Fordeler med turnus?

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei :)

Jeg har pr nå en vanlig 8-4 jobb med god flexiordning. Denne arbeidsordningem er jeg i og for seg nokså fornøyd med, men jeg kjenner meg litt lei av den type stillinger som gjerne har denne type ordning: administrasjon. Jeg savner tilbake til arbeid rettet mer direkte mot mennesker og det innebærer ofte turnus.

Hva vil dere som jobber todelt turnus si er fordelene/ulempene med turnus vs dagjobb? Mannen jobber kun dag, så sånn sett har ikke det noe å si ift at vi har ei datter på 1,5 år. Han kan da hente og bringe i bhg de dagene jeg starter/slutter "ubeleilig". Noen veldig store ulemper som overgår fordelene med turnus? Jeg tenker det er bedre å jobbe turnus nå som datteren vår likevel er såpas liten og enda ikke er med på fritidsaktiviteter og diverse som må følges opp på kveldstid etc. Og så kan jeg levere senere i bhg de dagene jeg har senvakter og ha henne hjemme de dagene jeg har fridager.

Jeg har jobbet en del i rusomsorgen tidligere og savner egentlig den type jobb, men det jeg lurer på er om man får jobbe i rusomsorgen henholdsvis som miljøterapeut dersom man blir gravid? Vi tenker å prøve på nr 2 om ikke altfor lenge, men får man jobbe i rusomsorgen som gravid? Eller blir det da rett over på svangerskapspenger? Det er ikke den mest forutsigbare målgruppen, men er det noe med at så lenge magen ikke vises så forventes det at man jobber? Noen som har erfaringer på dette?:happy:

Jobber selv turnus som sykepleier, holder på å søke meg bort fra turnuslivet. Kjenner med 3 tette under 6 år så er det for oss ihvertfall en påkjenning at en av oss jobber turnus. Nå begynner eldste på skole og vi begge begynner på jobb før sfo åpner, bhg har også fortsatt redusert åpningstid i disse koronatider. Ellers mister jeg helger, røde dager osv med familien. Vanskelig å kunne reise bort i påsken, vite om jeg får tid med familie i julen osv. Da jeg jobbet i hjemmesykepleien jobbet vi enten påsken eller røde dager i mai, enten jul eller nyttår og byttet slik annethvert år. I jobben jeg har idag (sykehjem i annen kommune) legges turnusen ikke opp slik, du går din vanlige turnus men får gjerne en fridag om du jobber flere røde dager. Så vi får aldri gjort så mye i påsken eller jul. Jeg sliter også med overgangen kveldsvakt til dagvakt.

Fordelen er jo da at vi har litt fri midt i uken til å gjøre unna ting mens barna er i bhg. Nå skal jeg begynne i ny jobb om ca 1 mnd, i rus og psykiatri. Får flere dagvakter, hver 4je helg og jobber 8-15.30. Så rekker å levere i bhg/skole før jobb uten å komme for sent.

Fordeler:
- Ha tid på dagtid til å få gjort ting hjemme/ærender osv. mens barna er borte
- Kunne treffe venninner osv. på dagtid uten at det går ut over familietid
- Bedre lønn da man får masse helgejobb og røde dager

Ulemper:
- Vanskelig å omstille seg fra kveldsvakt til dagvakt
- Veldig uforutsigbart med fri i ferier og helger (man blir "garantert" invitert på ting de helgene man jobber og ikke ellers)
- Lite familietid

Nå vet ikke jeg hva slags utdannelse du har, men det finnes ikke andre jobber enn administrasjon på dagtid? :) Vernepleier her og ser at det er langt mellom dagjobbene, men de finnes utenom administrasjon også :)

Det jeg liker med å jobbe turnus er fridagene midt i uka. Ellers ser jeg ingen fordeler. Liker ikke å jobbe kvelder. Helger er jeg lei av å jobbe, selv om det «bare» er hver tredje helg. Før jeg fikk fast jobb, så jobber jeg omtrent hver eneste helg. Ble rimelig lei.

For min del veier fordelene med turnus opp for ulempene. For familien er jeg usikker, men der er ihvertfall ikke en stor ekstrabelastning. samboer har veldig fleksibel jobb og det er en forutsetning for å kunne jobbe tredelt turnus for meg.

Jobber hver fjerde helg, jobber tredelt turnus (sykepleier på sykehus), så har også netter. En av de store fordelene er færre oppmøter og færre timer på jobb (gjennomsnittsberegning).
Jeg tåler greit å snu mellom dag/kveld/natt, men ville uansett ikke hatt en turnus med bare dag/kveld, da det er nattevaktene som generer mest frie timer/fridager (selv om jeg i snitt bare jobber 12-14 planlagte netter pr halvår).
Jobber i perioder en del ekstravakter, noe som er mye lettere i en slik turnus enn i en ren dag- eller dag-kveld-turnus.

Fordelene for meg:
-høyere lønn
-mer fleksibilitet (vi skriver turnus et halvt år i slengen, så flere frie timer/dager å fordele)
-mer variert arbeid (andre situasjoner på kveld/natt)

Ulemper:
-mindre tid med familien
-mindre søvn
-vanskeligere å opprettholde gode rutiner på mat/søvn/trening

Jobber ikke turnus, men ren nattevakt med 7 netter på og 7 av. Bensinstasjon..
Jobbet en del kvelder tidligere i koronatiden, og det er de verste vaktene syns jeg. Får ikke sovnet før 12-1 tiden, og med unger som står opp kl 6 ble det altfor lite søvn. Da var det bedre å starte kl 5 på morgenen, for da kunne jeg legge meg i god tid.

Nå sover jeg et par timer med ungene på kvelden før jobb, drar på jobb mens de sover og kommer hjem før de drar i bhg så jeg hjelper til med frokost og klargjøring før samboer kjører dem og jeg legger meg til å sove. Også henter jeg de tidlig og lager middag med dem.

I friukene leverer jeg sent og henter tidlig så sant det går opp med det andre jeg har å gjøre. (er selvstendig næringsdrivende, så jobber med det i friuka mi)
Foreløpig fungerer det fint, men for meg er det best å kun ha en type vakt. Er ikke så god på å omstille meg stadig vekk, så foretrekker kun dag eller kun natt.
Må bare få meg noen ørepropper så jeg ikke blir vekket av hunden stadig vekk på dagtid... :p

Med nattevakt blir barna mine lite påvirket, da jeg er med på både legging, morgenstell og middag. Med dag eller kveldsvakt faller minst en av disse bort for min del.

Jobbet turnus med dag og kveld i 9år, ble drita lei...nå jobber jeg kun nattevakter (gjort i snart 1år) og det funker fint for oss:) Her ble det for mye jeg gikk glipp av følte jeg med de kveldsvaktene.

Fordeler:
- Jeg synes det er gøy med litt variasjon og ikke bare jobbe dagvakter
- Bedre lønn
- Når jeg jobber kveld kan jeg levere sent i barnehagen og ha late morgener med Junior

Ulemper:
- Jobb i høytider, spesielt jul. Blir kjipere jo eldre ungen blir synes jeg.
- Jobb hver tredje helg. Frihelgene går så utrolig fort :yuck:

Takk skal dere ha for svar alle sammen :) Jeg har lest gjennom alle og tatt de i betraktning når jeg har tenkt nå:happy: Jeg har de siste dagene landet på at jeg skal klare å "holde ut" i nåværende jobb en stund til...Siden vi likevel tenker å prøve å få barn igjen nå om ikke lenge syns jeg egentlig det er litt kjipt/ekkelt å skulle starte i ny jobb for så å bli gravid kort tid etter....Da holder jeg ut og så prøver vi på nr 2 og håper det klaffer kjapt og at jeg da senere og ila neste mammapermisjon kan se etter nye jobber/muligheter;)Håper bare at jeg ikke må gå mange mange mnd før det klaffer, da tror jeg at jeg blir ekstra utålmodig både i jobb med å holde ut og i perioden hvor vi prøver:laughing005 Har vært gravid to ganger og det skjedde nokså kjapt, får bare håpe på det samme nå også:Heartpink:wav

Jeg syns det er mye enklere å få gjennomført ting man tidvis må, eller det er enklere å gjøre på dagtid, når man jobber turnus. Da jeg jobbet turnus hadde jeg alltid veldig god tid på morgenen slik at barna skap å bli levert i Bhg før kl 9.30. De våknet uansett senest kl 6, så vi hadde god tid hjemme sammen, uten at de var slitne og grinete som de da var etter Bhg. Husarbeid er mye enklere å gjøre uten små unger. Vi som bor på bygda må kjøre i en drøy time for å komme til nærmeste kjøpesenter, slike ting er uaktuelt å fikse etter Bhg.

nå bestemmer jeg arbeidstiden min selv, og det passer kjempefint :) jobber opp avspasering til skoleferiene.

Fordeler:
Jeg kan jobbe redusert (80%) med turnus, pga kvelds/helgetillegg.
Flere fridager i uka hvor minsten kan være hjemme fra bhg.
Gjør unna husarbeid/handling ol før seinvakter
Vi har turnus 6mnd fram i tid og påvirker turnus mye, noe som betyr at jeg kan ha lengre friperioder hvis jeg ønsker uten å bruke av ferieukene. Greit å ha en uke høstferie uten å bruke ferieuke :)

ulemper:
Hater å levere minsten i bhg før seinvaktog vite at jeg ikke ser han igjen før neste morgen.( selv om han ofte blir levert 09.30 da).
Helgejobbing og jobbing i høytider og helligdager da alle andre i omgangskretsen har fri.
Har flere skolebarn, så vanskelig å få det til å gå opp med kjøring til og fra aktiviteter.

Back
Topp