Fordele permisjon

Aprilbaby❤️

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
hvordan har dere valgt å fordele foreldrepermisjonen? Tenker da på felleskvoten.

Her er samboer fast bestemt på at det skal deles 50/50 fordi begge skal ha like mye tid med baby og han "fortjener like mye fri fra jobb som meg"

Er det noen som fortjener fri her så er det vel meg som har gått gravid, jobbet fullt og tatt alt husarbeid hele svangerskapet. ikke det at jeg ser på permisjon som direkte fri heller..

Jeg er ikke enig i 50/50 fordeling, og hvordan gjør man det da med Feks amming? Han mener at jeg ikke trenger å amme, baby kan jo like gjerne bare få flaske. Men jeg VIL amme...

Noen som har noen gode argumenter jeg kan slå i bordet med for hvorfor det ikke skal deles 50/50?

Baller på seg meg diskusjoner i heimen nå mot slutten merker jeg..

hvordan har dere valgt å fordele foreldrepermisjonen? Tenker da på felleskvoten.

Her er samboer fast bestemt på at det skal deles 50/50 fordi begge skal ha like mye tid med baby og han "fortjener like mye fri fra jobb som meg"

Er det noen som fortjener fri her så er det vel meg som har gått gravid, jobbet fullt og tatt alt husarbeid hele svangerskapet. ikke det at jeg ser på permisjon som direkte fri heller..

Jeg er ikke enig i 50/50 fordeling, og hvordan gjør man det da med Feks amming? Han mener at jeg ikke trenger å amme, baby kan jo like gjerne bare få flaske. Men jeg VIL amme...

Noen som har noen gode argumenter jeg kan slå i bordet med for hvorfor det ikke skal deles 50/50?

Høres litt komplisert ut!
Er jo positivt at han vil ha såpass tid med baby! Men det er ikke fri nei,- det er jo en jobb.
Og han skal ikke bestemme at du skal gi baby flaske ! Det syns jeg du ene og alene faktisk har rett til å bestemme helt selv!
Men så har du jo den andre sorten som mener at mammaen skal ta alt også ! Så det er jo begge deler!
Men jeg tenker nok litt som deg,- gått og båret fram baby i 9 mnd, det følger med sine plager også!
Du har jobbet i tillegg, tatt deg av hus og hjem og da syns jeg det er på sin plass at du kanskje får litt mer enn han!

Her har vi fordelt det slik at jeg tar hele fellesperioden og han tar sine 10 uker ! Han syns det var passelig sist gang også ! Og syns jeg bør få mest tid mtp amming osv!
Men han er ikke av typen som ikke ville hatt mer, [emoji4]

Tror du må spørre han om han ønsker tid sammen med barnet - eller om han ønsker fri fra jobb. Hvis svaret er det siste, ja da tenker jeg mitt.. Men ellers er jeg veldig for at far også skal ta sin del av permisjonen, og gjerne mer dersom han ønsker det selv.
For vår del tar mannen kun ut de 10 ukene han har krav på, resten tar jeg. Vi kan ikke gjøre det på noen annen måte da han er selvstendig næringsdrivende og ingen kan ta hans plass på jobben.

Vi blir ikke å ha 50/50. Jeg blir hjemme til 30 april. Og han tar over da og har til 19 august. Så jeg er hjemme 7 måneder og han nesten 4 måneder. Han ville prøve seg hjemme mer enn bare hannes 10 uker og siden jeg tjener mer på å jobbe enn å gå med permisjon så gjør vi det sånnxsmile3 hvordan det blir med amming og det tar vi litt som det kommerxsmile3 valgt å bli lengst hjemme pga at jeg føler at ungen trenger meg mere den første tiden enn han. Misforstå meg rett altså, far er like god men er jeg som har bær det her i 9 måneder og vil nyyyyte tiden etterpå i ro hjemmexsmile3

Jeg sa bare at jeg skal ha alt. Han skal uansett ha gradert, så da ser jeg ikke poenget med å fordele. Ikke har jeg fast jobb heller, så vet ikke om jeg har noe å gå tilbake til etter permisjon. Er bare ringevikar. Ny sjef får vi snart også. Ikke sikkert han/hun vil ha meg tilbake:P

Jeg skal ha hele fellesperioden, mens samboeren bare får de 10 ukene sine. Han tjener såpass mye mer enn meg, og siden vi sparer penger til å kjøpe hus til neste år er det nok best for vår del at vi får lagt av mest mulig penger.

Jeg vet ikke helt hvilke argumenter du kan slå i bordet med, men amming er jo en viktig del. Jeg tenker også at jeg aldri ville klart å jobbe hvis jeg fortsatt ammet om natten, og det kan det jo hende du gjør etter å ha hatt halve perioden. Amming har såpass mange fordeler at jeg tenker det blir for dumt å gi flaske bare fordi han vil være hjemme, dersom du både kan og vil amme.

Jeg tenker at det er bra at han vil ha mer enn bare de 10 ukene, hvis han vil være med baby og ikke bare ha "fri", men du kan jo foreslå å dele fellesperioden f.eks. 60/40 eller noe, slik at du får litt mer enn han. Men da må han ta husarbeidet når han er i perm etc. Høres litt skjevfordelt ut at du har tatt alt av det til nå. Du vil ha rett på ammefri om du fortsatt ammer når han overtar, så den biten ordner seg alltid, tenker jeg, særlig hvis baby er blitt 6 mnd og kanskje får et måltid fast føde eller noe slikt. Vet ikke om dere tenker å ta 80 eller 100 %.

Det er en selvfølge at du har siste ord i denne saken! Ikke minst med tanke på at det er kvinnen som går gravid, føder og ammer. Jeg synes det er kjempeviktig at far tar ut fedrekvoten, men det er uten tvil mor og barnets behov som bør komme først. Jeg ville tatt det opp med jordmor hvis jeg var deg, ta med mannen på en samtale. Han trenger nok å høre det fra noen andre ;)

Alle må finne ut hva som passer best for seg og sin familie. Men om dere ikke blir enige er det nok smart å snakke med noen som ikke er så følelsesmessig involvert. Fellesperioden er jo der for å kunne fordeles mellom mor og far etter ønske, men som flere sier over her er det viktig å vite intensjonene for å ta ut permisjonen.

Vi fordeler slik at jeg tar første 5 mnd, så går vi gradert, jeg 40% og han 60% i 4 mnd, så jeg får en myk start på jobb, og så tar han resten.
Om jeg ammer da får pappaen ta med ungen til jobben min, eller jeg pumper. Man får jo anmefri fra jobb.

Vi gjorde noe slikt sist også, jeg var hjemme første halvåret ca og så overtok han. Da var ikke amming et tema, for guttungen slutta selv å amme etter 4 mnd...

Haha..."fri frå jobb", det er MYKJE meir arbeid å gå heime enn å ver på jobb! Sist lengta eg tilbake på jobb der eg kunne drikke opp ein kaffikopp, gå på do når eg sjølv ville Denne gang skal eg ha heile fellesperioden, av reint økonomiske årsaker..men blir eg så lei som eg vart sist så overtar bare han permisjonen.

Tusen takk for at dere har svart alle sammen:happy: Skal ta meg en real prat med han i morgen om hva som faktisk kreves av han i permisjon, tror egentlig ikke han har forstått hvor mye jobb det er å ta vare på baby og hjemmet, og ikke minst forholdet. Har laget meg en liste i kveld med alt som må tas opp sånn at jeg klarer å holde fokus underveis.
Tror heller ikke han har forstått hvor tungt det er å være gravid og å måtte gjøre alt, til tross for utallige frustrasjonsutbrudd fra meg... Og å ta han med til jordmor på samtale var veldig lurt om det ikke går inn når jeg tar samtalen, en upartisk tredjeperson er nok veldig fornuftig :)

Back
Topp