Forberede søsken på at det kommer en baby

2_solstråler

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Finnes det noen som helst måte å forberede en som blir 2 år på at det kommer en baby?

Hun skjønner jo veldig lite når jeg snakker om at det er baby i magen osv, men ønsker jo helst å forberede henne litt på at det kommer en til om ikke alt for lenge. Er det noen som har tips eller råd til ting vi bør si/gjøre både nå i forkant eller når baby har kommet?

Det skjer mye fra måned til måned i utviklingen. Er hun 2 år nøyaktig eller 2 år og 11 måneder? ;) stooor forskjell. Tror ikke mi hadde forstått noe da hun var to heller. Men hun er over tre år og noen måneder nå så hun forstår veldig mye.

Tenker at om ikke dattera di forstår noe nå, kan det godt hende hun fortstår mye i mai. Bare fortsett å snakke om det. Snakk om at hun var en baby i magen (og vis bilder) også kom hun ut og var en liten baby (bilder) og har vokst og nå er hun to år. Og nå er lillesøster/lillebror i magen din og vokser og kommer til å komme ut som en liten baby. Snakk om venner i barnehagen som har søsken.

Kan godt hende hun skjønner mer enn du tror hun skjønner også :)

Ja jeg har bare snakket om det som normalt, men det er sikkert lettere å forstå også når babyen er fysisk tilstede.

Hun blir forresten 2 år når baby kommer. Min eldste var 3 år når hun ble storesøster så jeg merker stor forskjell på hvor mye hun skjønte da hun skulle bli storesøster, men det er jo som forventet altså[emoji6]

det er jo forskjell på 2 åringer også, noen forstår mye mens andre mindre.
Når eldstemann ble storebror som 2åring og 4 mnd. Så snakket han flytende, og det var ikke vanskelig å forklare at snart kom det en baby.
Nå er minste 2 år, blir + 4 mnd når babyen kommer. Har forsøkt å si at det er baby i magen. Har forsår ikke så mye. Men tror det blir enklere når babyen er her. Han vet jo hva baby er, og syns det er stas med babyer.

det er jo forskjell på 2 åringer også, noen forstår mye mens andre mindre.
Når eldstemann ble storebror som 2åring og 4 mnd. Så snakket han flytende, og det var ikke vanskelig å forklare at snart kom det en baby.
Nå er minste 2 år, blir + 4 mnd når babyen kommer. Har forsøkt å si at det er baby i magen. Har forsår ikke så mye. Men tror det blir enklere når babyen er her. Han vet jo hva baby er, og syns det er stas med babyer.

Ja jeg tror også der blir enklere med babyen fysisk tilstede[emoji4] da blir det liksom ikke bare ord/forklaringer lenger.

Min blir også 2 når neste kommer. Vi har en bok som heter "I magen bor en baby" som illustrerer det ganske bra. Min vet godt hva en baby er og hva en mage er, men at det er en baby inne i magen skjønner jeg at det er vanskelig å forstå når de er så små :-p

Min blir også 2 når neste kommer. Vi har en bok som heter "I magen bor en baby" som illustrerer det ganske bra. Min vet godt hva en baby er og hva en mage er, men at det er en baby inne i magen skjønner jeg at det er vanskelig å forstå når de er så små :-p

Ja det høres likt ut som hos oss[emoji16] når jeg prøver å forklare at det er en baby i magen min så peker hun på sin og sier mage og baby[emoji23] tipper det er viktigst å bare å snakke om at det kommer en baby og sikkert veldig lurt med den boka[emoji1360]

Ja det høres likt ut som hos oss[emoji16] når jeg prøver å forklare at det er en baby i magen min så peker hun på sin og sier mage og baby[emoji23] tipper det er viktigst å bare å snakke om at det kommer en baby og sikkert veldig lurt med den boka[emoji1360]

Haha, min er riktignok ikke 1,5 enda, men jeg har pekt på magen og sagt at mamma har baby i magen, men det resultat at han nå tror at baby er ordet for mage og peker på sin egen mage og sier baby...:hilarious:

Minimalt du kan forberede en toåring på at de får søsken. Omtrent akkurat to år mellom mine første og størstejenta var mer opptatt av kosebamsen som lillesøster hadde fått enn av lillesøster selv..:-p men så etterhvert så deltok hun i bleiskift, mating, hjalp med å dytte inn tutten osv.. gikk seg veldig fort til og opplevde aldri noe sjalusi:-D

Storebror er 2,5, og han vet at det er en baby i magen. Men han forstår nok ikke omfanget av det før babyen faktisk er her, og han skjønner at baby er her for å bli :happy:
Vi har fått i en del utstyr som han vet tilhører babyen, og han sier "lillebror sitt rom". Ellers forbereder vi han på å si at han kan hjelpe oss med stell etc.

Back
Topp