Forberedelse til fødsel

Alketa

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
August 2018
Flere som har begynt å forberede seg litt til fødsel? Jeg er førstegangs og føler jeg trenger å finne ut mer - og kanskje lære meg noen hjelpende teknikker ;-) Føler også det er greit å være forberedt når jeg møter jordmor for å diskutere fødsel etterhvert (har tenkt å prøve den naturlige varianten uten epidural og lystgass).

Er det noen bøker eller filmer dere har lest eller tenkt å lese som forberedelse?

Vedlegg

• DSC_0867 [77773].JPG
    DSC_0867 [77773].JPG
    917,2 KB · Visninger: 53
Jeg leste mamma for første gang i første sv.skap - veldig fin bok :)
Ellers kan jeg ikke huske at jeg forberedte så mye.
Jeg hadde planer om null "dop" første gangen - endte opp med antibiotika, drypp, epidural, kateter og gutten ble tatt med sugekopp - så det kan aldri planlegges :)
Med nr to gikk jeg på gravidyoga, og jeg føler selv at jeg fikk veldig utbytte av pusteteknikk under fødsel :)

Ellers gikk vi på fødselsforberedende kurs med nr en i regi av helsestasjonen - fint når man er førstegangs :)

Nei, vet det ikke kan planlegges - men tenker det kanskje er større sjanse for at det går om jeg forberedt og vet litt om hva jeg kan forvente.... Tenker på å starte på gravidyoga i slutten av juli :-)
Får sette mamma for første gang på leselisten (veldig greit når det er så enkelt å låne på biblioteket ;-) )

Anbefaler å lese Ina May Gaskin sine bøker, de er veldig bra spesielt hvis du ønsker en naturlig fødsel :)

Planlegger aldri noe jeg ikke kan kontrollere. Men hadde som mål på nr 2 og ha naturlig fødsel uten epidural om så var mulig. Det gikk som jeg håpet ! Samme nå med nr 3 men man vet jo aldri hvordan ting blir.
Kontroll på pusting synes jeg er det viktigste !

Jeg har vært på flere samtaler med jordmor allerede og vi har snakket mye fødsel. I august skal jeg på samtale med jordmor på sykehuset i tillegg ettersom jeg gruer meg så mye. Vi kommer sikkert lage en form av en plan sammen, men jeg tror ikke det blir så detaljert om når jeg vil gjøre hva og lignende, for som mange sier er det vanskelig å planlegge noe man ikke vet hvordan det går.
Jeg vil i hvert fall ha svart på hvitt hva grensen går for å få avbryte å ta snitt i stedet :P
Så har jeg og hørt at man kan få satt epidural med en gang nå, bare at man ikke skrur den på før man trenger den. Det tror jeg gjør at en som meg kan roe seg litt ned med angsten for smerte :)
Det er sikkert lurt med en sånn forberedende fødselskurs, men jeg vet ikke om de har det her i området.

Anbefaler fødselsforberedende kurs :)

Anbefaler også å ikke ha for mange planer og oppfatninger av hva en ønsker og ikke. Går ikke alltid som planlagt.

Min erfaring med fødsel er at det nytter ikke planlegge, for hos meg ble det stikk motsatt av hva jeg så for meg :-) Man må bare overlate alt til kroppen som veileder deg gjennom, helt utruli mange krefter som er i sving, kroppen vår er fantastisk :-) Mitt tips er å ikke henge seg opp i ting man skal ha (det ødela mye for meg) hvor jeg var fast bestemt på epidural fra første ri, fokuset mitt ble kun på den og det ødela mye av det gode som skjedde rundt meg, hvor jordmødrene og barnepleierne var fantastiske flinke å ta meg med inn og med i fødselen. Denne gangen skal jeg være åpen for alt, ja å høre på jordmor hele veien :-) :-) hihi.

For min del fungerte det fint og ikke planlegge fødsel så mye i form av hvordan ting skal være og hvilken smertelindring jeg skulle ha, jeg tok det heller som det kom og det er jeg glad for! Ingenting kunne forberedt meg på de smertene og den urkraften jeg opplevde i de timene. Går inn med samme innstilling denne gang, minst mulig planlegging.

Sist fant jeg fort ut at fødselen ikke kom til å bli som jeg hadde forestilt meg, alle tekniker i verden hjalp ikke uansett hva jeg gjorde og heldigvis fins det kjempe god smertelindring som jeg egentlig absolutt ikke skulle ha men evig takknemlig for at jeg tok :D

Kan være lurt å lære seg pusteteknikker osv men å planlegge en fødsel er nærmest umulig ;)

Jeg tror innstillinga har mye å si!
Jeg er førstegangs, og har jobbet mye med å få en god innstilling til fødslen.
"Ja det blir noe av det jævligste jeg har oppleved men jeg må igjennom det, så ikke vits å grue seg, dette er jeg skapt til å gjøre, bare bite tennene sammen og jobben som en helt så vill dette gå veldig fint og fort! Jeg vill sitte igjen med en opplevelse for livet samt vår dyrebare lille prinsesse i armene"
Det er nå mine tanker rundt følsen og innstilling. Jeg gikk fra og grue meg til faktisk små glede meg til hele opplevelsen :)

Vi skal på fødselsforberedende kurs etter sommeren, men det ser jeg på som mest for å forberede mannen på hvordan det kan bli:p
Jeg elsker jo serier som jordmødrene og One born every minute, så jeg føler jeg vet sånn ca hva jeg går til. Mer enn det vil jeg ikke planlegge. Kjører heller taktikken "forbered deg på det verste, så går man bare blitt positivt overrasket" :p

Eneste forberedelser må vel være alle programmene jeg har sett på tv :p elsker Fødeavdelingen som gikk på FEM! Er førstegangs, så vet ikke nøyaktig hva jeg går til, men kjenner jeg gleder meg :D det eneste jeg forbereder meg på er at alt kan skje. Jeg kan få en kjempelett fødsel der jeg ikke trenger noe form for smertelindring, jeg kan ende med keisersnitt, jeg kan ende opp med å bruke alle smertelindrende som finnes eller noe helt annet kan skje :p syns det er veldig greit å tenke at uansett hva som skjer så blir resultatet bra :)

etter 2 ulike fødsler så tenker jeg ikke noe på å være forberedt tror ikke det har så mye hensikt. Det vil ikke være slikt en forventer uansett. Min andre fødsel var planlagt i gangsetting alikevel var det ikke som jeg forventet. Jeg leste mer og prøvde å forberede meg når jeg ventet første, nå med nr så har jeg mer avslappet forhold til at det skjer når det skjer.

Back
Topp