Fordeler og ulemper med doppler..!

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
Fordel: Du hører babyens hjertelyd, og hjertet ditt smelter og kroppen roer seg ned..

Ulempe: Du finner ikke hjertelyden og blir hysterisk redd og kroppen blir stresset..

NÅ JENTER, kom med dine fordeler og ulemper..! Tror vi har godt av å sette doppleren i et kritsik godt lys, hvis det er noe som heter det da! 

Jeg kan ikke komme på så veldig mange fordeler og ulemper, forsett fra de du nevner. Så da er det jo opp til hver enkelt å finne ut hva som føles rett for dem. De fleste er nok "smertelig" klar over bekymringene det å ikke finne hjertelyden medfører før de kjøper den.. 

Utenom de som du nevner,er det vel en viss fare med doppleren og ikke bra å bruke for mye.

Har funnet nok en ulempe...falsk sikkerhet, da tenker jeg på de som har kommet lengre i sv.skapet, hvor de feks ikke har kjent spark hele dagen og så sjekker de med doppler, og der finnet de hjertelyden og roer seg ned med det. Men så viser det seg at det er noe annet som har vært feil med babyen, og vips så sitter du der uten noe som helst..

Den MÅ svi, og det unner jeg ingen å oppleve..! 

Lykkeliten_84 skrev:
Har funnet nok en ulempe...falsk sikkerhet, da tenker jeg på de som har kommet lengre i sv.skapet, hvor de feks ikke har kjent spark hele dagen og så sjekker de med doppler, og der finnet de hjertelyden og roer seg ned med det. Men så viser det seg at det er noe annet som har vært feil med babyen, og vips så sitter du der uten noe som helst..

Skjønte ikkje heilt kva du meinar... noko anna som feiler babyen og så vips så sitter du der uten nokre som helst? Kva meinar du?

Seeki skrev:

Lykkeliten_84 skrev:

Skjønte ikkje heilt kva du meinar... noko anna som feiler babyen og så vips så sitter du der uten nokre som helst? Kva meinar du?

Det jeg mener er at en doppler ikke nødvendigvis sier noe om hvordan resten av helsetilstanden til babyen er er. Den forteller oss kun om hjertet slår eller ikke, ergo en falsk trygghet. 

Ikke vet vi hvordan vi skal lytte etter om hjertelyden feks er for lav, for høy osv. Og som sagt så kan vi "betrygge" oss selv med at "ja ja, jeg fant i det minste hjertelyden, så da er nok alt i skjønneste orden". Men det er jo ikke nødvendigvis det (og da tenker jeg på hvis en mor feks ikke har kjent noe liv i løp av dagen).

Den skal ikke erstatte en evnt sjekk hvis du er redd for at noe ikke stemmer, og det er det dessverre ikke alle som tenker på :) 
Men de fleste er nok såpass opplyste til å vite at doppler kun er for morro skyld og ikke for å betygge oss selv når en feks føler at noe ikke stemmer med den lille:) 

Håper jeg forklarte meg litt bedre denne gangen :) 

Ulempe: Doppler sender ut like mye (noen også mer) lydbølger som ultralyd, og man har lite forskning på hvordan dette faktisk påvirker fosteret. At det kan føre til stress for fosteret er det mange som er enige om. Mange i helsevesenet er veldig skeptiske til bruk av doppler før uke 12, fordi alt er mer sårbart i embryonalperioden. Finnes flere som mener at bruken bør begrenses så mye som mulig, at det skal ses på som en slags ultralyd (minus strålinga) - det mest konkrete jeg har funnet går på maks en gang (og da veldig kortvarig) per uke - og langt sjeldnere er det anbefalte. I tillegg kommer de ekstra bekymringene hvis man (av mange mulige grunner) ikke klarer å finne hjertelyden. Fordel: Man kan høre hjertelyd. --- Min konklusjon: Så lenge vi vet at doppleren faktisk sender signaler tilbake som kan oppfattes av embryoet/fosteret, og ingen med sikkerhet kan si i hvilken grad dette påvirker det negativt, så lar jeg være. Prøver å finne andre teknikker / tankesett for å berolige meg sjøl, om jeg er bekymra.

Det er jo en grunn til at leger og jormødre ikke sjekker med doppler før man er minst 12-13uker på vei.

Og jeg synes det er fryktelig feil at dobbler selges i butikker og på nettet.. Det gir en utrolig falsk trygghet, og kan faktisk gi feil resultat..

Back
Topp