Forberedende bøker til storesøsken

Banana84

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Stesønnen min skal for første gang få kjenne på følelsen av å ha søsken. Aldersforskjellen er ganske stor da han fylte 9 år nå og søstra ikke kommer til før april.

Og det er jo klart at med nesten et helt 10-år der det kun har vært han blir omveltningen enorm, og selv om hvor mye han gleder seg tror jeg ikke vi får forberedt han så mye som vi ønsker på hvordan det faktisk kommer til å bli... Men så hørte jeg noen rykter om at det finnes gode bøker som forbereder barn på å få søsken, er det noen fler som har hørt om disse?

Det må jo da selvsagt være bøker som er gode å lese for en 9 åring, og som ikke er beregnet på 4 åringer. Jeg har hørt litt rundt på bokhandlere men de fleste ser bare rart på meg...

:) :)

Har bare sett for yngre søsken. Har du Googla det? Bør finnes noe. Men det går nokk fint om du/pappaen bare snakker og forteller va som skjer og :) så han har litt klart for seg hva han kan forvente :)

Kanskje bøkene blir laget til de små nettop fordi det er vanskligere å forklare de og at de ikke forstår hva det faktisk innebærer at mamma har en baby i magen? her forstår hvertfall ikke storebror mye av det som skjer, han er 5 år, men vi prøver å inkludere han så mye som mulig.

Er det ikke rikelig at dere forteller så mye av det som skjer, og det som kommer til å skje i forhold til fødsel og tiden etterpå? Og lar han få være med på det dere gjør, og kanskje få "bestemme" litt og i hvertfall få komme med sin mening om ting?

Og når det kommer til omveltningen, en så stor gutt er jo relativt selvstendig, mens de mindre barna er jo fortsatt mye av hengig av hjelp. Så så lenge dere setter av rikelig tid til han så kanskje omveltningen ikke blir så stor likevell? Her er hvertfall tanken at ikke storebror skal bli nedprioritert når lillesøster kommer. så lenge hun får det hun trenger, gitt at hun ikke ender med kolikk ol, så er jo hun mest sannsynlig fornøyd. Så kan storebror få oppmerksomheten ellers. Og at vi voksne deler oss litt, den ene gir han sin fulle oppmerksomhet når vi er to som har fri osv. Kommer også til å la han få være med/hjelpe til så mye som mulig, så han føler han er stor og flink gutt :)

Ungane mine på 8 og 10 synes "småbarnsstoresøskenbøkene" er heilt greie og koselige. Har ikkje funne for eldre barn. Men dei får og sjå i mine svangerskapsbøker ("Et barn blir til" er kjempefin, med flotte bilder av utviklinga), og eg forteller dei korleis babyen er heile vegen. Kor lang, kor tung, når den begynner å høre (begge snakkar/syng for magen), opne augene, osv. Og så snakkar vi om kor heldig eg er som har så store ungar frå før at dei forstår at ein baby treng oppmerksomhet på ein heilt annan måte enn dei store, som jo klarar veldig mykje sjølv.

Eldste er veldig klar på at han ikkje orkar skriking, så han får antagelig flytte PCen inn på rommet sitt på sikt, så han kan lukke døra ved behov. Lille er berre opptatt av å kunne vere med på alt mulig og hjelpe med babyen, ho har ein plan om å la meg amme og så ta babyen med i stova og sjå på Netflix så eg kan sove litt til, haha. Ho er veldig søt!

Back
Topp