Forberedende fødselsbrev

MmmJ

Elsker forumet
Fikk det i posten i forbindelse med oul timen. Er det noen som kommer til å benytte seg av fødselsbrev? Hva vil dere legge i den?
Vet at man ikke kan kontrollere hvordan en fødsel skal arte seg, men selv så var det noen ting sist gang jeg var veldig misfornøyd med bla at jeg følte meg ikke hørt/overkjørt på flere områder..
denne gangen kommer jeg ikke til å finne meg i det.
Samt at jeg føler de aldri inkluderte meg i hva som skulle skje, bare beordret meg til å gjøre forskjellige ting, uten en forklaring..
og at jeg skal ha mye hjelp med amming og hva mine redsler er!
 
Ja kommer til å skrive fødebrev. Ser ingen grunn til å ikke komme med mine ønsker og forhåpninger. Er jo jeg som skal føde [emoji4]
 
Hva er egentlig greia med det? Første gang jeg går gjennom dette, så har ikke helt skjønt hva man skal med det? Drt lønner seg kanskje å skrive?
 
Jeg skrev et sist, og det var helt gull! Der skrev vi da opp sammen på en tavle inne på fødestuen hovedpunktene mine fra brevet, og det tok de hensyn til. Jeg har litt sånn kontrollbehov, så jeg må vite hva som skjer hele veien og hvorfor, og litt sånne andre ting! Jeg følte det var til stor hjelp!
 
Det var ingen som så på mitt forrige gang, så vet ikke om jeg gidder å skrive det denne gangen [emoji51]
 
Jeg skrev et sist, og det var helt gull! Der skrev vi da opp sammen på en tavle inne på fødestuen hovedpunktene mine fra brevet, og det tok de hensyn til. Jeg har litt sånn kontrollbehov, så jeg må vite hva som skjer hele veien og hvorfor, og litt sånne andre ting! Jeg følte det var til stor hjelp!

Så ålreit[emoji5] ja, men tror de fleste får litt kontrollbehov når noe så overveldende tar over kroppen og de ikke skal ta hensyn til hva du tenker[emoji15][emoji28]
 
Hva er egentlig greia med det? Første gang jeg går gjennom dette, så har ikke helt skjønt hva man skal med det? Drt lønner seg kanskje å skrive?

Er jo hvordan du i utgangspunktet vil ha en fødsel.. rolig med jordmor som «godsnakker»med deg, eller hjelper det hvis hun er streng? Og sånne ting som det at hvis du feks er veldig redd for å revne eller for sprøyter og sånn så skal de ta ekstra vare på deg under sånne omstendigheter og forklare nøye hva som skjer til enhver tid[emoji5]
 
Jeg har ikke hatt de andre to gangene og kommer ikke til å ha det denne gangen heller. Har klart å sakt i fra hvordan jeg vil ha det underveis tidligere. Og så har jeg erfart at ingen fødsler går etter planen uansett, så jeg ser ikke behovet for min del.
 
Fikk det i posten i forbindelse med oul timen. Er det noen som kommer til å benytte seg av fødselsbrev? Hva vil dere legge i den?
Vet at man ikke kan kontrollere hvordan en fødsel skal arte seg, men selv så var det noen ting sist gang jeg var veldig misfornøyd med bla at jeg følte meg ikke hørt/overkjørt på flere områder..
denne gangen kommer jeg ikke til å finne meg i det.
Samt at jeg føler de aldri inkluderte meg i hva som skulle skje, bare beordret meg til å gjøre forskjellige ting, uten en forklaring..
og at jeg skal ha mye hjelp med amming og hva mine redsler er!

Hadde det sist, og fant det her om dagen og føler bare så mye av det jeg skrev da er HELT UT å tenke nå andre gang. Nå ville bare annenhver linje inneholdt «vil ikke slik og slik for det var IKKE greit sist» :p så tror kanskje jeg dropper det og sier at jeg vet at en fødsel er veldig uberegnelig og at jeg tenker opptil tre ganger om dagen på hvor mye jeg gruer meg til å føde, av og til så mye at jeg sitter på kvelden og gråter! :o Så hva kan et fødselsesbrev hjelpe med da???
 
Har aldri hatt, kommer ikke til å skrive noe nå heller. Jeg vet jo ikke en gang hvor jeg kommer til å føde enda, enda mindre hvordan døden på de to aktuelle sykehusene er. Nei, siden jeg skal vite kjønnet, så kan selve fødselen være min søte overraskelse den dagen [emoji6] det eneste jeg vet er at jeg ikke skal ha epidural, og det kan jeg jo alltids si fra om, hvis det i det heletatt skulle være tid nok til å ta den denne gangen [emoji5]
 
Jeg hadde sist og tipper det blir denne gangen også. Folk er forskjellige så greit for jordmødrene å vite hva den fødende ønsker. Ting kan selvfølgelig skje, men ofte gjør det jo ikke det. Kjedelig om jordmor "gjør feil" hele fødselen fordi jeg på forhånd ikke fikk sagt hva jeg ønsker :rolleyes: Jeg var ikke i stand til å komme med setninger eller svare på spørsmål under forrige fødsel.
 
Jeg har ikke skrevet noe de to andre gangene, og kommer heller ikke til å gjøre det nå. Vet at man ikke kan planlegge en fødsel, og hvis det er noe jeg reagerer på/tenker er viktig at de vet vil jeg bare fortelle det.
 
Hadde det sist, og fant det her om dagen og føler bare så mye av det jeg skrev da er HELT UT å tenke nå andre gang. Nå ville bare annenhver linje inneholdt «vil ikke slik og slik for det var IKKE greit sist» :p så tror kanskje jeg dropper det og sier at jeg vet at en fødsel er veldig uberegnelig og at jeg tenker opptil tre ganger om dagen på hvor mye jeg gruer meg til å føde, av og til så mye at jeg sitter på kvelden og gråter! :eek: Så hva kan et fødselsesbrev hjelpe med da???
Jeg har en venninne som hadde fødselsangst, hun fikk kontakt med fødselslege på sykehuset og gjenntatte samtaler om hvordan hun skulle løse det, i fødselsbrevet hun leverte til sykehuset hadde legen signert på at hun hadde fødselsangst og at de måtte love at hun fikk epidural med en gang hun kom inn. Det resulterte i at hun fikk veldig god oppfølging under fødselen og at alle tok veldig godt hensyn til hennes ønsker og behov underveis.Hun fikk en veldig god fødselsopplevelse til slutt:) Så det er kanskje akkurat i slike tilfeller man bør levere fødselsbrev? Håper redselen løsner litt etterhvert :) Hun hadde fødselsangst på bakgrunn av en dårlig fødselsopplevelse første gang forresten.
 
Jeg har en venninne som hadde fødselsangst, hun fikk kontakt med fødselslege på sykehuset og gjenntatte samtaler om hvordan hun skulle løse det, i fødselsbrevet hun leverte til sykehuset hadde legen signert på at hun hadde fødselsangst og at de måtte love at hun fikk epidural med en gang hun kom inn. Det resulterte i at hun fikk veldig god oppfølging under fødselen og at alle tok veldig godt hensyn til hennes ønsker og behov underveis.Hun fikk en veldig god fødselsopplevelse til slutt:) Så det er kanskje akkurat i slike tilfeller man bør levere fødselsbrev? Håper redselen løsner litt etterhvert :) Hun hadde fødselsangst på bakgrunn av en dårlig fødselsopplevelse første gang forresten.

Jeg er veldig i tenkeboksen for tror kanskje jeg velger sentralsykehuset denne gangen siden det er nyfødtintensiv der. Det er 10 mil å kjøre dit kontra 4 mil å kjøre til nærsykehuset som ikke nyfødtintensiv (der jeg fødte sist). Tenker kanskje det kan gi nytt mot og at jeg blir mindre redd på et nytt sted, men mulig jeg tar helt feil. Kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg skal si. Legen sa vi skulle snakke mer om det når det nærmer seg. Begynte å gråte inne hos henne på første kontroll og hun sa at jeg burde velge sentralsykehuset for å føle meg tryggere, så får man heller ha 10 mil kjørevei... Opplevde at babyen min mistet hjertelyd sist under fødsel, og endte i vakum og mye styr. Var igangsatt så føler jeg skylder mye på det, samt han hadde navlestrengen to ganger rundt halsen og var helt blå og måtte ha pustehjelp da han kom ut.
 
Jeg er veldig i tenkeboksen for tror kanskje jeg velger sentralsykehuset denne gangen siden det er nyfødtintensiv der. Det er 10 mil å kjøre dit kontra 4 mil å kjøre til nærsykehuset som ikke nyfødtintensiv (der jeg fødte sist). Tenker kanskje det kan gi nytt mot og at jeg blir mindre redd på et nytt sted, men mulig jeg tar helt feil. Kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg skal si. Legen sa vi skulle snakke mer om det når det nærmer seg. Begynte å gråte inne hos henne på første kontroll og hun sa at jeg burde velge sentralsykehuset for å føle meg tryggere, så får man heller ha 10 mil kjørevei... Opplevde at babyen min mistet hjertelyd sist under fødsel, og endte i vakum og mye styr. Var igangsatt så føler jeg skylder mye på det, samt han hadde navlestrengen to ganger rundt halsen og var helt blå og måtte ha pustehjelp da han kom ut.

Høres ikke noe gøy ut! :-( Jeg har hatt helt ukompliserte (bare litt raske) fødsler tidligere, men har likevel tenkt å begynne tidlig å snakke med jordmor om fødselsforberedelser fordi jeg er nervøs! Jordmor/fødselslege kan sikkert hjelpe deg å føle at du kommer mer forberedt og sørge for at du får hjelp nok til å føle deg trygg. Folk har vel sjeldent så uflaks to gang på rad? :-)
 
Høres ikke noe gøy ut! :-( Jeg har hatt helt ukompliserte (bare litt raske) fødsler tidligere, men har likevel tenkt å begynne tidlig å snakke med jordmor om fødselsforberedelser fordi jeg er nervøs! Jordmor/fødselslege kan sikkert hjelpe deg å føle at du kommer mer forberedt og sørge for at du får hjelp nok til å føle deg trygg. Folk har vel sjeldent så uflaks to gang på rad? :)
Nei, jeg håper virkelig at jeg får uflaks igjen, men pga min situasjon med variabelt blodsukker og sikkert diagnose med kostholdsregulert svangerskapsdiabetes igjen blir det nok en igangsetting denne gangen også, men forskjellen nå er at jeg er klar for at igangsetting i 50% av tilfellene ender i vakum/tang eller keisersnitt. Litt godt å være forberedt!! Og håper snart vi får en ny kommunejordmor, for tror jeg kunne ha nytte av å prate med en jordmor.
 
Jeg er veldig i tenkeboksen for tror kanskje jeg velger sentralsykehuset denne gangen siden det er nyfødtintensiv der. Det er 10 mil å kjøre dit kontra 4 mil å kjøre til nærsykehuset som ikke nyfødtintensiv (der jeg fødte sist). Tenker kanskje det kan gi nytt mot og at jeg blir mindre redd på et nytt sted, men mulig jeg tar helt feil. Kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg skal si. Legen sa vi skulle snakke mer om det når det nærmer seg. Begynte å gråte inne hos henne på første kontroll og hun sa at jeg burde velge sentralsykehuset for å føle meg tryggere, så får man heller ha 10 mil kjørevei... Opplevde at babyen min mistet hjertelyd sist under fødsel, og endte i vakum og mye styr. Var igangsatt så føler jeg skylder mye på det, samt han hadde navlestrengen to ganger rundt halsen og var helt blå og måtte ha pustehjelp da han kom ut.

Huff, kjenner meg veldig igjen, selv om det nok var mer dramatisk for deg! Jeg har valgt å bytte sykehus denne gangen, selv om det er litt lenger. Ikke så langt som hos deg da. Begynte også å gråte da vi snakket om forrige fødsel på første svangerskapskontroll og jordmor sa at jeg må få snakket med noen og få orden på følelsene mine i god tid før fødselen. Håper det går bedre denne gangen!!
 
Hadde fødebrev med første, og kommer til å ha det denne gangen også :)

For gud å til hjelp det var, når man ikke hadde så lyst til å snakke under selve prosessen :hilarious:

Jordmor takket meg for at jeg hadde fødebrev, for det hjalp oss alle igrunn :)
 
Kommer ikke til å skrive fødebrev. Men jordmor i kommunen er veldig flink til å notere i korte trekk på journalen om hva jeg er engstelig for.. det gjorde susen forrige gang:) hadde en litt traumatisk opplevelse første gang, men takket være hennes notater gikk andre gangen som en lek i forhold!
 
Back
Topp