fordøyelse.

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei!
Jeg har alltid slitt veldig med forstoppelse, og det kan fort gå 2-3 uker mellom hver gang jeg er på do.
Det siste halve året har jeg  brukt magnesiumoxyd, og har vært regligmessig på do.
Nå er jeg gravid (ca 5 uker på vei) og har kun besøkt toalettet 1 gang denne perioden. 
Det er forferdelig vondt, og frustrerende.
Forje svangeskap var samme, men ble enda tregere etter fødsel. Da brukte jeg noe flytende olje, men hjalp ingen verdens ting, så sluttet med det etter 2 månder pga kvalme. 

Nå lurer jeg på om det er skadelig for fosteret å bruke magnesiumoxid, og hvis ja, om det finnes noe annet alternativ? 
Synes dette er et sårt tema, så sliter med å ta det opp med lege. 

Hei!

Jeg skulle så gjerne kunne svaret deg skikkelig...... Men jeg er litt usikker på dette med magnesiumoxid!
Det er alltid utfordrende når noe som basalt som fordøyelsen ikke fungerer skikkelig, så jeg forstår veldig godt at dette er plagsomt for deg! Du har sikkert allerede fått alle de gode rådene som hjelper mange med treg mage, men jeg nevner dem alligevel:

* Drikk nok vann!!!
* Bruk kroppen - mosjonèr.
* Spis fiberrikt (men sørg for å få nok væske da)
* Svisker, biola, cultura, rosiner osv.....

Jeg tenker at det er viktig at du likevel snakker med legen din om dette. Leger er professionelle og hjelper mange gravide og ammende kvinner med denne utfordringen. Så bestill en time og bare bestem deg for ta det opp :-)

Ønsker deg masse lykke til videre da.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp