Forberede søsken

BabyandI

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Jeg har en sønn på 5 år som absolutt ikke vil ha søsken, jeg har prøvd å snakke med han om det å fortelle at babyen blir jo stor en gang også. Og kan være en flott lekekamerat men han sier han kunne tenkt seg en storebror eller en storesøster istede. Han syns babyer er slitsomme og de gråter så mye. Han ønsker å ha mamman sin for seg selv også.

Jeg har enda ikke fortalt han om spiren i magen, jeg har bare spurt han om han ønsker seg søsken og hans tanker rundt det å få søsken.

Hva kan man gjøre for å forberede han på å bli storebror etterhvert?
Finnes det noen gode bøker?
Andre forslag som kan hjelpe å gjøre det å bli storebror til noe positivt og flott?

Prøv å inkl under svangerskapet når magen vokser frem og ikke bekymre deg de fleste blir gode venner til søutt

Lest boka "Babyfjott"? Den liker guttungen her i huset. Det er en bok i serirn om kaninen Simon. Dette står bakpå boka:

Denne gangen har Mamma og Pappa Kanin tatt med seg en babyfjott fra sykehuset. Og hva verre er: Det viser seg at de ikke har tenkt å levere den tilbake. Ikke engang Simons trusler om å bæsje overralt, hjelper på avgjørelsen. Og tror dere ikke ulven dukker opp igjen.. Hvem må redde babyfjotten?

Spoiler: Simon blir glad i babyfjotten ;)

Sjekk ut minbestebok.no, der lager du personligr bøker med navnet til barnet ditt. Tenkte å bestille til min datter. "Navn blir storesøster".

Det er litt vanskelig dette med få ny søsken. MAN vil ikke være i sentrum lengre og må dele oppmerksomheten. Ungen din er såpass stor at jeg ville ha inkl det mest mulig som de skriver her oppe. Finnes mange fine bøker om å få søsken, kjøp eller lån på biblioteket, se på hvordan babyer vokser inni magen osv. (Mine gutter er veldig fasinert på å se fra frøet (sædcellene) finner egget og smeltes sammen og deretter utviklingen, de ler av at babyen ligner dinosaur el andre dyr de første ukene he he (masse på youtube)

Har ikke sagt noe til mine enda, de er idag 6 og 4 år. 6 åringen har spurt leeenge om nytt søsken.4 åringen har ikke noe særlig formening, han bryr seg ikke særlig om søskenbarnet sitt på 7mnd heller he he.. Har spurt om han kunne tenkt seg søsken og svaret er nei.

Når 6 åringen skulle bli storebror snakket vi masse om babyen i magen, leste bok om å få søsken.. han var bare 2,5 år når broren ble født. Det var skikkelig love & hate forhold, hund og katt.. var ikke koselig med to leeeenge og jeg trodde seriøst storebroreb hatet lilebror. Andre på barselgruppe fortalte om storesøsken som eeeelsket lillebror/ el søsteren sin og jeg bare.. ja flott det ha ha. MEN mine er veldig tette da, så er nok veldig naturlig at det blir konkurranse om oppmerksomhet. Vi gjorde så største fikk endel alenetid med èn av oss foreldrene og det hjalp veldig. Også inkludere største søsken på å få hjelpe til med babyen, snakke om at den minste ser opp til den største for storebror er den store helten osv. Man kan forberede så mye man vil (vi gjorde det) men man vet ikke før man står der med den lille :)

Tror nok ikke mini her gleder seg til å dele, men det går seg nok til :) blir nesten 3 før babyen kommer, så vi skal nok snakke masse om det før det skjer, så går det nok bra :)

Back
Topp