Forberedelser til fødsel

Spiri

Flørter med forumet
Noen som har begynt å forberede seg? Noen spesielle artikler, videoer eller teknikker du vil anbefale? Jeg vil gjerne være mentalt forberedt, og ha "øvd" litt på forhånd, innbiller meg at ting blir lettere da. Setter pris på alle tips, linker osv :)

Jeg så på Jordmødrene på NRK.no etter anbefaling fra forumet :-) og Sigrid blir mamma på tv2. Nå har jeg bedt om fødselsforberedende samtale med jordmor i uke 36 siden de ikke tilbyr kurs her jeg bor.. Også skal jeg ringe føden og be om omvisning neste gang jeg skal på vekstestimering.. Var også noen her som anbefalte 'Føda Utan redsla ' så skal selv se etter den neste gang jeg er i en bokhandel.. Men n jeg har fått mye gode tips fra venninner og kolleger, spesielt dette med pusting og avslapningsteknikker... Ikke spenne seg og jobbe mot rier, men puste og jobbe med dem o.l... Så får håpe det funker i realiteten også ;-)

Med vår første leste vi bare apper, bøker og hefter fra helsestasjonen også var vi på fødselsforbredene kurs. Angrer på at jeg ikke satte meg inn i haste KS. Endte jo ikke slik jeg hadde trodd, så var veldig skuffet etter fødsel. Fint om far er med så han også kan ta beslutninger eller snakke på dine vegne når du har så mye smerter at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg.

Ser en del på "one born every minute" og prøver og psyke meg opp:p hadde i utgangspunktet ikke tenkt og skrive fødebrev, men kjenner nå at der er et par ting jeg kanskje skulle noteret likevel. Forrige fødsel var ikke så fin, så jeg må bruke litt tid på å tenke over hva jeg/jordmor kan gjøre for at det skal gå litt bedre denne gang!
Hadde formen vært litt bedre hadde jeg prøvd å trene litt yoga, men klarer knapt å gå.. Leser litt på nett og apper og..

Nå som det nærmer seg så tør jeg ikke se eller lese så mye mer. Så mye på One Born Every Minute før, av nysgjerrighet (før jeg ble gravid også) men nå får jeg helt hetta av å se på det. Sist jeg var hos jordmor var jeg fremdeles jordnær (passende ordvalg...) men NÅ er jeg ikke det, hjelpes :p Kunne ønske jeg stilte flere spørsmål sist jeg var der, for det er nå jeg er engstelig :( Skal til fastlegen på kontroll i morgen, men han er jo ingen jordmor....

I den gravid og baby appen er det jo en del filmer som omhandler pusteteknikk, mental trening, avspenning o.l... :)

Selv er jeg litt der at jeg etter to svært ulike fødsler velger å tenke minst mulig på fødselen før den er et faktum og bare ta det som det kommer...

Nå som det nærmer seg så tør jeg ikke se eller lese så mye mer. Så mye på One Born Every Minute før, av nysgjerrighet (før jeg ble gravid også) men nå får jeg helt hetta av å se på det. Sist jeg var hos jordmor var jeg fremdeles jordnær (passende ordvalg...) men NÅ er jeg ikke det, hjelpes :p Kunne ønske jeg stilte flere spørsmål sist jeg var der, for det er nå jeg er engstelig :( Skal til fastlegen på kontroll i morgen, men han er jo ingen jordmor....
Kanskje du kan booke en ekstra time hos jordmor? Bedre det enn å gå å engste seg...

Fødeavdelingen Norge har premiere på TVNorge tirsdag neste uke :) i tillegg skal jeg og mannen på fødselsforberedende kurs neste torsdag :)

Takk for tips! Fødeavdelingen skal jeg absolutt få med meg, samme med filmer i appen nevnt lenger oppe. Er førstegangs, og selv om jeg ikke kan kontrollere hvordan det blir, så synes jeg det er greit å vite LITT om hvordan det kan bli :)

Back
Topp