Forberedelser til fødsel?!

Zara85

Elsker forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Hva gjør dere for å bli klare til fødsel? Første gangen syns jeg nesten det var enklere, fordi jeg visste ikke hva jeg gikk til. Så da ble det vanskelig å forberede seg på noe som helst. Fokuserte på praktiske ting som fødebag og klargjøring til babyen kom, men siden jeg ikke visste hva en fødsel var ble det vanskelig å klargjøre seg mentalt syns jeg..

Denne gangen vet jeg hvordan det er å føde, og syns igrunn det er mye vanskeligere å bli klar for det, fordi jeg har alldeles ikke lyst. Var hos jordmor idag, snakket litt om forrige gang, og da hun fikk se partogrammet mitt brukte hun for første gang ordet styrtfødsel om min forrige fødsel. Så da har ihvertfall min antakelse om at den gikk unormalt kjapt blitt bekreftet.

Noen som har noen lure tips til hvordan dere gjør dere klare, fysisk eller psykisk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er i utgangspunktet veldig interessert i avspenningsteknikker, meditasjon, yoga, indre ro osv. Så jeg håper jeg kan bruke kunnskapen min herfra i fødselen, og også i tiden før :)

Jeg håper på at fødselen min går i gang av seg selv rundt termindato og at det går uten smertestillende.

Sist fødsel var indusert, og jeg fikk epidural ganske fort pga sv.firgiftning (dermed høyt blodtrykk). Det ble i det hele tatt en veldig lang og teknisk fødsel som tilslutt endte med hastekeisersnitt etter mislykket tang og vakum :-/ Kjenner på meg at jeg ikke kan ha en slik opplevelse igjen.

Vil gjerne føde naturlig, men da må det nesten være akkurat det - helt naturlig. Sånn sett sliter jeg litt med disse forbredelsestankene :p

Sist (som førstegangs) tenkte jeg ikke så mye på forberedelser i den forstand, men jeg klarte ikke å se for meg at barnet kom ut vaginalt, noe det heller ikke gjorde. Så i mitt tilfelle ble min frykt bekreftet, og det er synd!

Nei, shit ass...får ta det som det kommer! :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt panikk for at jeg må dra alene iom at pappan og jr er i oslo på norwaycup rett før termin!!!! Ja vet det går fly, men sist gikk det under 3 tima før æ kjendt noe til prinsessa var ute.....( ble satt igang) med jr for 13 år siden holdt jeg på fra natt til mandag til onsdag morgen.....
Og å ha med mamma er uaktuelt! Mannen elr ingen! ;)

Mitt råd er å lytt til jm underveis:) hun kan spare deg for mange sting;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg aner ikke hva jeg går til.. Jeg prøver å holde meg i form, ved å gå turer og trene styrke.. Tror det kanskje kan hjelpe meg på en eller annen måte.. Også prøver jeg å tenke på at jeg skal overlate kroppen min til jordmødrene, de får fortelle meg hva jeg skal gjøre.. Jeg tror heller ikke jeg kan planlegge noe som helst, av fødestillinger osv.. Tar det som det kommer..
 
Jeg også hadde styrtfødsel sist og gruer meg veldig... Planlegger mye og tenker at vi må gjøre sånn og sånn. F.eks ha fødebag klar i bil, avtale med en nabo (eller fler) at jeg ringer når det er i gang, så vi kan kjøre straks også vil nabo passe storesøster til bestemor kommer, ringe føden i bilen på vei til sykehus o.l. Er livredd for å måtte føde i bilen!
 
Jeg også hadde styrtfødsel sist og gruer meg veldig... Planlegger mye og tenker at vi må gjøre sånn og sånn. F.eks ha fødebag klar i bil, avtale med en nabo (eller fler) at jeg ringer når det er i gang, så vi kan kjøre straks også vil nabo passe storesøster til bestemor kommer, ringe føden i bilen på vei til sykehus o.l. Er livredd for å måtte føde i bilen!

Å huff.. Jeg har to timer med bil til sykehus, så jeg håper for all del det ikke skjer noe i bilen..! Det måtte vært traumatisk.. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klarer ikke forberede meg :( Hele sv.skapet har jeg nesten bare gått å venta på at det kanskje ikke går bra og fødsel har dermed blitt lagt litt langt bak i tankerekka. Men nå begynner det å gå opp for meg at jeg må føde å jeg kveles av angst :(

Jeg gruer meg til å ligge der, avkledd nedentil og ha mange som skal sjekke opp i det mest private. Smertene skal jeg alltids takle, men å miste kontrollen over hva noen gjør med meg i en såpass avkledd situasjon ønsker jeg ikke :(
Det er nesten så jeg vurderer å ikke ringe føden når det er i gang og heller satse på en fødsel hjemme alene, å heller dra på sykehus for helsesjekk av barnet når allt er over.

Høres sikkert rart ut, men er mye mer konfortabel med tanken på å føde i bilen med kun sambo til stede enn på sykehus med mange ukjente som skal sjekke åpning og ta på meg... :( Men så er det sånn at jeg har en tilstand som gjør at jeg har større risiko for å blø ihjel enn friske kvinner og hjemmefødsel er desverre ikke et alternativ.
 
Klarer ikke forberede meg :( Hele sv.skapet har jeg nesten bare gått å venta på at det kanskje ikke går bra og fødsel har dermed blitt lagt litt langt bak i tankerekka. Men nå begynner det å gå opp for meg at jeg må føde å jeg kveles av angst :(

Jeg gruer meg til å ligge der, avkledd nedentil og ha mange som skal sjekke opp i det mest private. Smertene skal jeg alltids takle, men å miste kontrollen over hva noen gjør med meg i en såpass avkledd situasjon ønsker jeg ikke :(
Det er nesten så jeg vurderer å ikke ringe føden når det er i gang og heller satse på en fødsel hjemme alene, å heller dra på sykehus for helsesjekk av barnet når allt er over.

Høres sikkert rart ut, men er mye mer konfortabel med tanken på å føde i bilen med kun sambo til stede enn på sykehus med mange ukjente som skal sjekke åpning og ta på meg... :( Men så er det sånn at jeg har en tilstand som gjør at jeg har større risiko for å blø ihjel enn friske kvinner og hjemmefødsel er desverre ikke et alternativ.

Huff det hørtes ikke noe bra ut.. Skjønner at du har litt å slite med.. :( hvis det hadde vært en vanlig situasjon ville jeg sagt til deg at når du først har vondt, så bryr du deg ikke i det hele tatt om at d er noen nedi området ditt.. Jeg gruet meg fælt til det, men brydde meg ingenting.. Men jeg skjønner at det ikke er en vanlig situasjon.. :( jeg ville ha snakket med de om det, og forklart hvordan du føler så er de sikkert veldig behjelpelige for å gjøre det mer komfortabelt for deg. Kanskje du kan få så få mennesker som mulig å forholde deg til, og så få undersøkelser som absolutt nødvendig? Ville fåttsnakket med de på fødeavdelingen du skal så fort som mulig så du slipper å tenke på d.. <3


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klarer ikke forberede meg :( Hele sv.skapet har jeg nesten bare gått å venta på at det kanskje ikke går bra og fødsel har dermed blitt lagt litt langt bak i tankerekka. Men nå begynner det å gå opp for meg at jeg må føde å jeg kveles av angst :(

Jeg gruer meg til å ligge der, avkledd nedentil og ha mange som skal sjekke opp i det mest private. Smertene skal jeg alltids takle, men å miste kontrollen over hva noen gjør med meg i en såpass avkledd situasjon ønsker jeg ikke :(
Det er nesten så jeg vurderer å ikke ringe føden når det er i gang og heller satse på en fødsel hjemme alene, å heller dra på sykehus for helsesjekk av barnet når allt er over.

Høres sikkert rart ut, men er mye mer konfortabel med tanken på å føde i bilen med kun sambo til stede enn på sykehus med mange ukjente som skal sjekke åpning og ta på meg... :( Men så er det sånn at jeg har en tilstand som gjør at jeg har større risiko for å blø ihjel enn friske kvinner og hjemmefødsel er desverre ikke et alternativ.

Hva med å kontakte en privat jordmor som tar imot barnet? Har du vurdert det? Da blir det i hvertfall bare en person, som du blir litt kjent med på forhånd?
 
Har vurdert. Tror ikke tilbudet finnes på Sunnmøre. .. finner lite om det i alle fall.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Har vurdert. Tror ikke tilbudet finnes på Sunnmøre. .. finner lite om det i alle fall.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Er du henvist til fødselsforbredene samtale? Der bør du ta opp at det er vanskelig for deg å forholde deg til mange mennesker, bli undersøkt osv. Jeg tror de aller, aller fleste vil vise kunnskap og forståelse i møte med deg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klarer ikke forberede meg :( Hele sv.skapet har jeg nesten bare gått å venta på at det kanskje ikke går bra og fødsel har dermed blitt lagt litt langt bak i tankerekka. Men nå begynner det å gå opp for meg at jeg må føde å jeg kveles av angst :(

Jeg gruer meg til å ligge der, avkledd nedentil og ha mange som skal sjekke opp i det mest private. Smertene skal jeg alltids takle, men å miste kontrollen over hva noen gjør med meg i en såpass avkledd situasjon ønsker jeg ikke :(
Det er nesten så jeg vurderer å ikke ringe føden når det er i gang og heller satse på en fødsel hjemme alene, å heller dra på sykehus for helsesjekk av barnet når allt er over.

Høres sikkert rart ut, men er mye mer konfortabel med tanken på å føde i bilen med kun sambo til stede enn på sykehus med mange ukjente som skal sjekke åpning og ta på meg... :( Men så er det sånn at jeg har en tilstand som gjør at jeg har større risiko for å blø ihjel enn friske kvinner og hjemmefødsel er desverre ikke et alternativ.
Huff... ser du har fått mange fine tips her.. men det er mulig å si at man ikke ønsker fler undersøkelser enn nødvendig, heller ikke mer personal der enn akkurat det som behøves. Det er ikke nødvendig å være naken mer enn under undersøkelsen og når barnet skal ut.. ha på en løs joggebukse og ta den av å på.. man trenger ikke 4 jordmødre for en undersøkelse, hvis du får ei å forholde deg til trenger man ikke være fler enn deg, jordmor og mannen din.. håper du finner noen å snakke med dette om som tar deg på alvor. Min kusine er "sånn" som deg. Liker ikke å bli tatt på av andre eller å bli undersøkt. Hu har nettopp født et barn selv og det gikk bedre enn hu trodde.. :)


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Har hatt meg en langt og god påskeferie og ville bare takke for fine tips :) Har JM time om en uke og har begynt å kladde ned på et ark med alle bekymringene mine slik at jeg ikke skal glemme å nevne noe når jeg er der. Fødselsangsten er veldig opp og ned ettersom dagsformen er litt opp og ned, noen dager er den alltoppslukende og andre dager tar jeg meg i å glede meg til å hilse på lille nurket i magen. Men skal prøve å få til samtaler på sykehuset, vil på en måte klare å føde selv, da jeg vet jeg er fysisk i stand til det, men må få ting tilrettelagt sånn at angsten ikke tar helt overhånd. Ønsker bare en god opplevelse.
 
Back
Topp