Forberedelser til fødsel....

Sonalita

Forelsket i forumet
jeg er førstegangsfødende og har ikke helt peiling på hva jeg går til. Gruer meg ikke så veldig, dette skal jeg klare

Det jeg lurer på er om dere (spesielt de som gr gjort dette før) forbereder dere på noe vis? Jeg skal på gravid-yoga-kurs som starter i oktober, tenker jeg kan lære noen puste-og avslapningsteknikker som kan være fint å bruke under fødsel. Er det tips dere har fått fra andre som ikke er noe poeng å bry seg om?

Lurer også på praktiske og rare ting som
-merker man alltid at vannet går? Hvis man er på toalettet feks...
-kommer det mye vann, bør man ligge på noe i sengen i tilfellet vannet går når det nærmer seg termin? ser for meg at jeg er lite gira på å skifte på senga midt oppi alt...
-hva er fødebrev (eller noe i den dur..)? Kjenner mange som har født, men aldri hørt om noe brev..

Det er mye rare spm, men man lurer på så mye forskjellig oppi denne prosessen :)

Du merker somregel når vannet går, men det kan gå veldig sånn litt og litt dersom hodet er festet og ligger osm en propp. Jeg tror den dag i dag at vannet gikk med eldste hjemme, mens jeg var på do (jeg satt gasnke sammenhengende på do med rier og diare fra jeg fikk rier til vi dro på sykehuset) men mesteparten av vannet kom sammen med ungen, og med andre gikk vannet altså på rien før hodet kom ut eller noe sånn. Det merket jeg ikke noe til, for hun er født i vann.

Jeg hadde tisselaken i senga, vanntett madrassbeskyttelse for dobbeltseng, i senga den siste tiden før fødsel, og egentlig permanent etter. Jeg lekker en del melk den første tiden, vi samsover i et par år, vi har syke unger (omgangssyke mm) i vår seng, så de er kjekt å ha...

Fødebrev er noe som noen skriver, rett og slett et skriv til fødeavdelingen om hvilke tanker og planer de har for fødselen, slik har jeg aldri skrevet.

Vi gikk på fødselsforberedende kurs før vi fikk første, og det var jo greit nok, men pusteteknikker handler mest om å puste DYPT inn og sakte ut, ikke noe mer avansert enn det. Ikke hyperventilere, puste rolig og behersket

Først og fremst er yoga helt gull for både fødsel, svangerskap og tiden etterpå:) men jeg tror det viktigste er å konsentrere seg om å puste. Husker jeg telte sakte til 5(?) på hver inn og ut pust, det var det jeg konsentrerte meg om og det hjalp fryktelig for min del.

Når det kommer til vannet, så er det ikke alltid man merker det. Jeg hadde veldig tynn utflod de siste mnd i forrige svangerskap, og trodde derfor vannet gikk opptil flere ganger. Var selvfølgelig å sjekket det like mange ganger, og skjønte til slutt at det ikke var vann som kom. Når da vannet først gikk, så var det ikke noe annerledes enn med den tynne utfloden, og skjønte derfor ikke at det var vannet før jeg la meg på undersøkelsesbenken hos jm, la hendene under hofta og det plutselig rant. Hun hadde jo festet seg, så hode tettet vel en del for vannet slik at det bare kom litt og litt :)

Fødebrev kan være greit å skrive hvis du har spesielle ønsker (smertelindring, badekar eller andre vesentlige ting), tilfelle du ikke klarer/rekker å fortelle det når du er på sykehuset for å føde:p for min del vet gubben hva jeg vil og ikke, så han får det ansvaret, også tar jeg det som det kommer:)

Gikk ikke på noe form for forberedelser før fødselen. Men lært meg pusteteknikken og den hjalp meg veldig gjennom fødselen.

Jeg har opplevd begge måtene fødselen kan starte på.

Men når vannet gikk kjentes det ut som en boble sprakk mellom beina mine og etter det kjennes det ut som man små tisser på seg hele tiden.

Har hørt man anbefaler å ha noe form for Tisselaken i sengen siden hvis vannet går i sengen så må mann bytte madrass på sengen pågrunn av lukten til vannet.

Mine tre fødsler har startet med små rier og kraftig diare. Vannet har aldri gått av seg selv, de har tatt det på sykehuset når jeg har hatt full åpning.

Med nr 2 fikk jeg ikke byttet topp, og tatt av meg bhen før babyen kom. Måtte til slutt hive de klærne, fikk aldri bort lukta av fostervann, selv om jeg vasket de mange ganger på 95 grader. Så fostervann lukter veldig.

Jeg har ikke skrevet noe brev, har bare sett hvordan fødselen er for hver gang. Du vil få god veiledning til pusteteknikk, fødestilling, osv av jordmor under fødsel.

Vanskelig å forberede seg for mye, en vet aldri hvordan fødselen blir uansett. Ei venninne fortalte at hun pugget hele fødselsforløpet før hun skulle føde. Under hennes fødsel ble det ikke slik hun hadde lest og planlagt. Dette førte til at hun ofte hyperventilerte, og stresset veldig hele tiden under fødselen. Så en kan forberede seg for mye, til ingen hensikt. Det beste er å gå/ stå mye under åpningsriene, da kommer babyen fortest ned. Fødestilling velger du der og da uansett:)

Jeg tenker fra min egen erfaring, at ingen får fortalt deg hva man går til, for det kommer det som kommer og man far aldri forberedt seg godt nok :) kroppen er laget til dette, og man håndterer situasjon å er oftest på sykehus når dette skjer så det går så fint :))

Alle fødsler er så forskjellige og det er vanskelig å forberede seg 100% Jeg har født 6 ganger og alle 6 har opplevdes forskjellige. Mine beste tips er å lytte til kroppen, jobb med den og ikke mot. Øv gjerne på pusteteknikker. Og vær åpen for å ta imot smertestillende underveis. Det er greit å forberede seg på at det blir veldig smertefult. For det er det. Men tenk også at det er positive smerter- som ender i noe helt fantastisk!

Tusen takk for svar alle sammen :) jeg regner med at det kommer til å være smerter jeg ikke har opplevd før, og at ingen kan forberede en på det. Regner med at det kommer til å gå bra, er ikke så redd for selve fødselen egentlig, er i trygge hender på Ullevål :)

Har holdt på med yoga før, men tenker det kan være greit å friske opp pusteøvelsene, i tillegg til at det sikkert er bra for rygg og bekken under graviditeten. Er en treningsform som passer meg veldig godt :)

Skal etter tips herfra legge noe over madrassene i tilfellet vannet går i sengen.. Har overmadrassnog en tynn madrassbeskytter, men går ikke lukten bort vil jeg helst slippe å få fostervann på noe av det :)

Har begynt å glede meg til å møte lille snuppelure om noen mnd. Har ikke helt gått opp for meg at vi faktisk har lykkes med å skulle bli foreldre! Rart å plutselig være den gravide etter så mange år med prøving...

Under første fødsel pustet ikke jeg riktig i det hele tatt.
Jeg var tøff i forkant og ikke forberedt på all denne smerten i det hele tatt.

Men nr to følte jeg lystgassen hjalp meg med å få til å puste riktig.

Nå tilbyr ikke st. Olavs lystgassen lenger, men jeg prøver å puste litt nå og da hjemme og lese litt om pusteteknikk..... :-p Jeg tror fødselen vil gå mye lettere om jeg lærer meg å puste bedre, istedet for denne kaukingen :-)

jeg er førstegangsfødende og har ikke helt peiling på hva jeg går til. Gruer meg ikke så veldig, dette skal jeg klare

Det jeg lurer på er om dere (spesielt de som gr gjort dette før) forbereder dere på noe vis? Jeg skal på gravid-yoga-kurs som starter i oktober, tenker jeg kan lære noen puste-og avslapningsteknikker som kan være fint å bruke under fødsel. Er det tips dere har fått fra andre som ikke er noe poeng å bry seg om?

Lurer også på praktiske og rare ting som
-merker man alltid at vannet går? Hvis man er på toalettet feks...
-kommer det mye vann, bør man ligge på noe i sengen i tilfellet vannet går når det nærmer seg termin? ser for meg at jeg er lite gira på å skifte på senga midt oppi alt...
-hva er fødebrev (eller noe i den dur..)? Kjenner mange som har født, men aldri hørt om noe brev..

Det er mye rare spm, men man lurer på så mye forskjellig oppi denne prosessen :)

Sniker litt fra februar ;)

Selv synes jeg at det er vanskelig å forberede seg til fødsel, da hver fødsel er helt ulik. Det eneste man har med seg som fleregangsfødende, er erfaringen, og at man vet litt mer hva man går til.
Pusteteknikk og avslapning er gull i mine øyner. Jeg opplevde min første fødsel som svært smertefull nettopp fordi jeg slappet ikke av, og anspente kroppen min hele tiden. Jobbet i mot kreftene, og ikke med..
Men med nummer to, som gikk mye fortere klarte jeg å slappe mer av, selv om smertene var til tider utholdelige, men avslapping og pust fikk meg igjennom det.

- Hos meg har ikke vannet gått av seg selv, de har tatt det på fødestuen.
- Jeg skrev fødebrev andre gang som jeg gav til jordmor når jeg kom på føden, fordi da visste jeg mer hva jeg ville og ikke ville under fødselen. Det som var viktig for meg var at de ikke skulle snakke over hodet på meg, men gi meg beskjed om alt som ble gjort. Dette sviktet litt første gang, og jeg ble mer usikker enn jeg hadde behøvd å bli.

Lykke til, det kommer nok til å gå kjempebra :) Det viktigste tipset jeg kan gi er å stole på deg selv og kroppen din :)

Back
Topp