Forberedelser til barseltida?

habibti

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Oktoberbarna 2021♡
Gjør du noe for å forberede deg selv, mannen eller familien til barseltida? :)

Ønsker du ei rolig barseltid med mest mulig fokus på å bli kjent med den lille eller ser du for deg mye besøk av venner og familie? :)

Jeg skal ha besøk av familien i jula, fordi vi bor på hver side av landet. Og fordi vi rett og slett lå ha noen her så ikke storebror plutselig må feire julaften alene, har termin 27 desember. Så barseltid ser ikke akkurat så avslappende ut for vår del... Jeg blir ikke roligere av å ha familien rundt meg.

Jeg skal ha besøk av familien i jula, fordi vi bor på hver side av landet. Og fordi vi rett og slett lå ha noen her så ikke storebror plutselig må feire julaften alene, har termin 27 desember. Så barseltid ser ikke akkurat så avslappende ut for vår del... Jeg blir ikke roligere av å ha familien rundt meg.

Skjønner deg!
Jeg kjenner barseltiden stresser meg med termin rundt nyttår :p familier fra øst og vest :p

Planlegger besøk av familien i jula og besøk av venner med barn på nyttårsaften. Liker godt å være sosial så lenge det er over kortere perioder. Det kan jo forandre seg når jeg får den lille, men da sier jeg ifra til de som tenker å komme på besøk :)

Ikke veldig store forberedelser her, men litt blir det jo. Skal ta en skikkelig storhandel av litt forskjellig tørrvarer ihvertfall så matlaging går litt enklere. Regner med det blir tilbrakt mye tid hjemme i stua så prøver å gjøre den litt koselig.
Blir nok en del besøk, men satser på at de som kommer har med noe å bite i [emoji12]

Jeg forbereder meg på at hverdagen starter så fort vi er hjemme igjen siden vi har to skolebarn i hus, aktiviteter de skal på, lekser o.l :) De som ønsker å komme på besøk er velkommen til det. Ser frem til å nyte dagene med lille og ute å trille masse ;) Så blir ettermiddagen brukt på de to elste. Orker ikke å bake for å ha lager i fryseren. Tar det som det kommer :)

Jeg forbereder minst mulig.
Og tror nok vi kommer til å ha juleaften, bare vi tre hjemme hos oss. Gjøre minst mulig.
Første juledag er tradisjon hjemme hos meg, og andre juledag er tradisjon hos han. Skal gjøre vårt beste for å få med det.
Men veldig usikker ettersom det blir med en liten en på knapt 1 uke :eek:

Ellers ser jeg for meg at jeg har mest lyst på ro og fred. Med noen små besøk innimellom. :)

Jeg ser for meg at vi vil ha litt ro og tid til å lære oss å være mamma og pappa den aller første tida, før vi begynner med så mye besøk. Mannen må derfor ta en liten samtale med familien sin så de er forberedt på at noen dager kan det skje at vi sier nei til besøk, bare for å få litt ro (tror de hadde flytta inn her den første måneden om de hadde hatt mulighet, selv om de bor 10 minutt unna). Korte besøk noen dager håper jeg at vi føler går greit. Min familie bor 10-12 timer unna, så de avventer å komme ned til vi har fått tatt oss igjen litt :)

Ellers håper jeg å ha litt småting i fryseren og litt tørrmat i skapene - resten tar vi som det kommer. :)

Mannen tar ut ferie intillegg til de to ukene etter fødsel, så når hun blir født er han hjemme med oss til nyåret:) termin er 9 dager før julaften, så blir vel en blanding av rolige dager hjemme og store familieselskap borte de første ukene. Julaften skal vi feire hjemme til mine foreldre, med min familie og svigermor (blir alt fra 8 til 11 stkk). 1. Juledag blir vel med hans familie( ca 12-15 stk), og 2. Juledag igjen med min familie (8 stk) vi har jo storebror å ta hensyn til også, så alle tradisjoner vil bli vedlikeholdt. Selv om vi blir mange i de forskjellige selskapene så har vi begge små familier så vi står nærme alle. Og så slipper vi at alle disse skal komme på besøk hjem til oss den første tiden;)

Ser for meg litt `både og` ,som det har vært med di to andre :happy: Litt besøk og litt avslapping hjemme med familien :)

Vi har ikke gjort oss opp så mange tanker rundt hvordan vi vil gjøre det ennå. Vi aner jo ikke hvordan ting blir, så vi må rett og slett prøve å ta det som det kommer. Besteforeldre og søsteren min (jeg har bare et søsken og mannen ingen) kommer til å få komme på besøk så fort vi (jeg) orker, kanskje allerede på sykehuset. Jeg regner også med at jeg kommer til å invitere bestevenninnen min ganske kjapt. Resten får vi se an hvordan ting går. Vi skal til mamma på julaften sammen med søsteren min og samboer og min mormor & morfar, det er den eneste planen vi har. Termin er 2. desember så det bør gå greit. Hun har stort hos så vi kan sove der og det er mulig å trekke seg tilbake i løpet av kvelden.

Jeg ser for meg at vi vil ha litt ro og tid til å lære oss å være mamma og pappa den aller første tida, før vi begynner med så mye besøk. Mannen må derfor ta en liten samtale med familien sin så de er forberedt på at noen dager kan det skje at vi sier nei til besøk, bare for å få litt ro (tror de hadde flytta inn her den første måneden om de hadde hatt mulighet, selv om de bor 10 minutt unna). Korte besøk noen dager håper jeg at vi føler går greit. Min familie bor 10-12 timer unna, så de avventer å komme ned til vi har fått tatt oss igjen litt :)

Ellers håper jeg å ha litt småting i fryseren og litt tørrmat i skapene - resten tar vi som det kommer. :)
Er ikke alltid så lett med denne familien. Gitt beskjed at vi kommer til å si nei vi også. Greit å ha gjort det på forhånd [emoji5]️

Er ikke alltid så lett med denne familien. Gitt beskjed at vi kommer til å si nei vi også. Greit å ha gjort det på forhånd [emoji5]️
Hehe, ja. Jeg forstår gleden og iveren, er første barnebarnet på den sida. Og de får jo komme innom, men vi må kunne si nei om vi vil være alene eller er sliten uten at det blir dårlig stemning også :)

Planen er at jeg (selvsagt) tar meg av alt av amming, men at skifting, byssing og lignende kan håndteres av mannfolkene på natten. Så jeg får sove litt innimellom ammingene, og faktisk har overskudd til å være hjemme alene mye av dagen.

Vi har så vidt begynt å snakke om at vi må lage oss en timeplan. Slik at begge mannfolka får sove deler av tiden. For eksempel at den ene har "vakt" mellom kl 23 og kl 3, og den andre fra kl 3 til kl. 7. Eller noe. Det er ikke helt spikret enda.

Hadde planer om å dra mye ut på kafe og trilleturer. Det faller helt bort nå. Blir å være mye hjemme og ta det med ro. Vi får besøk til jul da.men da er jo mini over 2 mnd alt

Etter erfaring fra forrige barseltid (med alt for mye besøk) har jeg store planer om å ha rolige dager der vi 4 kan bli kjent sammen uten andre tilstede. Korte besøk, ikke hver dag. Jeg har termin 7. Desember så i jula er babyen født men fremdeles veldig liten. Skal feire julaften med familien min og 1. Dag med familien hans, men planene stopper der :)

Sannsynligvis får vi endel besøk I barseltiden, men sist tok alle med seg noe å bite I så det orker jeg ikke stresse med ☺ lille julaften er planen å opp til svigers og spise grøt, julaften skal vi Være med pappa sammen med søsknene mine. Litt usikker hvor vi skal være da;)

Med termin 25.desember er julen svært usikker for vår del. Tanten min og to kusiner har sagt de vil komme på besøk på julaften (de bor ikke så langt unna), og blir hjemme hvis vi plutselig er på sykehuset. Mamma og pappa har snakket om at de også kanskje vil komme i julen (jeg tviler på at det skjer), men de klarer seg selv hvis ting plutselig skulle skje [emoji6]

Julen har aldri vært så viktig for meg, litt blandede følelser for sånne store helligdager. Men ønsker jo å bringe tradisjonene videre til mine barn.
Vi blir hjemme i julen og moren min kommer og blir noen dager. Mulig min svigerinne kommer på julaften også.
Så en rolig feiring med familien og god mat.

Back
Topp