Forbrukslån

Gå å prat med dem i banken så får du sikre svar og anbefalinger! Og som flere over sier: viktig at dere har en skriftlig signert avtale om forløpet på lånet og konsekvensene av det ettersom det blir dere som blir skyldige uansett hva til banken.

Jeg hadde nok ikke valgt å gjøre dette selv med mindre det handlet om mine barn. Men det er ikke det du spør etter så det behøver en vel ikke legge seg i. Du har sikkert tenkt igjennom dette nøye på forhånd.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Gå å prat med dem i banken så får du sikre svar og anbefalinger! Og som flere over sier: viktig at dere har en skriftlig signert avtale om forløpet på lånet og konsekvensene av det ettersom det blir dere som blir skyldige uansett hva til banken.

Jeg hadde nok ikke valgt å gjøre dette selv med mindre det handlet om mine barn. Men det er ikke det du spør etter så det behøver en vel ikke legge seg i. Du har sikkert tenkt igjennom dette nøye på forhånd.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Tusen takk for et godt svar :)

Ja det har sine grunner at de kke kan ta opp lånet selv, men det har ingenting med at de ikke ville fått det. Men siden jeg vil være anonym på nettet så vil jeg ikke legge ut den informasjonen som vil forklare det hele.

Jeg har ikke lyst til å ta opp et slikt lån, og jeg er fullstendig klar over risiko og hvor dyrt slikt er. Men min mann ønsker å gjøre dette. Det var han som sa at vi skulle gjøre dette, vi ble ikke spurt om vi kunne. Vi skylder også vedkommende penger, så om vedkommende ikke betaler så har vi betalt gjelda vår. Det er så absolutt ikke en måte jeg er komfortabel med, men slik er altså ståa. Vi skal sette oss ned med vedkommende og lage en betalingsplan.

Tusen takk til alle som kom med svar på det jeg spurte om, og alle som advarer om det. Jeg vet om risikoen, men hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg satt pris på å bli opplyst om den :)

Jeg hadde lett gjort det for nær og kjær familie:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

For noen er det greit å ta et forbrukslån. Det spørs hva du skal gjøre med pengene. Skal du bare spandere de på dritt er det selvfølgelig ikke til å rekommandere. Skal du bruke det til toppen på huskjøp så kan det være greit eller hvis du skal spandere de på noen verdiøkende ting som starte bedrift eller lignenede. Jeg tok for noen år siden et oppfinans forbrukslån, for meg var det greit då jeg trengte di for å kjøpe hus. Verdiøkningen i huset har vært betydelig høyere en forbrukslånet jeg tok opp, så det var en kjempeinvestering fordi husprisene har gått opp.

Hvis du har en masse dyr gjeld så er det og lurt og konvertere de til et forbrukslån som normalt sett har bedre rente og mindre avgifter.

Du får og dra av renten på lånet i selvangivelsen, viktig å vite.
Håper det hjulpet litt.

Jeg har og tatt forbrukslån til boligkjøp :). :).
Best selvsagt hvis man får boliglån til hele beløpet, men det er jo ikke alltid det går. Har og tjent inn forbrukslånet. Det tar nok mange år innen jeg tar et nytt slikt lån.

Last edited by a moderator:
Hvis man virkelig har behov for penger raskt, finnes det mange muligheter for forbrukslån på nettet, f.eks. http://pengeinfo.no. Man skal selvfølgelig være sikker på at økonomien tåler det - men her er det i alle fall lån å få på dagen...

Jeg har tatt det både til depositum på leilighet og noe andre ting. Men da har jeg planen klar før jeg tar et slikt lån og det blir betalt raskt ned :)

Anbefales absolutt ikke..
Jeg hadde et forbrukslån på ca 90 tusen, på de 5 årene det hadde tatt å betale de tilbake hadde jeg måttet betale 60 tusen i renter.
Ja man får skattefradrag men det er ikke lønnsomt.

Anbefales absolutt ikke..
Jeg hadde et forbrukslån på ca 90 tusen, på de 5 årene det hadde tatt å betale de tilbake hadde jeg måttet betale 60 tusen i renter.
Ja man får skattefradrag men det er ikke lønnsomt.
Kan du ikke flytte det etter 3 år til en annen bank/finansieringsportal for å få.. bedre vilkår?

Back
Topp