Forberede storesøster

Solfrua

Elsker forumet
Septembermødre <3
Noen som har flere barn fra før som har gode tips for å forberede den kommende storesøsteren på babyen som kommer i hus snart? Storesøster er litt over 2 år. Vi har noen bøker med småsøsken i som vi leser, og så prøver vi å snakke om hvordan det blir å ha en lillesøster

Her er storebror 22 mnd i går og vi har prøvd å snakke om baby og hatt fremme en babydukke mye, men tror ikke han helt forstår det skal komme baby

Vi prøver så godt vi kan, men akkurat nå syns hun at en lillebror høres kjempebra ut! Nusser magen og vil veldig gjerne at babyen skal komme NÅ, men spørs om hun syns det blir like stas når han aldri drar igjen [emoji14]

Jeg har ganske (7-9 år) store barn, så det er ikke så vanskelig å forberede de. Vi snakker mye om det og de elsker å kjenne sparkene. Ellers tenker jeg at når babyen kommer så skal hverdagen mest mulig gå sin vante gang, slik at de ikke opplever at det er ødeleggende for de at babyen kommer

Anbefaler virkelig boka "Babyen vår" i smarte små serien :) den er veldig fin, og beskriver hva som skjer når mamma er gravid og hvordan babyen vokser, litt om fødsel og litt om tida etterpå. Den har klaffer til å lukke opp og igjen.
Vi har hatt stort utbytte av denne boka til vår på snart 3 år. Ellers prater vi mye om det, og har finni fram dokka mi fra jeg var liten. Kler av og på, gir mat fra flaske, bytter bleie, osv.

Her er vordende storesøster 2 år.. hun vet det er baby i magen men hvor mye hun forstår av hva det innebærer vet jeg ikke. Hun har jo truffet endel babyer og synes det er kjempestas. Leker masse med dukker og er generelt veldig opptatt av babyer.

Tenkte begynne å ta frem litt utstyr nå i begynnelsen av januar så hun får se det og fortelle at babyen skal bruke det når babyen kommer. Seng, lekegrind etc.. Tenker at då får hun noen uker til å venne seg til det og se at det er noe som skjer isteden for at vi tar alt frem når babyen kommer.

Eldstejenta vår ble 2 år bare 4 dager før lillesøsteren kom til verden. Hun viste ikke så mye intresse for magen, men kom innimellom og klappet eller kysset på magen. Vi pratet med henne om at vi skulle få en baby, lekte med dukker og hun hadde sett en del babyer i bhg (et par andre barn på hennes avd. fikk søsken i månedene før vi fikk jenta vår, og en annen lekekompis fikk en liten søster 6 mnd før oss), men hun viste ikke noen voldsom interesse og snakket ikke så mye om det på eget initiativ.

Nå som vi venter nr. 3 er eldstejenta 4,5 år og viser mer interesse og forståelse - naturlig nok, men det er allikevel nr. 2 (som nå er 2,5 år) som viser mest interesse og prater mest om babyen/bittelillesøster - også på eget initiativ. Hun klapper og koser og kysser på magen min ganske ofte, og sier at babyen skal få ligge i sengen hennes, sitte på stolen hennes, låne teppet/kosen hennes osv, vi leker med dukker og leser Lillesøster-bøkene.

Så det har nok også en del med personligheten til barnet å gjøre, men det er nok alltid lurt å prate om det/lese bøker om å bli storesøster/-bror og forberede de litt på det selv om de nok ikke forstår hele omfanget av det. Det viktigste er kanskje å se an barnets reaksjon når dere snakker om det, og ikke prate så mye om det at barnet føler seg mindre viktig enn det kommende søskenet. Og det samme også når babyen er født, at den/de eldste også får mye oppmerksomhet og kos fra mamma'n og pappa'n sin (og andre nær og kjære), slik at h*n føler seg sett og minst like viktig som det nye familiemedlemmet, og at h*n har en viktig rolle som storesøster/-bror :)

Back
Topp