det :p

Fordeler:
- Barnet vil mest sannsynlig være godt over året før det starter i barnehage
- Sommerferieukene kan brukes i forlengelse av permisjonen

Ulemper:
- Trenger stor vinterjakke som passer rundt magen
- Glatt og skummelt føre og stor mage/må gå med brodder over alt
- Kan fortsatt komme snøfall i løpet av natten rundt termin
- Liten baby på sommeren og sol og varme
- Vinteraktiviteter som slalåm, langrenn og aking sammen med barna er kanskje ikke helt innenfor HMS?
- sommerferieaktiviteter må tilrettelegges mer?
Jeg var høygravid og fødte min første i januar 2010. Da var det rundt -29 grader og påkledning var meget interessant...

Jeg var høygravid og fødte min første i januar 2010. Da var det rundt -29 grader og påkledning var meget interessant...

Oi, -29.. DET er kaldt. Vinteren virker som en upraktisk tid å være gravid på, men vi får nå se :P

Jeg fødte vår andre i mars, aking ble vanskelig og det var mye snø, kaldt og glatt den vinteren jeg var høygravid. Så lenge formen er bra kan man være med på aketur, men jeg ville nok vært litt forsiktig. Det er mange som står på ski, men da må du også være stabil på beina...

Men ulemper med april barn er
-vanskelig å kle, været er skiftende
-når de har begynt å krabbe og ønsker å bevege seg mer ute er det kaldt i bakken for de små som ikke kan gå..

Fødte i ca samme tid sist. Det positive var at det begynte å bli vår, og det var et stort psykisk og fysisk løft å komme seg ut på trilleturer på bar asfalt og sol etter en lang og stillesittende vinter :love2 Også veldig fint å ha permisjon gjennom sommeren.

Far syntes nok at det var kjipt at hans permisjon var på den mørkeste og kaldeste tiden av året! Og det var MYE organisering for å få de siste månedene før barnehagestart til å gå opp.Ugunstig for økonomien og avhengig av barnevakt tidvis. Tenker en del på hvordan vi skal løse det denne gangen.

Er uansett ikke i tvil om at våren er den fineste tiden for fødsel:)

For vår det var det å få april-baby så nære det å «bestille en termin» som mulig. 100% førstevalg for oss.

Fordeler:
-Det er mildere ute, men ikke for varmt. Baby sliter ikke like mye med å regulere temperatur
-Det går mot lysere tider og våkenetter er litt med overkommelig
-Det er fint trillevær og det øker motivasjonen til å ville komme seg ut
-Kroppen får hentet seg noe mer inn før sommerkjole sesongen er i gang
-Når sommeren er i gang har man litt mer rutiner på plass, og det er lettere å finne på ting midt på fineste sommeren
-Baby tåler varmen bedre når sommeren kommer

Ulemper:
-Kan være utfordrende med permisjon og barnepass
-Litt tungt å gå høygravid på vinteren med store jakker og sko/brodder (men heller det en høygravid på varme sommeren:gen026)

For vår det var det å få april-baby så nære det å «bestille en termin» som mulig. 100% førstevalg for oss.

Fordeler:
-Det er mildere ute, men ikke for varmt. Baby sliter ikke like mye med å regulere temperatur
-Det går mot lysere tider og våkenetter er litt med overkommelig
-Det er fint trillevær og det øker motivasjonen til å ville komme seg ut
-Kroppen får hentet seg noe mer inn før sommerkjole sesongen er i gang
-Når sommeren er i gang har man litt mer rutiner på plass, og det er lettere å finne på ting midt på fineste sommeren
-Baby tåler varmen bedre når sommeren kommer

Ulemper:
-Kan være utfordrende med permisjon og barnepass
-Litt tungt å gå høygravid på vinteren med store jakker og sko/brodder (men heller det en høygravid på varme sommeren:gen026)
Leste igjennom listen din uten å se hvem som hadde skrevet den og tenkte at dette er nøyaktig slik jeg tenker også. For så å se ett kjent navn som har skrevet innlegget :p vi tenker ganske og gjør ganske likt du og jeg haha, gøy det!

Leste igjennom listen din uten å se hvem som hadde skrevet den og tenkte at dette er nøyaktig slik jeg tenker også. For så å se ett kjent navn som har skrevet innlegget :p vi tenker ganske og gjør ganske likt du og jeg haha, gøy det!
Hehe, morsomt :D Kanskje ikke tilfeldig at vi veltet inn i april-gruppen da

Vi planlagte å bli gravid, vi ble enig om at jeg fikk «velge» så langt det går an å gjøre og bestemte meg å ha baby på våren. Har fått to barn om vinteren før og synes det var veldig tungt og trist å ha nyfødt på den tiden av året. Ser veldig frem til å få baby på våren å komme meg ut på tur. Tror det skal gjøre godt for psyken i den første tiden ❤️ Er sikkert mange fordeler og ulemper ellers men akkurat denne tingen står høyest hos meg

Fordel:
Slippe å være høygravid i sommervarmen :smiley-ashamed004

Ulempe:
Må trolig ha litt ulønnet permisjon pga at vi sikkert ikke får barnehageplass før august
Skriver under på denne! Har barn fra før født i februar og april, og syns det var knall å være gravid i kosetiden av året ❤️

Førstemann er født i april, og hvis lille bønna klorer seg fast fram til termin, blir det april/mai engang til, og ser absolutt ingen ulemper me april. Helt fantastisk å få barn på våren, slipper så voldsom innpakning på både mor og barn, og at jeg generelt ser lysere på livet da det blir lysere og det kommer løv på trea:laughing002
Hvis jeg ska komme med noe veldig smått og pirkete, må det være alle de søte bittesmå strikkeplagga som egner seg best når det er kaldt:happy:

Back
Topp