Fordelen med slankekurs?

namba

Forumet er livet
Dere som har gått slankekurs, enten på nett eller i gruppe, hvilke fordeler har det å gå kurs sammenlignet med å gjøre det på egenhånd?

Jeg er så i tvil om det er noe for meg eller ikke. Trøstespising er en mestringsmekanisme for meg, så jeg er så usikker på om det vil være å kaste penger ut av vinduet eller om kurs nettopp er den ekstra puffen jeg trenger for å lykkes.

Jeg har gått bare nettkurs da, og fordelen for meg var at jeg hadde noen å rapportere til, noen som ga meg råd når jeg trengte det, og at jeg hadde et opplegg å følge - for jeg må ha noe håndfast å gjøre for å få det til. Jeg var ikke så interessert i å stå og veie meg "i offentlighet" foran andre tykke damer, og ikke i å høre deres historier heller, for dette handlet om meg, men nettkurs var helt i min bane.

Jeg hadde prøvd litt på egenhånd før jeg meldte meg på kurs - men fikk liksom aldri noe system i det. Jeg hadde en periode der jeg var langt fra å syns at jeg passet til et slikt kurs - og ønsket heller ikke å melde meg på før jeg var 100% klar for å gjøre en forandring. Var nok derfor det fungerte så bra for meg. Jeg syns det var godt å få satt ting i system, få en "oppskrift" om du vil. Dette var noe jeg følte at jeg gjorde for meg selv og ingen andre.

Vi veide oss aldri ilag med de andre - men på et eget rom med kursleder. Der fikk jeg snakket litt med han hvordan uka hadde vært. Jeg kunne velge å ikke veie meg også. Etterpå hadde vi samling med alle de andre deltakerne der alle fikk sagt litt om hvordan uka hadde vært for dem, hva som var vanskelig o.l. Syns det var veldig lærerikt og godt å høre at det fantes andre i samme situasjon som meg.

Men det krever jo en del av en selv når man skal gjennomgå en forandring i livsstil og kosthold - det er mange av oss som lar følelsene styre matinntaket og ikke det at vi faktisk er sultne. Men det å lære å spise riktig har i alle fall gjordt at jeg har fått bedre helse og at jeg føler at jeg har fått bedre mental helse - men som sagt så krever det ganske mye. Hadde aldri klart det mens barna var bittesmå - da hadde jeg mer enn nok med dem.

Da jeg gikk på kurset lå liksom alt til rette for at jeg skulle lykkes - pluss at jeg har en veldig god venninne og en flott familie som backet meg opp hele tiden[:)]

Jeg kan jo alt jeg bør gjøre på egenhånd, så det var i grunn ikke for å lære så mye at jeg meldte meg på kurs. Det var mer for å få det dyttet i rompa jeg trengte for å GJØRE det, ikke bare PRØVE å gjøre det.

Det som hjelper meg er at jeg skal veie meg foran veilederen min. Jeg NEKTER å ha gått opp når jeg står foran henne.Dermed skeier jeg ikke ut. (Jeg veier meg ikke foran alle, og de vet ikke hva jeg veier) Men hvor mye nedgang man har hatt blir sagt i gruppa hver uke. Og så får man gode tips, får høre om feller man kan gå, og andre i samme situasjon.

Jeg kan si helt sikkert at jeg ikke hadde gått ned uten kurset. Men det er fordi jeg ikke alltid har så mye selvkontroll alene!

Synes dere noe av materiellet dere fikk eller infoen på kurset har vært veldig viktig for at dere skal lykkes?

ORIGINAL: namba

Synes dere noe av materiellet dere fikk eller infoen på kurset har vært veldig viktig for at dere skal lykkes?

Ikke for meg personlig, for jeg kan mye om kosthold, kalorier osv fra før. Men det er jo alltids kjekt med tips. Vektklubb.no er jo et godt alternativ hvor man kan legge inn alt man spiser, og vekt osv, men man veier seg ikke foran noen, og man har ikke så personlig oppfølging.

Back
Topp